nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Månad: oktober 2022

Jag har påbörjat en utbildning

Publicerad den 4 oktober 2022 av nettan

Ser verkligen fram emot detta

Läste du mitt inlägg imorse ? Annars kan du läsa det HÄR ! Där skrev jag att mina dagar denna vecka innebär någonting varje dag förutom på lördag. Men det hoppar säkert fram något helt plötsligt som vanligt. Och jag har påbörjat en utbildning idag som jag har velat gjort väldigt länge. Och det var jättekul.

Jag har påbörjad en utbildning

I eftermiddags åkte jag till Kistmässan och träffade både kollegor jag jobbat med på Kistamässan och också nya kollegor. Där var också Fabian som äger FRAM bemanning – tillsammans med hans bror Alexander. En härlig kille måste jag väl säga då han är yngre än mig. Ha ha !

Som ni kanske förstår på bilden så har jag påbörjat en utbildning i steg 1 av servering. Vi fick information och Fabian visade oss också hur man bär tallrikar, glas, hur man dukar och hur man serverar. Sen var det bara att åka hem och träna hemma. Och när det gäller att bära fram tomma glas känner jag mig säker. Om man nu får säga så. Kanske betyder otur, vad vet jag.

Sen var det då hur man bar tre tallrikar. Det gick bra. Och sen ska man duka av och lägga bestick på en tallrik, mat som blivit över skrapas över till en och så fortsätter man så runt och ska se till att man har åtta tallrikar med sig ut. Problemet började på en gång här hemma då jag har kastat dom där ”vanliga” tallrikarna och jag har antingen större tallrikar. Eller så har jag tallrikar med en kant och dom går inte att stapla. Men jag gjorde mitt bästa så får vi se hur det går imorgon. För imorgon är det både träning och prov. Herregud ! Det vore så kul om det går bra så man kanske kan få jobba på julborden som snart sätter fart.

En lugn helg

Publicerad den 3 oktober 2022 av nettan

Inga måsten

I helgen har vi bara gjort det allra nödvändigaste. Vi hade inga måsten som var tvungna att göras så det fick bli lite småpyssel. Bara gå omkring en lugn helg i mysbyxor och göra det man ville göra. Blommorna togs hand om och fick lite extra kärlek och tvättmaskinen fick jobba en liten stund. Jag hann med både att pyssla lite då det nu är höst och då blir det mer sånt här hemma.

En lugn helg

Eftersom vi har varit borta och tagit hand om det som behövdes när vi kom hem har det inte funnits något fikabröd här hemma. Så jag började med en deg och när jag stod där och såg hur den knådades i maskinen ångrade jag mig. Varför gjorde jag inte dubbel ?  Så jag gjorde en till när första degen var klar.

en lugn helg

Det blev två olika kanelbullar. Samma deg som jag gör efter Niinis recept men två olika utrullningar. Man kan ju vara lite ombytlig och inte göra likadant hela tiden. Nästa gång kanske jag gör något annat sätt. Vem vet.

Trädgården var ju klar

Jag gick ut i trädgården, men där fanns inget att göra för där har jag plockat undan allt redan. Kollade dock till dom krukor jag ställt in i växthuset och gav dom några droppar vatten. Fåglarna fick lite bollar och mat också.

en lugn helg

Jag såg också att min silverax blommade för fullt. Jag tog för 2 år sedan en liten silverax från mammas trädgård och idag har den växt på sig ordentligt och blommar med många stänglar.

Lite mysbelysning på altan

Nu när man inte vill använda så mycket lampor som går på el så hade jag för ett tag sedan köpt en lång slinga på Dollarstore. Den går på batteri och har en timer så perfekt att ha i taket på baksidan. Och det blev ganska mysigt.

en lugn helg

Måndag

Efter att ha haft en lugn helg var det idag åter måndag. Christer åkte och jobbade och jag gjorde lite nytta på datorn, ringde några samtal och var uppe på banken och betalade fakturan från stylingföretaget som fixade mammas lägenhet. Har sedan planerat mina dagar i veckan och jag har faktiskt något inbokat hela veckan förutom på lördag.

  • Previous
  • 1
  • 2

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema