nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Författare: nettan

Påskafton

Publicerad den 30 mars 2024 av nettan

Vi följer traditionerna

Varje påskafton har vi i familjen träffats. Tyvärr blir familjen färre och färre så men vi försöker följa traditionerna ändå att träffas på påskafton som många andra familjer. Vissa träffas andra dagar under påsken men just denna dag träffas vi i familjen. Och så även idag med många tankar till mamma och Enar som vi alltid träffade denna dag.

Lunch på Påskafton

Solen har lyst hela dan och man kan väl säga att denna dag är egentligen den riktiga första vårdagen i år. Jag och många har nog suttit ute i solen idag och njutit av dagen. Jag passade på att göra det på förmiddagen innan vi åkte iväg en sväng.

Handmålade ägg och en underbar bukett
Påskxrink

Då det var påsk så innefattade maten av det man brukar äta såsom sill, potatis. lax och  ägghalvor. Vi hoppade över köttbullar, prinskorv och något kött spm tex lammstek och potatisgratäng. Istället så ordnade vi lite andra fräscha smårätter istället. Det blev en riktig hit.

Dessa var nog favoriten i år för min del. Nederst en röra på bland annat räkor, avocado, mango och en asiatisk touch. Och överst en asiatisk råbiff som var grymt god.

Vi hittade dessa mini ”krustader” på Lidl som fylldes med hemmagjord skagenröra och laxröra.

Busan Della som var nyklippt fick också en hel del uppmärksamhet, påskägg i form av hundgodis och självklart både lek och mys.

 

Efter maten blev det efterrätt. Dessa två intogs plus fyra praliner som vi delade på. Dom talade jag inte om vad dom skulle smaka utan alla fick tala om vad dom trodde. Om dom kommer det ett inlägg på imorgon !

Jag hoppas att alla har haft en underbar påsk. Den är ju inte slut än då vi har både påskdagen och annadag påsk kvar.

 

Hur ser en perfekt dejt ut?

Publicerad den 21 mars 2024 av nettan

Dejta och lite om hemlighetsfulla Satisfyer Pro!

Klart man ska skaffa sig en Satisfyer pro och ha hemma.
Klart man ska skaffa sig en Satisfyer pro och ha hemma.

En perfekt dejt är olika för alla eftersom det handlar om att uppfylla ens egna önskemål och behov. För vissa kan det vara en romantisk middag på en fin restaurang, medan för andra kan det vara en picknick i parken eller en rolig aktivitet som bowling eller en biodejt. Det viktigaste är att båda parterna känner sig bekväma och avslappnade och att det finns en äkta connection mellan dem.

Inför dejten kan man också fixa till snygga naglar så man har något att visa upp.
Inför dejten kan man också fixa till snygga naglar så man har något att visa upp.

En perfekt dejt börjar med att bägge parterna är entusiastiska och ser fram emot att spendera tid tillsammans. Det är viktigt att planera i förväg och kommunicera sina förväntningar och intressen för att undvika missförstånd och för att kunna skapa en minnesvärd upplevelse tillsammans.

Under dejten är det viktigt att vara närvarande och ge sin fulla uppmärksamhet åt den andra personen. Att lyssna aktivt och visa intresse för den andra personens tankar, känslor och erfarenheter skapar en djupare och meningsfullare relation. Att vara öppen och ärlig om sina egna känslor och tankar bidrar också till att skapa en äkta och förtroendefull atmosfär.

En perfekt dejt behöver inte vara perfekt i traditionell mening det viktigaste är att båda parterna har roligt och att de känner sig bekväma och avslappnade tillsammans. Att skratta, dela skrönor och skapa minnen tillsammans är vad som gör en dejt till en lyckad upplevelse. Skulle du inte bli nöjd med din dejt kan du alltid trösta dig med en Satisfyer Pro där du inte behöver fundera över dejten mer.

Sammanfattningsvis är en perfekt dejt en där båda parterna känner sig bekväma och avslappnade, där det finns en äkta connection och där de har roligt tillsammans. Att planera i förväg, kommunicera öppet och ärligt samt att vara närvarande och intresserad av den andra personen är nycklarna till en framgångsrik dejt. Så länge det finns kemi och glädje i luften, kan vilken som helst aktivitet eller plats bli den perfekta dejten för just er.

Att dejta kan vara spännande, nervöst och roligt på samma gång. Det är en period där man lär känna en annan person och utforskar om det finns potential för ett fortsatt förhållande. Men det kan också vara en utmanande tid då man måste navigera sig genom okända farvatten och fatta beslut om vad man verkligen vill.

När man dejtar finns det ett antal saker man bör tänka på för att göra processen så smidig och trevlig som möjligt. För det första är det viktigt att vara öppen och ärlig i sin kommunikation. Att vara tydlig med vad man söker och vilka ens förväntningar är kan undvika missförstånd och besvärliga situationer längre fram. Ärlighet är nyckeln till en stabil grund i ett förhållande.

Det är också avgörande att vara sig själv under dejten. Att försöka vara någon annan eller låtsas vara något man inte är kommer bara att resultera i en ytlig relation som inte har långsiktig potential. Att vara bekväm med sig själv och visa sin äkthet är attraktivt för den andra personen och kan underlätta en äkta och genuin koppling.

Att lyssna och visa intresse för den andra personen är också viktigt under en date. Att vara uppmärksam och visa att man bryr sig om vad den andra säger visar respekt och kan fördjupa bandet mellan er. Att ställa frågor och visa intresse för den andra personens liv och intressen visar att man är engagerad och vill lära känna dem bättre.

Att vara respektfull och artig är en självklarhet när man dejtar. Att vara respektfull mot den andra personens åsikter och gränser skapar en trygg och bekväm atmosfär där båda parter kan känna sig avslappnade och uppskattade. Att vara artig och visa uppskattning för den andra personen visar att man är en respektfull och omtänksam partner.

Slutligen är det viktigt att ha kul och njuta av stunden när man dejtar. Att skapa roliga och minnesvärda upplevelser tillsammans kan stärka förhållandet och skapa positiva minnen som man kan bära med sig i framtiden. Att njuta av varandras sällskap och skapa en avslappnad och positiv atmosfär kan göra dejtandet till en trevlig och givande upplevelse.

Sammanfattningsvis är det viktigt att vara ärlig, sig själv, uppmärksam, respektfull och ha kul när man dejtar. Genom att följa dessa riktlinjer kan man skapa en hälsosam och givande relation som har potential för långvarig lycka och kärlek.

Vad kan hundsele göra för din hund?

Publicerad den 18 mars 2024 av nettan

Att använda en hundsele istället för ett vanligt koppel kan ha flera positiva effekter på din hunds hälsa och beteende.

Vad kan hundsele göra för din hund?
Vad kan hundsele göra för din hund?

En hundsele fördelar trycket jämnt över hundens kropp och minskar risken för skador på halsen och luftstrupen, vilket är vanligt vid användning av ett traditionellt halsband.

En hundsele kan även hjälpa till att kontrollera och korrigera din hunds dragande. Genom att använda en sele kan du enklare styra och guida din hund utan att behöva använda kraftiga ryck i kopplet. Det kan också vara till stor fördel för mindre eller mer osäkra hundar som behöver extra stöd och trygghet under promenader.

För hundar som har problem med att gå fint i koppel kan en sele vara ett bra hjälpmedel för att träna och korrigera beteendet. Genom att använda en sele med en kopplingspunkt på bröstet kan du enklare styra riktningen på din hund och belöna önskat beteende.

En annan fördel med att använda en hundsele är att det kan underlätta träningen för hunden. Genom att använda en sele som är bekväm och inte begränsar rörelsefriheten kan hunden fokusera bättre på träningen och lära sig nya kommandon snabbare.

Det finns olika typer av hundselar att välja mellan, exempelvis selear som är speciellt designade för dragande hundar, selear med extra vaddering för att ge ökad komfort och selear med reflexer för att öka synligheten i mörker. Det är viktigt att välja en sele som passar din hunds storlek och behov för att uppnå bästa möjliga effekt.

Sammanfattningsvis kan en hundsele göra stor skillnad för din hunds hälsa, beteende och träning. Genom att använda en sele istället för ett vanligt koppel kan du skapa en tryggare och mer bekväm miljö för din fyrbenta vän och underlätta vardagen både för dig och din hund.

Förbereder våren med målning och vårnaglar

Publicerad den 9 mars 2024 av nettan

Det gäller att inte ge upp

Ljusare mornar och soliga dagar gör att man blir på bättre humör. Man riktigt känner att våren börjar närma sig även om det är minusgrader när man vaknar. Jag vill bara sätta igång i trädgården och vi har redan börjar planera lite vad som ska göras. Och jag ser verkligen fram emot det då det är en del ändringar som ska göras.

Förbereder våren med målning och vårnaglar

Just nu håller jag på att förbereda våren med att måla om en del möbler som har varit bruna och inte passat in. Men nu åker den ena möbeln efter den andra in i gästrummet och målas. Jag hade inte tänkt att ställa ut dom än då jag ska tvätta hela altan och tak med högtrycken, men man ska ju få plats med sakerna också. Så dom åker ut en och en och så får jag tömma altan sen när det är dax. Lite varmare får det allt bli först så man inte fryser ihjäl när man står det och blir dyblöt. För det blir man.

Förbereder våren med målning och vårnaglar
Förbereder våren med målning och vårnaglar

Som vanligt är det svårt att få fram färgerna på naglarna när man tar kort själv, men rosa fade som går ut i lila är gjort för att både passa påsk och vår. Som vanligt är dom gjorda på Salong Shades.

Förbereder våren med målning och vårnaglar
Förbereder våren med målning och vårnaglar

Några utav sakerna som jag målat och fler är på gång. Vitt mot altan och svarta hörnbord i min ”svarta” hörna där jag har svarta soffor.

Helg

I dag är det lördag och det blir åter lite målning och pyssel hemma. Lite god lördagsmiddag och sen final på mello. Det är i alla fall min plan idag. Men man vet aldrig vad som händer.

Sitter du i rullstol och behöver assistans?

Publicerad den 6 mars 2024 av nettan

Att vara i en rullstol kan innebära specifika behov och utmaningar i olika situationer. Här är några saker att tänka på för personer som sitter i rullstol:

Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
  1. Tillgänglighet: Se till att platser du besöker är tillgängliga för rullstolsanvändare. Det inkluderar tillgång till byggnader, offentliga toaletter, hissar och parkeringsplatser.
  2. Säkerhet: Var medveten om din omgivning och eventuella hinder som kan vara svåra att navigera i en rullstol. Det kan vara ojämna trottoarkanter, trappor utan ramper eller höga trösklar.
  3. Kommunikation: Om du behöver hjälp eller har specifika behov, tveka inte att kommunicera detta tydligt till andra. Det kan vara att be om assistans eller att förtydliga dina behov vid restaurangbesök eller evenemang.
  4. Komfort: Se till att du sitter bekvämt i din rullstol och att den är anpassad efter dina behov. Det kan innebära att justera sitsens höjd och lutning samt att ha tillräckligt med stöd för rygg och ben.
  5. Hälsa: Att vara i en rullstol kan påverka din fysiska hälsa på olika sätt. Se till att du får regelbunden träning och motion som är anpassad efter dina förutsättningar. Det kan vara övningar för att stärka överkroppen eller stretchövningar för att bibehålla rörligheten.
  6. Socialt liv: Fortsätt att delta i sociala aktiviteter och träffa vänner och familj. Många platser och evenemang är tillgängliga för personer i rullstol, och det finns ofta alternativa sätt att delta och ha roligt.

Genom att vara medveten om dessa faktorer och att vara förberedd kan du göra din vardag som rullstolsanvändare så smidig och bekväm som möjligt. Kom också ihåg att det finns resurser och organisationer som kan erbjuda stöd och rådgivning för personer i liknande situationer.

Du kan då också få hjälp via assistansbolag Stockholm som kan verkligen sin sak för att hjälpa människor i behov. Du kan alltid tala med din kommun också för att se vilka rättigheter du har.

Man lever för stunderna

Publicerad den 16 februari 2024 av nettan

Det händer inte mycket, men ändå mycket

Det är inte så mycket som händer just nu. Eller det kanske jag inte ska säga då här hemma händer det en hel del. Allrummet är ju klart. Nu är det bara lite småpyssel kvar där som blommor och lite mer mys där hundarna sover på nätterna. Så vår lista som vi har i köket börjar få en del avbockningar. Christer har en del på den listan också och han har också fixat dörrkarmen mot köket som både varit sliten, förstörd och ful. Så vi fortsätter med vår renovering här hemma. Nästa rum är Nathis gamla rum som ska bli ett extra rum / gästrum och ett rum man kan sitta i och mysa i om man vill vara ifred.

Man lever för stunderna

I förrgår var det alla hjärtans dag och jag tänkte att i år ska jag inte göra ett enda dugg när det gäller maten. Annars brukar jag förbereda förrätt, varmrätt, drink och kanske en efterrätt. Men inte i år inte. Så jag åkte iväg till Barkarby och handlade lite.

Något som passade bra till dagen var naglarna som jag hade gjort på Salong Shades i måndags.

Man lever för stunderna
Bilden är lånad av Salong Shades

På kvällen blev det ett glas bubbel, köpt smörgåstårta och en bricka med lite annat gott att sitta och snaska på.

Man lever för stunderna
Lite tända ljus och sött fixat tills Christer kommer hem

 

Man lever för stunderna
Köpt Ica Maxis hemgjorda smörgåstårta

 

Man lever för stunderna
Lite smått och gott

 

 

Vädret växlar mellan snö och idag regnar det. Man hoppas på att mycket av isen försvinner, men tyvärr ska det snöa igen på måndag. Det är nått som man får ta när det är februari. Men nu längtar jag verkligen efter våren så man kan vara ute mer.

Helg

I dag ska Christer iväg på röntgen för att kolla så allt fortfarande står bra till. Att inget förändrats. Och i helgen blir det både mello och fika. Men ckså lite mer renovering hemma emellanåt. På måndag ska vi iväg till Västerås då det är begravning för Christers pappa Sivert.

 

Hänt men inte hänt

Publicerad den 9 februari 202416 januari 2026 av nettan

Dagarna rullar på

Ja, vad ska man säga?! Det har hänt men inte hänt saker här hemma. Jag har varit hemma och det har inte hänt så mycket. Men ändå så har det hänt saker här hemma då vi renoverat allrummet. Det har varit bra att jag inte jobbat för tillfället då jag kunnat ta hand om massa saker och gjort en massa saker. Men ändå tråkigt att jag inte har jobbat. Totalt snurrigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Hänt men inte hänt saker

Det som har hänt är att vi varje dag har fortsatt att renovera i vårt allrum på övervåningen. Det har målats – golv och väggar, satts upp dörrfoder och lister runt rummet. Sen har jag målat ett skåp på yttersidor och tre stycken dörrluckor för att göra det lite ”roligare” och inte bara vitt eller väggfärgen.

Hänt Hänt men inte häntmen inte hänt
Hänt men inte hänt

Ikväll fredag har Christer fått upp både element och fönsterbräda. Elementet satte vi upp bara för att. i det här rummet är det så varmt på sommaren så det behövs inte. Och på vintern behövs det inte heller.

 

Hänt men inte hänt
Element och fönsterbräda uppsatt

När man håller på och målar så får man en kick och bara vill fortsätta. I alla fall jag. Vi har haft en bänk utanför sovrummet – mitt emot det målade skåpet som har en grå dyna och var ”trävit”.  Jag målade den också när jag ändå var igång. Det är många bollar i luften på en gång. Men det klarar jag och jag tycker om det. Att blanda att göra saker hemma, jobba och ta hand om sig själv. När det gäller att ta hand om sig själv finns det macadamiaolja. Den är bra både om man har torr hud eller torrt hår. 

Hänt men inte hänt
Bänk som också fick bli i samma färg som väggen

Det som också hänt

Jag jobbade några dagar på Fast Food mässan på Kistamässan också. Full fart som vanligt när det gäller den mässan med mycket besökare och många utställare. Jag kände igen många utställare från förra året och dom kände också igen mig och andra som jobbat. Det är kul när man hör utställare komma med den kommentaren och få credit för ett bra jobb.

Hänt men inte hänt
En utav utsällare på Fast food mässan

Mello

Jag vet att det finns många tycken när det gäller mello. Antingen så brukar man se på den eller så har man aldrig sett på den. Jag är uppvuxen med mello då mamma och jag alltid har tittat på den. Sen blev det en tradition och mina barn har sett den tillsammans med oss. Och tillsammans med vänner. Antingen har vi ätit mat samtidigt som vi såg på den eller så var det snacks. Det är nog en del som känner igen sig. Och en del som inte vill säga att dom brukar titta på den.

”Titta du”

Christer brukar säga att han inte vill se det då han tycker att det är ”skräp”. Och samma sak förra helgen då första mello va. Han började med något men det slutade med att han också satt och tittade. Jag tror han va lite nyfiken ändå. Ha ha.

Bästa med villa är att man har en trappa inomhus

Publicerad den 30 januari 2024 av nettan

Att ha en trappa inomhus i en villa kan vara en trevlig funktion och för många människor en del av charmen med att äga ett hus. Här är några potentiella fördelar med att ha en trappa inomhus:

  1. Estetik:
    • En vacker trappa kan vara en estetiskt tilltalande funktion i ditt hem. Det kan vara en konstnärlig och elegant detalj som bidrar till hemmets övergripande design.
  2. Rumslig Separation:
    • En trappa kan bidra till att skapa en naturlig separation mellan olika våningar eller områden i ditt hem. Det kan skapa tydliga zoner och ge en känsla av privatliv.
  3. Funktionell Design:
    • En trappa kan vara en funktionell del av hemmets design, vilket ger tillgång till övervåningen och därmed ökar det totala utrymmet i huset.
  4. Utrymme för Förvaring:
    • Många trappor har inbyggd förvaringsutrymme under stegen. Det kan vara en praktisk plats för att lagra saker som skor, böcker eller andra föremål.
  5. Ökad Bostadsyta:
    • Trappor möjliggör flervåningshus, vilket kan öka bostadsytan på en relativt liten tomt. Det ger också möjlighet att ha separata sov- och vardagsrum på olika våningar.
  6. Arkitektonisk Mångfald:
    • Det finns olika stilar och typer av trappor, från svepande trätrappor till moderna glasräcken. Det ger möjlighet att anpassa trappan till hemmets övergripande arkitektoniska tema.
  7. Fysisk Aktivitet:
    • Att använda trappan regelbundet kan vara en enkel form av fysisk aktivitet. Det kan hjälpa till att främja hälsa och välbefinnande genom att inkorporera små motioner i vardagen.

Det är viktigt att notera att det också finns människor som föredrar att bo i hus utan trappor särskilt om de har svårigheter att navigera trappor av olika skäl. Valet av bostad och dess funktioner beror i hög grad på individuella preferenser och livsstil.

Många hundar tycker om att springa i trappor och kan finna det roligt och stimulerande. Här är några anledningar till varför vissa hundar älskar att springa i trappor:

  1. Motion och Energiavlastning:
    • Springa i trappor ger hundar en intensiv fysisk aktivitet och hjälper till att bränna överskott av energi. Det kan vara särskilt gynnsamt för hundar som är mycket aktiva och behöver regelbunden motion.
  2. Äventyrlig Upplevelse:
    • Trappor kan ge en äventyrlig dimension för hundar. Det blir som en lekplats där de kan utforska och ha roligt.
  3. Mental Stimulans:
    • Förutom fysisk aktivitet ger spring i trappor också mental stimulans för hundar. De måste planera sina rörelser och navigera i trappan, vilket kan vara en intellektuell utmaning.
  4. Instinktivt Beteende:
    • Vissa hundar kan ha instinkter som gör att de tycker om att vara på olika nivåer och utforska områden på höjden. Springa i trappor ger dem möjlighet att klättra och röra sig upp och ner. Därför är det bra att göra en trapprenovering för hundarnas skull.
  5. Uppmuntran från Ägare:
    • Om ägaren uppmuntrar eller belönar hunden när den springer i trappan kan detta förstärka beteendet och göra det till en positiv upplevelse för hunden.

Trots att det är roligt för vissa hundar att springa i trappor, är det viktigt att övervaka dem för att undvika skador, särskilt om trapporna är branta eller hunden har några hälsoproblem. Att träna hunden för att använda trappor säkert och på ett kontrollerat sätt är också en god praxis. I grund och botten gäller det att förstå din hunds personlighet och preferenser för att skapa en positiv och trygg miljö för den.

En efterrätt till alla hjärtans dag

Publicerad den 29 januari 2024 av nettan

Passar året om

Den här pannacotta med grapefrukt gjorde jag till mig och Christer på nyårsafton. Jag har alldeles glömt bort att sätta in det, men nu när alla hjärtans dag börjar närma sig så tänkte jag att det passade bra. Christer tycker om både allt som är bakat och också efterrätter och den här tyckte han var jättegod. Så varför inte göra den då igen?

Pannacotta med grapefrukt

Det är säkert många som såg detta recept i buffe tidningen i december. För det var där jag hittade det. Denna pannacotta är inte så söt utan mer syrlig. Och jag kan ge tipset om att ha mer grapefrukt som dekoration än bara en klyfta för det ville både jag och Chrisrer ha. Men det är en smaksak så klart. Jag hade vid tillfället slut på grädde så därför har inte jag det på nedan bild. Men det ska jag ha på alla hjärtans dag tänkte jag för att se om den tillför mer eller inte.

Pannacotta med grapefrukt

Receptet är för 6 personer och när jag gjorde det så delade jag på receptet och fyllde två lite större glas med efterrätten. Det beror ju på hur stora glas man använder och hur mycket man vill bjuda på.

  • 2 gelatinblad
  • 1 msk finrivet grapefruktskal
  • 1 1/2 dl färskpressad röd grapefruktjuice
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 dl strösocker
  • ev några droppar röd hushållsfärg – jag använde det

Topping

  • 1 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 röd grapefrukt
  • 3 msk hackade pistagenötter eller andra nötter

Gör så här

  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten
  • Lägg grapefruktskal, juice, vispgrädde och socker i en kastrull och koka upp
  • Ta bort kastrullen och blanda ner dom urkramade gelatinbladen
  • Låt stå i 10 minuter
  • Tillsätt några droppar hushållsfärg om du vill tills du får den färgen du vill ha
  • Sila igenom en fin sil och ner i dom glas du ska servera i
  • Ställ glasen i kylen i minst 6 timmar
  • Vispa vispgrädden med vaniljsocker och fyll gärna i en spritspåse
  • Skär ut fileer av grapefrukten
  • Toppa pannacottan med spritsad grädde, grapefruktfileer och nötter

 

Se framåt

Publicerad den 28 januari 2024 av nettan

Det har inte hänt så mycket sedan jag var här inne sist. Jag har försökt se framåt, men det har varit lite motgångar, Jag har mest varit hemma och fixat hemma då vi håller på och renoverar på övervåningen. Väggarna och golvet är klara och Christer har i helgen satt upp dörrfoder. Nu är det ”bara” lister runt rummet som ska Christer ska sätta upp, en fönsterbräda och lite småsaker. Så för att jag ska kunna måla skåpet som ska stå i rummet måste jag städa runtomkring, alltså i dom andra rummen där jag har ”kastat in” allt. I vårt arbetsrum har det placerats en massa saker och jag har också samlat på mig en massa saker som jag inte har använt eller kommer att använda. Så nu fick det bli en djupdykning i rummet och rensa ut. Mycket blev kastat men mycket ska också till återvinningen.

Nu är det dax att se framåt

Det har varit lite turbulent när det har handlat om jobb, men efter några telefonsamtal och mail så har jag fått några timmar i veckan som kommer på Kistamässan. Så nu ska jag se framåt istället för att stå och trampa. Hundarna har varit glada då jag har spenderat mycket tid hemma. Några längre promenader har det inte blivit då det har varit is överallt så det har blivit mer mys istället. Snart är isen förhoppningsvis borta så man kan gå ut normalt igen.

Under är ju ingen ungdom längre och nu när han har legat en stund så blir han stel och något ben somnar så han småhaltar. När det är som värst så har han fått ”grönläppad mussla” som är bra för lederna.

Det har blivit lite god mat

Ibland blir man trött på den vanliga maten och när jag har varit hemma så har jag kunnat planera och titta runt lite efter lite annan mat.

Laxpanna med parmesan och citron från Köket.se var riktigt god och enkel att göra.

Fläskfilé med vitlökssås var det så länge sedan vi åt så den var jag tvungen att göra igår. Det är en favorit och brukar hamna på bordet lite då och då.

  • Previous
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • …
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema