nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Författare: nettan

Planering men ändå ett lugn

Publicerad den 13 december 2024 av nettan

Man är i samma sits som dom flesta vid den här tiden

Idag är det lucia och det är inget som vi har firat alls. När barnen var yngre så var det luciafiranden här och där, och när mamma och Enar levde så firade vi med dom. Men nu glömmer man nästan bort det. Så jag fortsätter med min planering men ändå ett lugn befinner sig i huset. Och i alla högsta grad idag då mannen ligger i sin årliga förkylning i sängen. Då hinner jag fixa och göra det jag vill, tända lite ljus och se vad som ska göras inför jul och dessutom nyår.

Planering men ändå ett lugn

Eftersom jag inte har jobbat så mycket nu har jag haft tid att både julpynta och fixa lite hemma i lugn och ro. Det har varit ganska skönt. Men jag har också fått dom första passen i januari på mässan. Så nu vet man vad man ska göra i resten av december, men också när man ska jobba i januari.

Planering men ändå ett lugn
Efter att ha skiftat rum så bestämde jag mig för en ”clean” jul i år

I god tid i år

Jag brukar tycka att det är kul att göra lite godis varje år till jul. Undrar varför man inte gör det året runt? Då kan man göra dom smaker som man vill ha och ha hemma när man kanske får gäster. Vi får se vad årets godis smakar så man kan spara och kanske göra mer sen. Och i år har det blivit 4 olika praliner, 4 olika fudge, wienernougat, bountybollar och brända mandlar. Och dessutom i god tid i år. Det enda jag saknar är mjuk kola, men det hinner jag ju göra.

Absolut ingen höjdare och som vi rekommenderar

Christer och jag har varit på ett julbord också. Tillsammans med Christers arbetskollegor med respektive. Och det var det första julbordet som vi absolut inte rekommenderar, eller om vi hade en total otur just den kvällen.

Planering men ändå ett lugn
Julbord på vindhem som blev en besvikelse

Det som var en besvikelse på denna båt eller om det var just denna kväll var att maten tog slut på tallrikarna och det tog en evighet att få fram ny. Och alla sorter kom inte fram alls. Serveringspersonalen var antingen för få eller inte engagerade – jag vet inte, men vi fick vänta i evigheter för att få någon att komma till bordet. Och det verkade vara så på alla bord, för folk gick fram till baren och beställde. Nä, ingen hit kan jag säga.

Höstnaglar med crome och ”snake”

Publicerad den 25 november 202416 januari 2026 av nettan

Den trenden har jag missat

När jag häromdagen var på salongen för att göra mina naglar hade jag som i dom flesta fallen ingen plan. Varken på färg eller design. Men det gjorde inget då Nina som gör mina naglar ville göra snake design som många andra gör just nu. Och det har jag totalt missat. Så det blev höstnaglar med crome och ”snake”.

Höstnaglar med crome och "snake"
Höstnaglar med crome och ”snake”

Nästa gång jag gör mina naglar så blir det definitivt julnaglar. Men vard det blir vet jag inte i dagsläget. Det tror jag Nina kommer att lösa.

Snart 1:a advent

Nu när jag har skiftat rum på nedervåningen så har jag nu börjat planera lite inför 1:a advent. Det blir ju lite annorlunda mot tidigare så det blir kul att se. Men det kommer bli enkelt och stilrent och jag har lite planer som jag hoppas går i lås. När man skiftar rum så blir det ganska lätt att man bara plockar upp saker på övervåningen och ställer dom lite var som helst och det har jag nu i helgen tagit hand om så nu är det rent även på övervåningen.

Höstnaglar med crome och "snake"
En skiva rostas med kryddig potatis, ostcreme och sparris

Det har blivit lite bad och god mat i helgen och idag är jag ledig. Sen blir det tre dagars jobb plus en dag i december innan det blir ”ledigt”. Men om det blir så mycket ledigt vet jag inte då jag vill göra så mycket innan jul. Precis som alla andra. Men jag ska ta en sak i taget.

En bowl full av smaker

Publicerad den 25 november 202416 april 2026 av nettan

I samarbete med @findus_se

Det positiva var dom fina grönsakerna

Jag har fått testa Findus frysta Take away med smak av teriyaki kyckling, nudlar och grönsaker genom Buzzador. En bowl full av smaker. Det finns tre olika smaker, men i min butik fanns det två som jag stod och velade emellan. Men som till slut blev denna. Dom andra smakerna innehåller också kyckling.

En bowl full av smaker
En bowl full av smaker

En bowl full av smaker

När man stoppar in denna förpackning i micron så ser man inte riktigt hur resultatet ska bli då den är fryst, men efter tre minuter då man rör runt i förpackningen och stoppar in den igen så känner man doften från den. Och jag blev glatt överraskad över dom fina grönsakerna som fanns i förpackningen. Det var inte småbitar utan stora fina broccolibuketter och morötter. Det fanns fyra stycken kycklingbitar i min och resten var grönsaker. Affärsmöte

Smaken var bra men om man tycker om lite mer starkare mat kanske man kan tillsätta något man tycker om. Detta kan vara ett alternativ att ta med sig som lunch på jobbet eller om man har ont om tid på kvällen.

En bowl full av smaker
Detta är en utav Findus smaker när det handlar om Take away

Ett mellanmål när du är sugen på något snabbt

Publicerad den 25 november 2024 av nettan

I samarbete med @findus_se

Pizza Pocket – ett mellanmål för alla åldrar

Jag har fått testa Findus Pizza Pocket som finns i frysdisken och i två smaker; Pepperoni och 3 x Cheese. Och jag testade osten. Det ligger två stycken pizza pocket i paketen och går också snabbt att tillaga då det handlar om två minuter i micron. Så man kan ta det som ett snabbt mellanmål om man har bråttom eller inte har tid och lust att laga något. Men ändå vill ha något varmt.

Ett mellanmål
Ett snabbt mellanmål direkt från frysen

Vad jag tycker om denna pizza pocket

Jag har testat den pizza pocket med smak av osten och kan inte uttala mig om pepperonin. Men jag tycker att det var lite för mycket bröd och för lite innehåll. Men det är vad jag tycker. Ifall kanske du som läser detta smakar på någon utav dessa kanske du tycker att dom var supergoda. Så varför inte testa? Jag personligen ska ju äta lite mer mellanmål på grund av min magoperation, men är ju tyvärr lite dålig på det.

ett mellanmål
En utav smakerna på Findus Tasty Bites

Har du guld som skräpar hemma?

Publicerad den 21 november 2024 av nettan

Att samla på guld hemma är en form av investering

Ett intresse som både kan vara givande och ekonomiskt lönsamt. Guld har i århundraden betraktats som en symbol för rikedom och säkerhet.  Dess värde har ofta varit stabilt även under tider av ekonomisk osäkerhet. Många väljer att samla på guld i olika former. Såsom smycken, guldtackor, mynt eller till och med guld i dekorativa föremål.

Här har vi tex guld som skräpar.
Här har vi tex guld som skräpar.

 

För den som vill börja samla guld är det viktigt att förstå marknadens dynamik

Guldets värde är dessutom styrd av faktorer som efterfrågan, utbud och globala ekonomiska förhållanden. Att hålla sig informerad om guldpriset och rådande trender kan hjälpa till att dessutom fatta kloka beslut vid köp och försäljning. Det är också viktigt att köpa från pålitliga återförsäljare. För att säkerställa att guldet är äkta och håller rätt kvalitet. Har du guld som skräpar hemma? Du kan alltid sälja dem vidare så klart.

Förvaring av guld är å andra sidan en annan viktig aspekt för samlare

Guld som blir förvarad hemma bör bli skyddade mot stöld och skador. Många väljer att investera i ett säkert kassaskåp för att garantera att deras samling är trygg. Att hålla en noggrann inventering och dokumentation över guldföremålen kan också vara fördelaktigt, särskilt om man planerar att sälja eller värdera samlingen i framtiden.

Att samla guld kan också vara en kulturell och personlig aktivitet

Många människor blir dessutom lockade av historien bakom gamla guldmynt eller det konstnärliga värdet i antika smycken. För vissa är det en familjetradition att överföra guld mellan generationer. Medan andra ser det som en hobby som kombinerar skönhet och investering.

För den som är intresserad av att diversifiera sina tillgångar

Eller helt enkelt fascineras av guldets skönhet och betydelse kan det vara både spännande och lönsamt att börja samla. Med rätt kunskap och omsorg kan guldsamling bli ett långsiktigt projekt som ger både glädje och säkerhet.

Byte av rum

Publicerad den 14 november 2024 av nettan

Varför har vi inte gjort detta tidigare?!

När jag var ute på min tjejdag för ett tag sedan så blev det mycket prat om allt möjligt när vi stannade till på olika ställen. Då kom jag helt plötsligt på idén av byte av rum hemma. Det började lite smått men som växte till en stor plan. Och det är ju inte bara att byta och se glad ut bara så där. Man måste ju få med mannen på det hela också. Så då började istället planen på hur jag skulle lägga fram detta. Men till slut var det bara att säga det rent ut. Och trot eller ej så var han helt med på idén.

Superglad satte jag fart att börja rensa. Det finns en hel del saker man stoppar in i skåp, lådor och under trappen som bara ligger och som man inte använt på hur länge som helst. Sen var det bara att börja planera var och hur allt skulle stå. Och när allt var klart och Christer kom hem så fick jag bara kommentaren: Varför har vi inte gjort detta tidigare?

Byte av rum
Byte av rum

Jag har suttit och försökt hitta ett liknande kort på hur det såg ut här tidigare, men hittade inget. Men nu är detta vårt matrum / myshörna med mammas fåtöljer. Tidigare stod vår soffa längst väggen till höger med tv’n mitt emot.

Byte av rum
Byte av rum

Och detta var då vårt matrum med en massa möbler i som inte utnyttjades som det kommer att göras nu. Och då menar jag att detta blir vårt tv rum på kvällarna, men att också vårt nuvarande matrum kommer att användas mer då det är luftigare och har en annan slags myshörna med fåtöljer där man kan sitta.

Jobb resten av veckan

Allt är på plats och jag har idag dragit av golven på hela undervåningen med dammsugare och mopp. Om ett tag kommer jag bege mig mot Kistamässan där det är inflytt av nästa mässa som är ”Mat för livet”. En gluten och laktosfri mässa som är fredag och lördag. Så nu blir det jobb i tre dagar framåt.

Att tänka på om du ska köpa barnvagn

Publicerad den 11 november 2024 av nettan
ChatGPT sade:

Att köpa barnvagn är ett av de viktigaste besluten för nyblivna föräldrar

Köpa barnvagn
Köpa barnvagn

Eftersom vagnen kommer att vara en central del av vardagen under lång tid. Det är viktigt att välja en barnvagn som är både säker och bekväm för barnet. Samtidigt som den är smidig och praktisk för föräldrarna. En av de första sakerna att tänka på är vilken typ av barnvagn som passar bäst för din livsstil. Om du bor i en stad och ofta rör dig på asfalt och trottoarer kan en lätt och kompakt cityvagn vara idealisk. För de som bor på landsbygden eller planerar att promenera mycket på ojämnt underlag. Lan en stabil och robust vagn med stora hjul vara mer passande.

Barnvagnar finns i olika storlekar och vikter.

Det är viktigt att överväga hur lätt vagnen är att hantera. Om du till exempel ofta behöver lyfta vagnen upp och ner för trappor. Kanske även packa den i bilens bagageutrymme. Kan en lätt och hopfällbar modell göra vardagen mycket enklare. Många barnvagnar är utrustade med en mängd funktioner som justerbart handtag, svängbara hjul och förvaringsutrymmen Å andra sidan så är det dessutom värt att tänka igenom vilka funktioner som är mest nödvändiga för just dina behov.

Säkerhet är förstås av högsta prioritet när det gäller barnvagnar.

Det är viktigt att vagnen är stabil och har en pålitlig broms. Särskilt om du bor i ett område med backar eller lutningar. Många vagnar har också ett fempunktsbälte som ser till att barnet sitter säkert. Det är en fördel att välja en barnvagn från en tillverkare med gott rykte. Samt därmed kontrollera att den är godkänd enligt säkerhetsstandarder. Vilket kan garantera att den uppfyller viktiga krav på säkerhet och hållbarhet.

Komfort är också en viktig faktor för både barnet och föräldern.

En barnvagn med en rymlig och bekväm sitt- eller liggdel gör att barnet kan slappna av. Däremot för föräldern är det skönt med ett ergonomiskt handtag. Många vagnar har justerbara ryggstöd och fotstöd. Vilket gör att du kan anpassa vagnen efter barnets behov allteftersom det växer. För längre promenader är en vagn med stötdämpning ett bra val. Då det minskar stötarna från ojämn mark och gör åkturen mer behaglig för barnet.

Slutligen är det bra att tänka på underhållet av barnvagnen

Kontrollera om hjulen är lätta att rengöra och om tyget är avtagbart och tvättbart. Då det underlättar att hålla vagnen fräsch. Att investera i en barnvagn som är enkel att underhålla gör att den håller längre och är fräsch även efter många användningar. Sedan ska barnet också gå på dagis så det är mycket att tänka på.

Ibland är det skönt att bara va

Publicerad den 3 november 2024 av nettan

Planerar

Söndag och jag går omkring i mysbyxor och bara är. Inget planerat just idag och ibland är det skönt att bara va och inte ha några måsten. Man måste få ha sådana dagar också. Det är så många måsten i den vanliga vardagen annars. Även om jag inte jag jobbat någonting på två veckor nu så finns det ju måsten hemma som man gör. Men nu är det dax att börja planera lite framåt och inte bara gå hemma och strosa.

Tjejdag

Även om jag varit hemma och tagit hand om hundar, hem och allt runtomkring så har jag också haft några dagar utanför huset. Och en dag har inneburit en tjejdag inne i stan. För stan är det inte ofta jag är inne i. Jag behöver inte åka in till stan för jag har allt runt omkring mig, men ibland är det kul. Och efter att ha gått runt lite i stan och se alla nya butiker, butiker som försvunnit så hamnade vi på Sturegallerian.

Och ni som känner mig vet att jag tycker om att baka och då måste man bara gå förbi Camilla Hamid’s cafe som ligger i gallerian.

Ibland är det skönt att bara va
Var tvungen att ta kort på dessa gigantiska Krambullar
Ibland är det skönt att bara va
Camilla Hamid’s cafe

Sen fortsatte vår tjejdag runt i stan med lite gott att äta, ett glas vin här och där och en drink eller två innan vi åkte hem.

Ibland är det skönt att bara va
Restaurang Vau de Ville på Normalmstorg : Crispy shrips – Krispiga räkor, koriander, chilimajjo
Ibland är det skönt att bara va
Restaurang Artes – Pink Lady – gin, hallon, citron, röda bär

Vad händer framåt?

Ny vecka imorgon och vad händer då egentligen? Det blir en lugn start på veckan – som det ser ut nu som – men i slutet av veckan jobbar jag en dag, Christer ska ut med jobbet och jag ska till Stockholmsmässan privat på Food & wine och bak. Sen har jag lite annat som jag också skulle vilja göra. Men det återstår och ser hur det blir med det.

Findus ugnsrostade grönsaker

Publicerad den 28 oktober 2024 av nettan

I samarbete med Findus.se

Jag har fått chansen att provsmaka en utav Findus ugnsbakade grönsaker: Oven vegetables. Det finns två stycken att välja emellan: Andalusian style med smak av citron och vitlök och Garden style med smak av persilja och oregano. Bägge innehåller potatis och olika slags grönsaker. Det var dessa två som min butik hade i sitt sortiment. Men det finns två sorter till att välja emellan: Provence style och Mediterranean style.

Findus ugnsrostade grönsaker
Findus ugnsrostade grönsaker

 

Findus ugnsrostade grönsaker

Dom två jag hittade i min butik lät spännande, men jag valde Andalusian style som innehåller potatis i klyftor, gröna bönor, morot, kålrot och vaxbönor. Bitarna var i lagom storlek och man behövde inte dela dom när dom sedan kom på tallriken.

Det jag kan säga om denna produkt är att den var helt ok. Vi som tycker om mycket smak kände inte så jättemycket av citron och vitlök som produkten skulle göra. Så det skulle man ha kunnat tillsatt lite mer. Salt och peppar behövdes det också. Jag körde på lite gratinering på slutet för att få lite färg på innehållet.

Findus ugnsrostade grönsaker
Vi åt Findus ugnsrostade grönsaker till en bit rostas, vitlökssmör och bbq sås

 

Jag skulle kunna ha denna produkt hemma i frysen för att växla lite med vanlig potatis. Och också prova på dom andra sortera också. Det är ju andra grönsaker i dom andra. Men då vet man till nästa gång att man kan lägga till lite mer krydda och smak innan man stoppar in dom i ugnen.

 

Höst- och halloween naglar

Publicerad den 21 oktober 202416 januari 2026 av nettan

Man får passa på när man kan

Idag har jag varit och gjort höst- och halloween naglar. Men först och främst ska jag tala om vad som varit den sista tiden. Jag har ju varit lite frånvarande här på bloggen. Och framåt kommer det bli tvärtom när jag har lite mer tid. För dom senaste veckorna har jag jobbat en hel del på Kistamässan och man får passa på när man kan då jag jobbar på ett bemanningsföretag.

Det har både blivit jobb på lastgården, men också i garderoben en hel del. Och mellan där har jag varit på min första anställningsinterviju på flera år. I december öppnar dom Coop i Barkarby och dom behöver en hel del personal till butiken. Och intervijun kändes så bra, men tyvärr. Det är som vanligt när det gäller min ålder. Nu ska jag istället sätta mig ner och se om det finns något distansarbete att söka. Varför skapades bitcoin

Höst- och halloween naglar

Det har inte blivit så mycket mer än jobb den senaste tiden så att sätta sig på salongen idag och få sina naglar fixade var riktigt skönt. Jag kände för att göra någonting matt, glittrigt men ändå höstigt och då blev det dessa svarta naglar idag. Allt om bitcoin

Höst- och halloween naglar
Höst- och halloween naglar

När man vet att man nu kommer att vara hemma igen så snurrar huvudet om vad man vill och ska göra. Och vad man ska börja med. Det får bli att fylla på to-do listan så man ser vad som egentligen är viktigast och vad som måste prioriteras.

Detta inlägg blev inte så jätteinspirerande, men den som väntar på något gott…..komplett guide om bitcoin

  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema