nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Blogg

Det gick inte

Publicerad den 9 april 2022 av nettan

Är man igång så är man

Snön föll ner idag och man hade verkligen ingen lust att var ute. Men att sitta ner och titta på tv hade jag inte heller nån lust med. Och som jag skrev i dag så var jag sugen på att kolla om jag kunde möbler om på altanen. Den ena fåtöljen är nämligen ivägen hela tiden och jag flyttar den fram och tillbaka. Och antingen ska vi kasta den eller möbler om. Och då ville jag försöka möbler om innan vi kastade den. Och det gick inte att vänta.

Det gick inte

Jag tog på mig en tjockare tröja och började flytta runt möblerna. Och nu kommer vi att ha kvar alla möblerna för jag tror jag fick till det.

Det gick inte

På bilen ser man hur det ser ut både på dan i dagsljus och nu på kvällen. Det känns rätt bra hur det blev.

Middag

Efter att ha fixat lite inne med annat så var det dags att fixa till middagen. Vi brukar äta kött på lördagar och för att byta ut potatis, pommes eller gratäng så blev det istället pasta. Den här rätten har vi ätit flera gånger och vi tycker att den är god. Och den här gången fick jag bättre bilder på maten än den jag har satt in till receptet som jag lagt in här !

 

 

Testa gärna det här receptet om ni vill ha en krämig pasta antingen till dig eller om du ska ba fler på middag.

Nu då ?

Så om man inte har lust att sitta och glo på tv en sån här kväll vad gör man då ? Ja, kunde jag så skulle jag göra min pärltavla, men eftersom den är förstörd / felkonstruerad som jag berättade så har jag inte en aning om vad jag ska göra egentligen.

Provgjutit

Publicerad den 9 april 2022 av nettan

Nu kunde jag inte hålla mig längre

Jag brukar börja gjuta när jag tagit ut alla mina plantor på våren som jag satt. Men nu kunde jag inte låta bli längre utan har provgjutit lite. Det är alltid kul att ha lite olika saker på gång.

provgjutit

Provgjutit

Två små skor med små möss som sticker ut på olika ställen på skorna. Och en mask. Och masken kan man ju göra fler av när det gäller mittbiten – då blir den ”längre”. Nu ska jag bara komma på vilken färg jag ska måla skon, skosnörena och mössen i.

Har ni några färgförslag ?

På bilden kanske dom ser ganska stora ut, men skorna är inte längre än ca 16-17 cm långa.

Lördag

Christer och jag har varit iväg på ärende och gick in i affären lite snabbt och köpte lite grönsaker som vi behöver till middagen. Och man fick passa sig när man var ute, för det var ärligt talat snorhalt under den nya snön. I alla fall dom skorna som jag hade på mig.

Man kunde tro att det är november ute då det småsnöar hela tiden. Vid den här tiden vill man vara ute och ha lite vårkänsla, men vi får vänta lite med det verkar det som.

Som jag skrev i går har jag påbörjat mitt påsklov. I helgen blir det nog ganska lugnt, men sen ska det påskpyntas lite mer och jag ska prova en annan möblering på min soffgrupp jag har på altanen. Om jag nu kan vänta så länge på att testa. Jag har redan flyttat en fåtölj för att börja möblera om och känner jag mig rätt så kommer jag prova antingen idag eller imorgon. Det är ju bara att ta på sig varmare kläder.

Jag satte mig precis för att fortsätta med min pärltavla, men upptäckte att plasten man tar bort för att fästa pärlorna var helt förstörd. Så nu har jag filmat och skrivit ett mail till dom jag köpt den ifrån.

Nu kör vi påsklov

Publicerad den 8 april 2022 av nettan

Tre dagar på Kista

Fredag imorgon och efter en dag på lastgården och tre dagar i restaurangen på Kistamässan är jag nu ledig i elva dagar så nu kör vi påsklov. Just nu känns det skönt efter en arbetsvecka, men om nån dag kryper det säkert i kroppen. Men det finns alltid något att göra här hemma. Men man ska också känna för det. Så jag tar en dag i taget. Och ska också påska till det lite i år. För i år är det första påsken utan mamma och vår traditionella påsklunch på påskafton. Men vi ska ha påsklunch tillsammans med Enars bröder Bengt och Kjell. Så halva traditionen blir av.

Nu kör vi påsklov

Nu kör vi påsklov

I måndags stod jag på lastgården i regnet. Men humöret är det inte något fel på så det var bara att köra på och se till att alla fick hjälp. Se till att alla bilar som kom in lastade av och åkte ut så att fler kunde komma in.

Sen har det varit tre dagar i restaurangen vid serveringen. Det låter kanske enkelt, men man ska också se till att allt är ok runt om med bröd, sallad, såser och självklart att det fanns mat till alla i trågen. Jag vet inte hur många g ånger jag sprang in i köket och hämtade nya och fyllde på. Och såg till att det fanns fräsch mat framme hela tiden. Vi fick också bra information av kocken vad som var gluten och laktos så att vi hade all information när besökarna frågade.

I går skrev jag tavlorna vid stationerna och Roy som har restaurangen hällde upp maten på tallrikar för att se hur mycket vi skulle servera till var och en. Lite extra piff med lite grönt på tallrikarna och vi ställde fram dom tallrikarna för att besökarna skulle se hur det såg ut och vad som serverades. Det var ju en del utländska gäster och dom förstod ju inte vad det stod på tavlorna.

Nu kör vi påsklov

Här stod jag igår och serverade fisk och en vegetarisk rätt

Nu kör vi påsklov

Här var den sista stationen bredvid mig där Fredrik stod och det var blandat vad besökarna ville ha. Stundtals gick det fisk och stundtals färsbiff.

Fredag

Christer har åkt iväg till jobbet och jag sitter i morgonrock och tar det lite lugnt. Ska planera min dag och vad som ska göras just idag. För igår när jag kom hem, vi hade ätit pannkakor då det var torsdag så var jag ganska trött. Så det blev en kväll i soffan framför tv’n innan det blev sängen ganska tidigt. Men skönt för jag känner mig väldigt utvilad idag.

Regn hela dan

Publicerad den 5 april 2022 av nettan

Kistamässan

Ny vecka och jag jobbar i fyra dagar på Kistamässan. I går var det regn hela dan och jag fick prova på att jobba på lastgården. Alla ska få lära sig att jobba på alla olika ställen så man kan dom så det var spännande. Jag hade inte en aning om vad jag skulle göra.

Regn hela dan

När vi vaknade i går så hade det snöat innan vi skulle iväg så det var till att gå ut och sopa av bilen med snö. Det var inte mycket och under dan försvann den då det istället blev regn hela dan.

Regn hela dan

Det blev stor jacka så man syntes på lastgården och sen såg vi till att lastgården inte var kaos med bilar. Skrev upp vilka bilar som kom in, monternummer och telefonnummer så vi kunde ringa dom ifall dom behövde flytta på sig för att få in andra bilar.  Och det fick vi också göra. För alla ville stå på lastgården för att slippa gå ut i regnet och ställa sig på parkeringen istället. Men inte under vårt pass. Ha ha !

Kallt

Även om vi stod där ute i regnet höll vi humöret uppe. När det hände saker hela tiden så tänkte man varken på dom kalla händerna. Men när det lugnade ner sig så roade vi oss själva med lite rörelse och olika samtalsämnen.

Tisdag

Idag är det tisdag och vi vaknade till mer snö. Och då menar jag MER snö. Usch. Bilarna är avsopade och Christer har åkt iväg. Jag har gjort mig iordning och har en riktig bad-hair-day så det blev till att sätta upp håret. Och jag ska ändå stå i serveringen idag och då gäller uppsatt hår. Jag har idag ett kortare pass så har inte åkt iväg än. Men snart så. Får nog åka lite tidigare då jag inte vet hur det ser ut på vägarna.

Regn hela dan

Mörk bild då jag tog den så pass tidigt. Men under dan ska det bli plusgrader så det kommer att försvinna en hel del. Tyvärr ska det komma mer snö på torsdag. Inte kul. Men typiskt april-väder.

Stockholmsmässan i helgen

Publicerad den 4 april 2022 av nettan

Jobbhelg

Måndag morgon och man vaknade till lite snö. Inte mycket och plus en grad så skönt att det inte var kallare i alla fall. I helgen har jag jobbat på Stockholmsmässan i Älvsjö. Tyckte det var kul då jag själv också ville gå på mässan, men det blev inte så mycket som jag tänkt.

Stockholmsmässan i helgen

Jag började vid tio på lördagen och visste inte riktigt vad jag skulle göra utan bara att jag skulle vara ”entrévärd”. Men jag gick upp och bytte om till deras pikétröja och kofta, loggade in och pratade med tjejerna i informationen. Jag blev placerad vid entrén där alla kom in med sina biljetter på telefon eller utskrifter som skulle scannas. Och där stod jag sedan hela dan till klockan tre. Det var inte en sån lång dag / pass för mig, men det var då jag tänkte gå runt på mässan och titta. Men det blev inte så mycket då jag gick in och checkade av och åkte sen hem. Jag skulle ju jobba på söndagen också.

Stockholmsmässan i helgen

Montrarna är ju alltid lika fina uppbyggda vilken mässa man än går på. Och det var ju inte bara blommor på mässan utan prydnader, krukor, växthus och till och med ballkonger.

Stockholmsmässan

Dom här var lite häftiga, men dom gick också åt som ”smör”.

Korvar, nötter, Ost och annat ätbart fanns det också att handla om man ville.

Stockholmsmässan i helgen

Stockholmsmässan i helgen

Söndag

På söndagen jobbade jag lite längre som då också var som entrévärd och jag stod både när folk kom och skulle komma in. Men också där dom gick ut och sa hej då.

Stockholmsmässan i helgen

På söndagen skulle jag också gå runt lite mer då man kan köpa blommor lite billigare då dom vill sälja ut, men självklart ringde Christer och frågade när jag kom hem. Han skulle köpa hundmat och ville veta om jag kom före eller efter att han gjorde det. Ja, då blir det ju så att man släpper allt och tar sina två hortensior som jag köpt för 100 kronor och går till pendeln. Och när man väl sitter i bilen från Barkarby och hem så säger han : men du kunde ju ta en senare pendel. Ha ha ! Typsikt karlar. Men då sparade jag ju lite pengar i alla fall. Ha ha !

Nu ska jag snart sätta mig i bilen och åka iväg till Kistamässan och jobba ! Idag är det ”inflyttning”. Inför mässan tisdag – torsdag och jag ska stå på lastgården och ta emot bilar och folk. Så idag blir det varma kläder då jag ska stå ute.  Så jag återkommer ikväll med mera !

En dag i Kista

Publicerad den 31 mars 2022 av nettan

Arbetsdag

Torsdag och mobilen ringde vid fem i morse, men då var jag redan vaken sen en stund tillbaka och hade gått upp. Skönt att kunna vara inne på toaletten och göra sig i ordning i lugn och ro medans Christer och hundar fortfarande sov. För idag skulle jag tillbringa en dag i Kista och jobba lite.

En dag i Kista

Parkerade bilen nära Kistamässan runt sju och tog mig till mässan. Det var ingen mässa för allmänheten utan ett if-företag som hade föredag / seminarie / utställning hela dan. Och idag skulle jag stå i garderoben fram till klockan sex.

Två utav kollegorna som jobbade i dag – Carlos och Elisabeth

Magnolia

På vägen hem stannade jag till på Lidl i Barkarby. Åker ju förbi den på hemvägen från mässan. Dom skulle sälja magnolia plantor from idag och jag ville titta om dom hade några kvar. Allt sånt dom brukar ha på kampanj from torsdagar brukar ju ta slut på en gång. Men jag hade tur och hittade en fin. Jag har sparat kvistar från huset där mamma bodde och har haft dom i kruka under hela hösten och vintern, Men jag vet inte om dom överlevt och mamma älskade sina magnolior hon hade på deras tomt. Så har dom inte klarat sig så kanske jag kan få denna att bli fin.

Nu blir det en lugn kväll så får det bli lite nyttigheter imorgon istället när jag är hemma. Och då är det ju fredag också. Men den blir lugn för jag ska jobba lördag och söndag på Stockholmsmässan där det är Trädgårdsmässa. Den kan ju vara kul att gå runt på också och titta lite vad som finns. Det var ju ett tag sen man var på just den mässan. Sen blir det jobb på Kistamässan nästa vecka igen.

Börjat tona ner

Publicerad den 30 mars 2022 av nettan

Ibland behöver man proffesionell hjälp

I går skrev jag om mina planer som jag hade i går och framåt. Men det blev lite annorlunda än jag tänkt. När jag kom till Vällingby gick jag till banken för att betala månadsavgiften på lägenheten. Jag var tydligen inte ensam för kön på banken gick ner för trappen. Och efter att jag stått där i 10 minuter och ingenting hände så gick jag därifrån. Börjat tona ner

Jag gick istället till salongen och gav Aggi alla mina pulver och pärlor jag köpt när jag gjorde naglar tidigare. Det är ju bättre att nån kan använda dom istället för att dom står här hemma och skräpar. Och då passade jag också på att fråga henne vad jag skulle göra med mitt hår. Som ni vet så drog jag in en håravfärgning i håret i måndags och den gick åt fanders. Jag fick hur många färger som helst i håret. Det slutade med att jag fick en tid på salongen för att hjälpa mig att tona ner håret och få lite mer enhetlig färg. Efter en promenad i Vällingby så gick jag tillbaka och efter 1,5 timmes kämpande med att få bort det mörka i håret och få en enhetlig färg var jag klar.

Börjat tona ner

Börjat tona ner

Nu går det mer åt det röda hållet, men blev rätt kul färg tycker jag. Nu ska håret få vila lite och sen är det bara att fortsätta tona ner håret. Ett förslag jag fick var att börja med ljusare slingor. Men just nu är jag ganska nöjd.

Börjat tona ner

I dag

Eftersom det inte blev något bankbesök igår sitter jag nu klar och ska åka iväg nu istället. Om jag är där klockan tio när dom öppnar ska väl inte kön vara så lång ?!

I eftermiddag ska jag möta upp Christer då vi ska träffa hans läkare och gå igenom framåt vad som händer och hur han mår.

Ny vecka och planer

Publicerad den 29 mars 2022 av nettan

En lugn helg

Jag har inte varit inne här och skrivit under helgen för det har egentligen inte hänt så mycket. Och att gå in och skriva typ ingenting är inget roligt. Men nu är det ny vecka och planer finns det det nu framåt. Så nu är det bara att se framåt och se till att allt fungerar.

I torsdags var jag och fixade mina naglar och köpte körsbärsris. På salongen där jag gör naglarna fanns också körsbärsris och dom hade fått små små rosa blommor. Och i helgen så började mitt ris att slå ut och jag har fått större och vita.

Ny vecka och planer

Ny vecka och planer

I helgen har jag suttit framför datorn och gjort en del nya headers på bloggar. Det var jättekul så nu kommer jag försöka byta min egna när jag får lite roliga eller bra kort. Sen blev det också lite god mat och en lugn helg. Och vad gjorde jag i går egentligen ?! Jag var hemma och fixade lite och på eftermiddagen tog jag fram paketet med avfärgning till håret. Jag tog en test av håret både undertill och övertid och la in dom testarna i folie. Skillnaden efter en timme var inte så jättestor så jag körde i det i hela håret och nu sitter jag här med tre färger i håret. Och det ser rent ut sagt för jäxxxxxxxxx ut.

I dag är min plan att åka och betala månadsavgiften på lägenheten plus en utav el-fakturan som kommit. Så jag ska först ta en tur till lägenheten och kolla om den andra har kommit. När jag ändå är i Vällingby så ska jag gå till salongen och be antingen om råd om min hårfärg och vad jag kan sätta i. Och det blir hårspänne av luggen då benan ser hemsk ut.

Nya naglar och ris

Publicerad den 25 mars 2022 av nettan

En tur till Vällingby

Fredag och den här veckan har gått fort tycker jag. Men jag har ju sett till att göra hela veckan, men har också njutit av solen mitt på dan. Jag har gjort en liten vårstädning hemma, bakat bullar och tagit hand om plantor.  Och i dag blev det en tur bland annat till Vällingby där det blev nya naglar och ris.

Nya naglar och ris

Nathis åkte iväg och jobbade och jag åkte efter en liten stund och gjorde ärenden innan jag åkte till Vällingby. Jag handlade lite dricka som saknades hemma och jag gick även till torget och skulle titta på nått ris till påsken. Tänkte fixa iordning ett i år då jag inte gjorde det förra året och i år är första påsken utan mamma. Vi brukar ju äta lite påskmat hemma hos henne och ha trevligt så jag ska påskfixa lite hemma i år istället.

Nya naglar och ris

I dag fick jag ett nytt material på mina naglar så det tog lite längre tid, men vad gjorde det då dom blev ordentligt omhändertogna då. Det blev akrylgel och ”fade” som jag inte har haft på jättelänge. Pratade också med Aggi som har salongen om mina ögonbryn och tjejen som gör dom kommer till salongen imorgon lördag. Så det blir en sväng dit imorgon också och prata med henne. Nu ska här fixas ögonbryn och jag slipper måla dom varenda dag.

Nya naglar och ris

I stället för vanligt ris köpte jag körsbärsris hem. Så nu ska det upp lite fjädrar i det och lite annat ska också fram till påsk. Hämtade fram påskgrejerna jag hade i förrådet och har rensat ut en del som bara ligger. Och har sparat det som vi kommer att använda.

Nästa vecka

Den här veckan har jag kunnat göra egentligen vad jag vill då jag inte haft något inplanerat. Men nästa vecka blir annorlunda. På onsdag ska Christer och jag upp och träffa läkaren på södersjukhuset. Då får vi veta vad som händer framåt med allt. Sen kommer jag jobba på Kistamässan på torsdag, och lördag-söndag ska jag hjälpa till på Älvsjömässan när det är trädgårdsmässa.

Nu ska jag bara plocka undan lite grann, ge hundarna mat och sen sätta mig ner framför datorn igen. Har lite ”to-do” att göra där.

Vad har jag gjort egentligen ?

Publicerad den 24 mars 2022 av nettan

Fastnade lite i solen

I går morse skrev jag att jag skulle fortsätta städa på övervåningen efter att jag ätit frukost. Men jag gick ut och satte mig i solen en stund och där fastnade jag. Det var inte lika varmt som igår, men tillräckligt för att sitta i t-shirt på altan. Där satt jag en stund med datorn. Men vad har jag gjort egentligen mer ? Lite nytta blev det i alla fall då jag börjat tvätta kuddarna i soffan. En och en åkte dom in i tvättmaskinen, en sväng i torktumlaren för att få bort hundhår och sen ut i solen för att torka och lukta fräscht.

Vad har jag gjort egentligen ?

Innan en längre promenad med hundarna så satte jag en bulldeg. Och dom senaste gångerna har jag gjort bulldeg efter Fredriks Fika’s recept. Och finns det en video vid recepten så ska man verkligen titta på den för ibland så sägs det mer på videon mot vad det står i receptet. Jag fick fler bullar än receptet, men det beror på att jag gjorde smalare strimlor. Men då kan man ju ta två istället.

Vad har jag gjort egentligen ?

Torsdag

Dagarna tickar på tycker jag. Men jag tar en dag i taget. I dag är det torsdag och lite kallt på morgonen som vanligt – än så länge. Plus en grad men solen är framme och idag ska det bli varmare än igår. Har några saker som jag ska inhandla idag, men sen ska jag försöka vara ute lite.

Jag ska fortsätta att fixa med mina plantor som står i ett rum på övervåningen. Har fortfarande frön som inte är planterade så det ska jag också gå igenom.

Vad har jag gjort egentligen ?

Nä, nu sätter vi lite fart på dagen tycker jag ! Upp och kolla så Nathis kommer upp, iväg en sväng, fixa plantor, frön, betong…… och så lite sol också ! 🌞

En underbar helg

En underbar helg

nettan 22 juni 2026

Helgen är slut och vi är hemma igen efter vår lilla helgtripp. Och vi har haft en underbar helg. Faktiskt […]

Nu börjar semester

Nu börjar semestern

nettan 15 juni 2026

Dom senaste veckorna har jag jobbat en hel del och inte hunnit göra så mycket varken hemma eller tagit hand […]

vilket firande

Vilket firande

nettan 7 juni 2026

Jag har fått tre överraskningar denna vecka. Jag trodde jag skulle ha en lugn 60 års dag / vecka. Och […]

Hänt och inte hänt

Hänt men inte hänt

nettan 1 maj 2026

Här har det varit lite öde ett tag. Men det har både hänt och inte hänt en massa saker. Först […]

Nu vill jag ha vår

Nu vill jag ha vår

nettan 2 mars 2026

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle passa på att ta hand om allt man samlat på sig […]

God matsmältning för hundar

God matsmältning för hundar

nettan 2 mars 2026

I samarbete med Arken Zoo Tillsammans med Buzzador och Arken Zoo har jag fått hem en påse torrfoder till mina […]

Vad man samlar på sig

Vad man samlar på sig

nettan 23 februari 2026

Så har det gått ett tag sedan jag skrev igen. Det har varit lite ledigt sedan sist, men också jobb […]

Med en smäll

Med en smäll

nettan 9 februari 2026

Det har varit en del jobb dom senaste två veckorna. För två veckor sedan hade vi ”Fast Food” mässa och […]

Härligaste dan på länge

Härligaste dan på länge

nettan 24 januari 2026

.Låter kanske lite konstigt med härligaste dan på länge då jag har varit ledig ett tag och kunna bestämma själv […]

Färgevent på Scandic

Färgevent på Scandic

nettan 18 januari 2026

Efter att ha varit ledig sedan i början av december så var det dags för det första jobbet som för […]

  • Previous
  • 1
  • …
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema