nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Blogg

Det blev både klara och oklara

Publicerad den 21 juni 2022 av nettan

Man kan inte få allt

Ny vecka och dessutom midsommarvecka. Eller vad man nu ska kalla det. Det är i alla fall midsommar på fredag och det märktes ute i butikerna och centrumet i går. Det är en del som har börjat sin semester och många planerar och handlar inför just midsommar. Och självklart även jag. Och för mig blev det både klara och oklara ärenden i går måndag.

Det blev både klara och oklara

Jag skrev en lite to-do lista till mig själv i går morse för att jag inte skulle glömma något. Både på var det skulle göras och vad som skulle inhandlas eller göras. Och dom flesta kunde jag fixa i Vällingby istället för att åka runt på fler ställen. Jag planerade att göra några utav mina ärenden innan jag fixade mina naglar. Och två utav ärenden blev oklara för att det inte fanns i Vällingby. Men då får man planera om lite.

Det blev både klara och oklara

Det blev lite sommarnaglar på Salong Shades.

Det blev både klara och oklara

Man blir alltid väl omhändertagen på Salongen och jag brukar prata med en del utav dom då man lärt känna dom efter att ha gått där ett tag nu.

Förberedelser

I dom butikerna jag gick in i går så hade dom inte så ”tjock” lax som jag ville ha för att kunna grava. Så efter jag fixat naglarna stannade jag till på Lidl i Åkermyntan. Och där hittade jag en fin bit. Jag behövde ju inte köpa en hel sida även man kan dela och frysa in.

Det blev både klara och oklara

Så igår blev min lax gravad och denna gång blev den rom-gravad. Det brukar bli så gott. Men man kan ju ta vad man vill eller inget alls förutom salt och socker då. Och idag blir det handskar på för att lägga in sill. Köpte några extra inläggningssillar då jag både ska göra till midsommar, Christer vill säkert ha och så ska jag ta en sväng till Michis med en burk också.

I dag blir det nog en lugn dag hemma. Pyssla och fixa lite, men också ta det lite lugnt då det ska bli fint väder. Man får passa på när det verkar vara såna här varannandags väder. Jag startade i alla fall min morgon i solen med en kopp kaffe. Varmt redan vid 6.15 så det var härligt.

När Christer hade åkt iväg för att jobba gick jag ut och drog av överdraget på poolen så solen vår värma till vattnet idag. Visst blir det varmt med överdraget också, men ser mycket mysigare ut utan och förhoppningsvis kanske man kan ta sig ett dopp senare.

Då jag inte har ätit någon frukost än så är det min första to-do just nu. Sen får vi se var dagen har att erbjuda. Ha en bäst dag !

En underbar dag ute i trädgården i solen

Publicerad den 19 juni 2022 av nettan

Blekfisen vill ha färg

I morse när vi vaknade satte jag mig i solen med en kaffe och bara njöt. Och innan jag satte igång satte jag in ett inlägg om vår fredag som vi hade med Michis och Daniel. Jag skrev i slutet av inlägget att jag skulle ha en dag i trädgården då det skulle bli en fin dag. Och det blev det. Så jag har haft en underbar dag ute i trädgården i solen idag !

En underbar dag ute i trädgården i solen

Efter att ha varit en sväng till affären satte jag igång och rensade lite ogräs och fixade till mitt ”barbord” bredvid poolen.

En underbar dag ute i trädgården i solen

Mammas snäckor la jag fram och popcornplantorna som växt till sig. Nu är det bara lite värme i poolen som saknas så jag kan lägga mig i poolen och ställa ett glas cawa på bordet.

Sen fortsatte jag att fixa i trädgården. När jag och Michis var en snabb sväng på Ulriksdals trädgård var jag tvungen att köpa en jättevallmo som mamma älskade. I dag blev den planterad. Christer sa att han tyckte den såg ut som en tistel så det är tur att det är jag som tar hand om trädgården så han inte tar bort den.

En underbar dag ute i trädgården i solen

En underbar dag ute i trädgården i solen

Dessa blommor hittade jag på Maki och när det är molnigt och tråkigt väder drar dom ihop sig, men när det är sol så slår dom ut. Och jag tycker dom va fina.

Växthuset har fått sig en omgång också och jag har flyttat och fixat runt med allt som står där.

Jag har fixat och donat lite i trädgården hela dan, tagit lite paus emellanåt då det varit varmt och skönt. Och jag har varit på väg att hoppa i poolen flera gånger men det har inte blivit av. Kanske i morgon. Men nu blir det en lugn kväll. Christer ska jobba imorgon och jag har faktiskt lite ”to-do” imorgon att göra. Det ska inhandlas ingredienser till sill inför midsommar, jag ska fixa mina naglar och lite annat ska handlas. Men det kommer bli bra. Resen av veckan blir sen lugn innan midsommar.

Jag hade inte tid

Publicerad den 19 juni 2022 av nettan

Lika bra att köra på när man har ångan uppe

I går var det inget uteväder precis. Jo, självklart kunde man vara ute om man ville. Men jag ville ha sol och värme och det var det inte. Det var molnigt och då passade jag på att städa inomhus. Och då menar jag inte bara städa av utan jag gick igenom varje skåp, låda och hörn för att plocka undan, kasta eller ta fram. Det var jätteskönt att bli av med lite saker som bara ligger i skåpen utan att användas och få undan en massa. Så jag hade inte tid för att sätta mig ner och blogga då som jag sa att jag skulle göra.

Jag hade inte tid

Jag hade inte tid i går, men nu så sätter jag mig ner en stund och gör det på altan. Solen skiner och det är redan varmt så idag blir det trädgården.

I fredags när jag var i Barkarby ringde Michis och vi pratade lite. Jag skulle in och handla lite och vi bestämd att hon och Daniel skulle komma över på middag. Mat bestämdes och jag gick också in och köpte en flaska Cava till kvällen.

Michis hade med sig Brämhults Jordgubb och Lime juice som vi blandade med Cavan. Det var nytt för mig, men Michis hade druckit det förut och var jättegott. Lite is och jordgubbar hamnade i glaset också.

Vi grillade tonfisk och kyckling och gjorde lite goda tillbehör till. Så det blev en riktigt lyckad kväll med god mat och skratt.

Nathis jobbade som hon gör ganska mycket för att få ihop pengar. Och Michis och jag hade FaceTime med henne flera gånger när hon hade paus.

Helg

Nu är det som sagt söndag och jag ska snart sätta lite fart och fixa i trädgården, ta hand om tomaterna i växthuset. Ja, inte skörda utan flytta om dom lite och så. Sen blir det till att vara ute så mycket som möjligt när det är sol. Få lite sol och förhoppningsfullt lite färg på den blekvita kroppen. Tur man har häckar och buskar att gömma sig bakom. Ha ha !

Ha en bäst dag på er allihopa. I eftermiddag blir det kort från trädgården istället – antar jag.

Den kunde man ju inte låta bli

Publicerad den 16 juni 2022 av nettan

Det blev en rolig eftermiddag

Sista dagen på Kistamässan innan sommarlov ett tag fram. Vad jag vet just nu i alla fall. Och jag antar att det blir så. Men min to-do-lista som jag har börjat ”skriva” i huvudet – eller ska jag säga ”önskelista” istället. För många utav sakerna jag vill göra är sånt som jag tycker är kul. Och efter några mail och telefonsamtal fick jag också fler saker på min  ”önskelista”. Så fortsatte min dag idag tills jag slutade och åkte hem till en helt oplanerad liten tur med Michis.

Den kunde man ju inte låta bli

Jag lämnade över bilnycklarna till Christer då han skulle åka och besikta vår bil. Sen fick hundarna mat under tiden jag väntade på Michis som var på väg. Leon var med då han skulle till sin pappa och som skulle hämta honom hos oss. Och när Leon och Henke åkt iväg åkte också jag och Michis iväg på en tur tillsammans. Planen var Ulriksdals Trädgård. Och när vi väl kom dit öppnade sig himlen och vi var tvungna att gå inomhus och titta.

Den kunde man ju inte låta bli

Den kunde man ju inte låta bli

Vi hann tyvärr bara gå runt kanske i tjugo minuter innan dom kom och sa att dom stängde om fem minuter. Så vart det med den handlingen. Men jag hann hitta en vit jättevallmo som jag vet att mamma älskade. Och på hemvägen gick vi in en sväng pä Plantagen i Barkarby. Michis hittade lite till där och när vi gick förbi Hortensiorna såg vi några väldigt stora och fina. Den kunde man ju inte låta bli då det var medlemspris på 149,-

Den ska jag sätta i en stor kruka på altan så man kan njuta lite av den. Sen ska jag nog försöka ta in den i krukan. Inte plantera ner den denna gång.

Nu ska jag ta det lugnt ikväll och så får vi se vad jag börjar med imorgon.

Fluffigt eller rent ?

Publicerad den 15 juni 2022 av nettan

Vi är ett gäng underbara människor

Sen i november har jag jobbat på Kistamässan och varit anställd hos FRAM bemanning. I början visste jag inte vad jag skulle tycka om det då jag suttit under en period på andra sidan och hyrt ut personal själv. Men nu har jag provat och jag bara älskar det. Kanske för att jag personligen är lite knäpp själv, tycker om service och att göra nya saker. Nu när det har gått några månader så kan jag säga att jag har kommit in i gänget. Och just nu så är jag en utav ”mammorna” i gänget – alltså en utav dom äldre. Men jag är som jag är för åldern är bara en siffra. Att kunna sitta och prata med anställda som är både yngre än mina barn, lika gamla eller andra som är runt min ålder är inga problem. Och det gör att det här gänget är underbart. Och idag var samtalsämnet på lunchen fluffigt eller rent ?

Fluffigt eller rent ?

Att kunna sitta och prata med personalen om allt vare det än är tycker jag är kul. Och ni som känner mig vet att jag säger vad jag tycker och det slinker ut både det ena och det andra. Inte framför gäster utan bara ”bakom ridåerna” om man säger så. Och i dag så hamnade vi helt plötsligt på ett tv-program. Jag vet inte hur vi hamnade där. Men antingen tycker man om fluffigt eller rent. Och i fortsättningen kommer jag absolut att använda det ordet för det var så ”gulligt”. Tack Elisabet ❤️. I mitt ordspråk och i säkert många  andras så säger man : har du en ”buske” eller är det rent ? jag tror inte att jag behöver förklara mer än så ? Eller ?!

Kistamässan

Jag tror till och med att jag idag bestämde mig för en sak ! För många år sedan så hade vi en del som hände i vår familj som var väldigt privat och jag behövde hjälp. Jag var då helt öppen och skrev om precis allt som hände. Och jag kommer nu gå tillbaka till det. Här kommer det att bli en helt öppen blogg ! Och är det så att ni läser något som ni inte tycker om, inte vill läsa – så tycker jag att ni inte fortsätter läsa from …. imorgon !

I dag har jag jobbat på Kistamässan och stod i registreringen och tog emot besökare och utställare och skrev ut deras ”tage”. Det var första gången jag gjorde det och det var kul att se den sidan också. Och jag tror nu att jag har stått på alla ställen som finns just på Kistamässan.

fluffigt eller rent

Imorgon kommer jag att stå på samma ställe och from fredag kommer jag att befinna mig i hemmet då det inte är några mässor. Om det blir fint väder framåt så blir det säker mycket bad i poolen, pyssla i trädgården och jag ska också gjuta en hel del tänkte jag. Så nu vet ni var jag kommer att befinna mig om ni ”behöver mig” tills mässorna sätter fart igen i augusti då jag hoppas att jag kommer att befinna mig igen.

Musslor och bacon

Publicerad den 12 juni 2022 av nettan

Som snacks, lätt lunch eller drinktilltugg

Det här är något som verkligen hör sommaren till. Visst kan man göra det under hela året, men det är något som vi mest gör på sommaren. Vi har gjort det till nyårsafton också som ett drinktilltugg. Och det jag pratar om är musslor och bacon. Jag har ätit detta sen jag var i 8 årsåldern då jag var ute med mina föräldrar varje sommaren på sjön med våra båtar. Och det första Enar gjorde när vi hade förtöjt båten var att ta upp grillen på berget, sätta fart på den och rulla in musslor i bacon som han sedan grillade. Sen har detta fortsatt varje år och idag grillade jag och Christer några då vi inte ville äta någon större lunch.

musslor och bacon

Jag brukar köpa Abbas blåmusslor på burk eller Ica’s. Sen köper jag ett lite tjockare bacon så det håller ihop lite bättre. Som tex Jägarbacon, men det är en smaksak. Och då baconet brukar vara ganska långt så delar jag dom på mitten och lägger i två massor per bacon och rullar ihop. Inte svårare än så.

musslor och bacon

Sen kan man välja att steka dom i en grillpanna eller som vi gör på ett bläck på grillen.

musslor och bacon

Rulla runt baconet så det inte bränns och ha gärna lite olivolja eller annat på stekytan. Då dom kan fastna lite och drar man för mycket i dom så trillar baconet ut.

Sen är det bara att avnjuta dessa till vad du / ni än vill.

Skärpning på hög nivå

Publicerad den 11 juni 2022 av nettan

Det här går inte för sig längre

Det här var inte alls min mening med min blogg. Att skriva något varje dag var min plan och att till och med skriva fler inlägg per dag – en på morgonen och en på kvällen. Och nu har jag slarvat nog tycker jag ! Och där med basta ! Nu är det skärpning på hög nivå ! Det händer ju saker hela tiden som jag får låta bli att skriva om och bilder som jag får låta ligga på grund av att jag inte skriver varje dag. Hmmm ! Not good!

Skärpning på hög nivå

Så hur ska jag göra med det här inlägget för att det inte ska bli för långt och ingen orkar läsa det? Jag får försöka göra det kort och skriva och visa så mycket som möjligt då.Det sista inlägget skrev jag ju förra fredagen och nu är det lördag. Hur dåligt är inte det?! Usch ! Men jag ska försöka vara så kort som möjligt.

En sak som jag är överlycklig över är att jag äntligen har fått bort mitt oranga hår. Efter att ha varit mörkhårig och ljusat ner det i omgångar så har jag varit lite orangefärgat. Men nu hittade jag en färg som tog bort det och nu kan jag lägga det åt sidan. Så skönt !

skärpning på hög nivå

Sen vill jag fortsätta med en annan rolig sak som jag upptäckte i morse. Och det är min vindruva som jag planterade förra året på bästa stället för den – i sol. I morse såg jag den första klasen. Inte för att jag vet om det kommer att bli något som man kan äta, men den har växt enormt under dom senaste veckorna och att se att den trivs så bra är jag jätteglad för.

Jobb på Kistamässan

Under veckan som varit har jag jobbat tre dagar på Kistamässan. Det har varit en mässa om ”E-hälsa” och ”Lösning om offentlig sektor” och där fick jag krama om min kusin Maria som var där.

skärpning på hög nivå

På mässan jobbade jag både i service-center under inflytten av mässan och sen i garderoben under själva mässan. Och att jobba med dessa personer som jag gör när jag gör det gör min dag varje gång !

Självklart har det hänt mer i veckan, men för att inte göra inlägget för långt så kan jag berätta att lägenheten har blivit fotograferad, vi har fixat vår gräsmatta då den varit utsatt för isbränna, vi har tagit upp poolen och fyllt den, köpt ny pump till poolen och jag har köpt blommor och planterat framför huset och i krukor.

skärpning på hög nivå

skärpning på hög nivå

Detta är några utav blommorna som jag planterat

Nu är det snart dax att sätta fart på grillen och göra middag och ha en skön lördagskväll !

 

Åldern är bara en siffra

Publicerad den 3 juni 2022 av nettan

Man är inte yngre än vad man gör sig

Fredag redan på denna lugna vecka. Inget jobb och jag har kunnat göra vad jag vill. Och det har jag verkligen gjort – vad jag vill. Ena dagen så har det gått i 180 och jag har fixat både det ena och det andra. Medans nästa dag har jag inte gjort ett dugg. Och igår var det min födelsedag och jag gjorde faktiskt ingenting. Men åldern är bara en siffra.

Åldern är bara en siffra

Eftersom jag inte fyllde något jämnt så firade vi inte det på något sätt. Den hade kunnat firas annorlunda, men så blir det inte nu för tiden.Men Nathis hade hört av sig till Christer och bett honom köpa en bukett blommor till mig då hon vet att jag tycker om det.

åldern är bara en siffra

Så Christer kom hem med två buketter och i den ena fanns det tre stycken fina pioner som jag tycker om.

Jag fick också en bukett rosor av Christer.

Kvällen avslutades med en god middag då jag köpt flapsteak på Ica häromdagen, Till det blev det lite friterat i form av potatis, mozzarella sticks och lite grönsaker.

Fredag

Efter en hel dag med regn vaknade vi till sol och blå himmel. Äntligen ! När Christer åkt iväg till jobbet gick jag ut och öppnade upp växthuset och flyttade ut blommorna som jag ställt undan under gårdagen. Jag visste ju inte hur hårt regn det skulle bli så för att skydda dom jag planterat om och fixat så hade jag ställt några på altanen. Men nu står dom ute i morgonsolen igen.

Inget planerat idag så jag tar dagen som den kommer. Då jag inte suttit framför datorn alls igår vet jag att jag har några miail att ta hand om och det kan jag fixa medans Christer jobbar.

En lugn vecka

Publicerad den 1 juni 2022 av nettan

Inget jobb denna vecka

Ingen mässa denna vecka så därför jobbar jag inte och kan istället fixa hemma. För det finns väl alltid saker att göra hemma. Men det blir en lugn vecka också. Och jag startade veckan med en del nytta som var uppbokat ! ”Trycka tuttarna” var det jag startade med på mammografin på Sankt Görans sjukhus. Inget som är så väldans skönt, men det är bra att göra för att slippa oroa sig för att ha några knölar i brösten. För det läser man om för ofta nu för tiden tycker jag.

En lugn vecka

Månadsavgiften på lägenheten och elen blev betald också. Men snart är det nog slut med den saken för i måndags och tisdags stylades lägenheten inför fotografering och försäljning.

Vi fick besök av denna söta lila krabat som hittade nötter och solrosfrön som jag gett till fåglarna och imorse när jag och grannen pratade över häcken var den där igen. Jag gick in och fyllde på så att ”hen” kunde få lite mer. Den kanske har någon unge i närheten eller håller på och bygger bo.

Trädgårds vecka

Eftersom jag är hemma så håller jag på och pysslar lite i trädgården och allt runt omkring.

Jag har gjort en liten hörna här på altanen med sallad och örter så jag bara kan gå ut och hämta till maten. Lite mysigt även om det kanske inte blir så mycket. Men jag vet att örterna brukar växa på sig enormt och man får inte glömma att ta av dom. Förra året fick jag tom frysa in till slut då det växte så mycket.

en lugn vecka

Ni som känner mig vet att jag tycker att det är kul att handla på Lidl. Och mest av deras ”saker” och blommor och jag har hittat en hel del fina blommor under åren just hos dom. Och att testa på lite olika saker är kul och därför har jag köpt två stycken små ”fruktträd” som dom sålde. Den till höger är plommon och den till vänster är körsbär. Och man ska kunna hålla dom nere så dom inte blir så stora.

Tidigare i vår har jag bla köpt en kastanjeväxt och fikon. Om man inte testar så kan man inte heller veta. 

 

Mors dag

Publicerad den 29 maj 2022 av nettan

Första mors dag utan mamma

Vi brukar alltid träffas på mors dag, men i är är det första mors dag utan min mamma. Och då får man se till att göra andra saker istället. Inte för att glömma utan för att minnas och ha något att göra. Och det är väl inga problem.

Mors dag

Christer och jag startade dagen med att åka till lägenheten för att hämta dom sista två lamporna och stegen som fanns kvar. Nu är den totalt tom och imorgon eller på tisdag kommer den att stylas inför försäljningen. Vi åkte hem med allt och sen tog vi en tur till Barkarby. Christer behövde några batterier till några klockor och så gick vi in på Lager157 där jag tom fick Christer att handla lite nya byxor och tröjor. Jag hittade till mig också.

När vi var där så hörde Michis av sig och vi åkte iväg till henne och tog en fika. Nathis hörde av sig och vi hade lite FaceTime på telefon från stranden där Nathis låg.

mors dag

Ser inte helt fel ut !

mors dag

Altan håller på att byggas för fullt hemma hos Michis och Leon håller koll. Ha ha !

mors dag

Charlie

Sen blev det hem och ta hand om alla påsar med bark som vi köpte i Barkarby. Längst ner i vår trädgård växer gräset så dåligt pga skugga och att det blir blött så vi har bestämt oss för att lägga bark där i stället för att kunna hålla det snyggt.

Vi behöver köpa några fler påsar innan allt är klart, men det blir rent och snyggt och att att håla rent.

I morgon är det ny vecka

Måndag imorgon och jag ska iväg och klämma tuttarna – mammografi. Det är inget som man ska strunta i då det är så många som får cancer nu för tiden. Så det är bara att bita ihop och se till att få det gjort även om det inte är det skönaste.

Sen kommer jag ha en lugn vecka då jag inte har något jobb denna vecka. Men då ska jag passa på att fixa ute i trädgården och inne med en del saker som jag vill göra.

 

En underbar helg

En underbar helg

nettan 22 juni 2026

Helgen är slut och vi är hemma igen efter vår lilla helgtripp. Och vi har haft en underbar helg. Faktiskt […]

Nu börjar semester

Nu börjar semestern

nettan 15 juni 2026

Dom senaste veckorna har jag jobbat en hel del och inte hunnit göra så mycket varken hemma eller tagit hand […]

vilket firande

Vilket firande

nettan 7 juni 2026

Jag har fått tre överraskningar denna vecka. Jag trodde jag skulle ha en lugn 60 års dag / vecka. Och […]

Hänt och inte hänt

Hänt men inte hänt

nettan 1 maj 2026

Här har det varit lite öde ett tag. Men det har både hänt och inte hänt en massa saker. Först […]

Nu vill jag ha vår

Nu vill jag ha vår

nettan 2 mars 2026

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle passa på att ta hand om allt man samlat på sig […]

God matsmältning för hundar

God matsmältning för hundar

nettan 2 mars 2026

I samarbete med Arken Zoo Tillsammans med Buzzador och Arken Zoo har jag fått hem en påse torrfoder till mina […]

Vad man samlar på sig

Vad man samlar på sig

nettan 23 februari 2026

Så har det gått ett tag sedan jag skrev igen. Det har varit lite ledigt sedan sist, men också jobb […]

Med en smäll

Med en smäll

nettan 9 februari 2026

Det har varit en del jobb dom senaste två veckorna. För två veckor sedan hade vi ”Fast Food” mässa och […]

Härligaste dan på länge

Härligaste dan på länge

nettan 24 januari 2026

.Låter kanske lite konstigt med härligaste dan på länge då jag har varit ledig ett tag och kunna bestämma själv […]

Färgevent på Scandic

Färgevent på Scandic

nettan 18 januari 2026

Efter att ha varit ledig sedan i början av december så var det dags för det första jobbet som för […]

  • Previous
  • 1
  • …
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • …
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema