nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Blogg

Organisation och lite besök i veckan

Publicerad den 30 juli 2022 av nettan

Snart är första veckan avklarad

Jag vet inte varför det blir så, men när Christer går tillbaka till jobbet och jag fortfarande är hemma är det svårt att komma i rutin igen. Det brukar ta några dagar och nu tror jag att jag är i fas igen. Så i veckan så har jag haft lite organisation och lite besök i veckan har det också blivit.

Organisation och lite besök i veckan

Vinbären som jag plockade i måndags blir färre och färre på buskarna då jag fortsatt med att plocka av dom. Mer gelé är gjord också och Daniel som tycker om det fick med sig en stor burk häromdagen. Jag har också varit på Ikea och köpt gardinstänger till mina vattentäta gardiner jag beställt. Dom borde komma vilken dag som helst.

Organisation och lite besök i veckan

I går när jag rensade lite i rabatter och klippte bort några ormbunksgrenar som blivit lite fula av solen såg jag denna. Såg riktigt läskig ut för mig som hatar spindlar. Det blev ett snabbt kort och sen gick jag därifrån. Usch !

Eftersom jag har så mycket vinbär gjorde jag en rulltårta i torsdags då Michis och Daniel skulle komma förbi på kvällen. Jag rullade den åt fel håll då jag hade lagt vinbär i smeten och tyckte det skulle bli lite roligare med en prickig rulltårta. Men den var god i alla fall.

God fredagsmiddag

Jag försöker att ”blanda” lite med maten till våra middagar och igår åt vi en god middag som jag hittade på nätet. En italiensk räkpasta med chili och vitlök av Jennie Walldén. Jag fastnade på hennes Instagram och hittade en massa gott som hon gjort och det slutade med att jag beställde hennes bok som kommer vecka 40.

Men maten tycker jag ni ska prova göra för den var jättegod.

Lördag

I dag är det lördag och jag har några saker som jag planerat idag. En sak som jag egentligen skulle ha gjort igår var rabarbersirap, men det var så fint väder så jag satt lite mer i solen på eftermiddagen istället. Man måste ju passa på. Dessutom satte sig Christer också i solen när han kom hem från jobbet och så satt vi där tillsammans med musik i bakgrunden.

Jag ska också försöka toppa vår häck lite för det har kommit så mycket nya skott på den. Det brukar egentligen Christer hålla på med, men jag vet att han ska hålla på med Daniels bil som står hos oss. Och varför ska inte jag kunna göra det?! Då får jag vara ute i solen också.

Första laddningen klar

Publicerad den 25 juli 2022 av nettan

Varför plockade jag inte mer på en gång ?!

I helgen började jag plocka av mina vinbär. Jag har två stycken buskar som står längst ner i trädgården och bredvid dom står mitt växthus. Jag har lite andra planer för den platsen – växthuset – så jag behövde klippa bort lite grenar på vinbärsbusken så därför tog det lite längre tid att plocka av vinbärsbusken i helgen. Rådet blev inte så mycket vinbär som hamnade i skålen. Som senare hamnade i kastrullen. Och nu har blivit gelé ! Så nu är första laddningen klar.

Första laddningen klar

Eftersom jag inte plockade så jättemycket vinbär så blev det heller inte så många burkar med gele heller. Men dessa är i alla fall klara och står nu i kylen och blir kalla.

första laddningen klar

Det var lite segt att komma igång

I morse vaknade både jag och Christer innan larmet skulle ringa så vi var uppe före halv sex. Och jag var pigg så det var bara att gå upp och fixa hundarna först och främst innan jag tog min morgonkaffe som vanligt.

Jag hade en del saker som jag skulle göra idag, men det var så segt i början och komma igång. Sen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med mitt hår. Ha ha ! Men till slut fick jag fart och åkte iväg till lägenheten och hämtade månadsavgiften och elräkningen som låg i brevlådan. Det blev en tur till Vällingby för att få dom betalda också så det var gjort på en gång. Det är ju snart den sista.

Det blev också en tur till Barkarby där jag fick några utav mina planerade ärenden gjorda. Jag hade mina ärenden i huvudet så därför glömde jag vissa och vissa blev bara inte gjorda. Men antar att det beror på att Christer har haft semester och vi inte bestämt något under dom dagarna. Och i dag var det hans första arbetsdag.

Jag får sätta mig ner och skriva ner vad jag glömt eller struntat i så får jag ta det i veckan. För imorgon ska jag fortsätta med alla bär i trädgården. Vinbär och krusbär är på planeringen imorgon. Ska titta runt vad jag ska göra med allt också. Jag kan ju inte bara göra gelé. Lite marmelad ska jag i alla fall göra av krusbären. Gott till lite ost.

Har ni några förslag ?

Vill du ha fransar eller hjälp med ditt löshår ?

Publicerad den 23 juli 2022 av nettan

Du kan få hjälp hemma

Jag har väldigt tunt hår och har i många år färgat mitt hår. Och det gör också att mitt hår tyvärr både blir tunnare och skörare. Men det vet jag också om. Men det finns också saker som man kan göra då. Jag har ju i min ungdoms tid haft långt hår och ibland bara längtar jag tillbaka till det. Och det har jag nu sett till att göra och testa.  Så vill du ha fransar eller hjälp md ditt löshår kan Nathis hjälpa dig med det.

Vill du ha fransar eller hjälp med ditt löshår ?

Jag beställde för ett tag sen ett mycket fint hår – tejp – som jag ville sätta in. Men det är lite svårt att göra själv. Men Nathalie har jobbat på en hårsalong när det gäller hårförlängningar och nu har jag fått hjälp med håret.

Vill du ha fransar eller hjälp med ditt löshår ?

Vill du ha fransar eller hjälp med ditt löshår ?

Vill du ha fransar eller hjälp med ditt löshår ?

Jag kan inte säga mer än att jag är supernöjd ! Håret är isatt och Nathis har klippt in det i mitt egna hår.

Och Nathis är dessutom utbildat fransstylist så vill du ha fransar – singel eller dubbel eller vill ha hjälp med din hårförlängning så hör av dig till mig eller Nathis så hjälper hon dig. 

Lördag

Christer har fixat Nathis bil med nya däck under tiden hon fixade mitt hår och har nu åkt iväg med M. Jag är glad för hennes skull som återigen är glad och lycklig. Här hemma blir det lugnt med lite mat, tv eller film och så får vi se vad som mer. händer.

Imorgon blir det finare väder än vad vi har haft dig och jag ska fortsätta plocka vinbär för att bla göra vinbärsgelé som det kan gå en hel del här hemma. Ska också försöka blocka alla krusbär också som det har blivit en hel del det här året. Lite marmelad kanske ?! Jag ska kolla lite vad jag ska göra utav alla.

Sen på måndag blir det åter till den vanliga vardagen här hemma då Christer börjar jobba. Jag hoppas att jag rå lite pass på Kistamässan igen när den sätter igång i slutet av augusti.

Poolparty

Publicerad den 22 juli 2022 av nettan

Med vänner

I går torsdag hade vi prickat in en varm dag att ha ett poolparty med vänner. Anki och Pierre skulle komma vid ett-tiden och Christer och jag förberedde så mycket som möjligt för att sen kunna sitta ner.

Poolparty

Poolen fixades till med dammsugning och kloret kollades och sen fixade vi till maten så mycket vi kunde.

poolparty

Det blev lite kallt att dricka innan vi hamnade i poolen för lite svalka.

Jag behöver inte skriva så mycket text angående bilderna ovan. Dom talar sitt eget språk.

En lyckad dag med trevligt sällskap, bad och grillad mat med tillbehör. Och när Pierre och Anki hade åkt hem tog vi hand om allt. För annars går man och sätter sig och då blir det aldrig av. Det är ju så mycket skönare att gå upp dagen efter och all disk är undanplockad och diskad.

Fredag

Det varma vädret har försvunnit och idag har det varit molnigt hela dan. Men det har inte gjort något för vi har inte haft några måsten idag. Dessutom har vi sovit lite dåligt dom senaste två nätterna då det har varit så varmt – men vi klagar absolut inte . Men det har varit skönt att ha en lugn dag och bara slappat. Och det har vi verkligen gjort. Den enda nyttan vi har gjort idag var att åka till affären en sväng och komplettera vår middag och se till att vi har lite frukost imorgon.

Det blir en lugn kväll också. Kanske hitta nån bra film och titta på till maten innan det är dags att sova. Imorgon kommer Nathis hit då Christer ska sätta på nya däck på hennes bil. Och jag måste både plocka mina vinbär, göra gelé, plocka krusbär och kanske göra lite marmelad av dom. Jag ska titta efter lite olika recept och saker man kan göra.

Snart är det dags att göra middag och vi kommer att använda oss av kött som vi fick över från igår och göra den goda pastarätten som du hittar här !

En dag på stan

Publicerad den 21 juli 2022 av nettan

Varmt och skönt

I går onsdag tillbringade jag och Christer en dag på stan. För att vi skulle få en underbar dag så åkte Nathis hem och släppte ut hundarna så att vi slapp åka hem tidigt. Jättehärligt. Så vi åkte in kommunalt och gick av i Thorildsplan och började vår promenad utmed Norrmälarstrand. Och i Rålambshovsparken hade det börjat fyllas på med folk redan då det skulle bli en varm dag.

en dag på stan

En dag på stan

en dag på stan

I vattnet låg det fåglar och svalkade av sig men än så länge var det ingen som badade. Men det var ganska tidigt än så länge.

Vi möttes ev en massa turister som gick på promenad. Och självklart några dårar som sprang fast det var så tidigt.

När Christer och jag kommit till Kungsträdgården efter en lugn promenad så satte vi oss ner och tog nått kallt att dricka och lite att äta. Ingen stress utan bara avkoppling.

Mötte upp Michis och Daniel

Och efter att ha pratat med Michis så mötte vi också upp henne och Daniel i Kungsträdgården.

Vi stannade till på strandbaren och gick ut och satte oss på bryggan och njöt en stund i solen.

Vi gick en promenad utmed Strandvägen och nere vid Djurgårdsbron stannade vi till och hälsade på Bosse. En ”gammal” arbetskollega från GB Glace AB som fortfarande har sin kiosk. Det blev en liten kall glass där också innan vi fortsatte in på djurgården.

Vi gick in på smågatorna efter gröna lund.

På vägen tillbaka stannade vi till vid stället som ligger precis vid djurgårdsbron som jag tappat namnet på nu.

Vi tänkte gå in på ”Tak”, men det fanns inga sittplatser men gick in hos ”grannen”.

Vi åt lite och det var nog dom godaste friterade kycklingbitarna jag ätit. Det skulle vara ett ”litet snacks”, men ni ser på den övre skålen att det var en hel del. Inte farligt dyrt alls utan 85 kronor för den skålen. Den undre skålen innehöll två ”båtar” med krabba, avokado och en massa gott som vi delade på då det var två stycken. Så hungriga var vi inte när vi åkte hem.

En underbar dag sim slutade med att vi gick runt i parkeringshuset i stan och letade efter Daniels bil då han körde. Vi fick skjuts hem och sen blev det lugnt på kvällen. Ja, för Christer i alla fall då jag började förbereda för vårt ”Poolparty” tillsammans med Pierre och Anki som är på väg hit. Det blir bad, sol, drinkar och grillning. Och bad kommer det nog bli en del då det är 32 grader redan nu när klockan är drygt 12.

 

 

Man får passa på

Publicerad den 20 juli 2022 av nettan

Njuta av värmen

Idag och imorgon får man passa på att njuta av solen, för i helgen ska det inte vara fint väder igen. Typiskt sommarväder. Vi har försökt planera våra sista dagar på Christers semester och igår förmiddag åkte vi iväg för att handla lite mat inför vår torsdag som vi ska ha tillsammans med Pierre och Anki.

Man får passa på
Fick ta ett kort lite senare på kvällen för att man ska se att dom är gula.

På eftermiddagen åkte jag till Vällingby och fixade mina naglar på Salong Shades som vanligt. Adilja fixade neongula naglar och lite silver på två naglar. Dom tycker det är kul att dom får göra lite som dom vill med mina naglar då jag vågar och tycker det är kul med lite andra naglar än bara ”det vanliga”. Och varför inte?! Det är ju bara naglar och ska man ha såna här stilettnaglar så ska dom väl synas. Och nu när jag är hemma så kan jag ju ha såna naglar. Dom stör inte i mitt vardagliga och man vänjer sig. Jag tycker det är lite kul.

Man får passa på

I dag ska vi åka in till stan en sväng. Christer och jag brukar göra det på sommaren nån gång. Vi åker in kommunalt och börjar vid Rålamshovsparken och går utmed vattnet in mot stan. Sen kan vi stanna till vart vi vill och ta en kaffe, glass eller ett glas vin eller öl. Det är mysigt och vi bestämmer inte alls vart vi ska.

Lite senare kommer vi nog möta upp Michis och Daniel om det inte blir några andra planer.

Fortsätter planera

Jag håller fortfarande på och planera både trädgård och altan när jag sitter här ute. Dom vattentäta gardinerna är beställda och är på väg. Sen ska jag åka till Ikea och köpa gardinstänger och beslag. När vi var och fikade hos Kjell satt vi i hans pergola och vi fick med oss en utav hans ”väggar” som var ett nät. Den ska vi sätta upp på kortsidan av altan då det inte snöar / regnar så mycket där då den är mot förrådet. Vi tror att det kommer att funka.

Man får tänka om

Publicerad den 19 juli 2022 av nettan

Planera om lite

Dom senaste dagarna har vi planerat vissa saker som vi ska göra men vissa saker har inte blivit som vi tänkt. Har ni varit med om det förut ?! Ha ha ! Men får oss har det faktiskt varit så att allt vi planerat har hänt. Men inte nu. Och det gör så att dagarna blir lite konstiga. Och man får tänka om !

Man får tänka om

Ni som känner mig vet att jag tycker om att både planera allt i förväg, vet vad jag ska göra och gör gärna små anteckningar på allt innan allt ska göras. Och när det inte blir enligt plan så blir allt totalt fel. Och det har det blivit några dagar nu.Men det är nått som man måste leva med och lära sig.

Man får tänka om

Men nått som jag och. Christer hade planerat var i alla fall var att vi i lördags åkte hem till Pierre och Anki och firade Pierre som fyllde 60 år. Och jag fixade till hans present så gott jag kunde.

Bild lånad från Anki då jag inte tagit kort på Christer och mig tillsammans på länge.

Nästan hela veckan planerad

Då det varit en del dagar som varit planerade med en del saker som inte blivit av hoppas vi nu att det vi planerat resten av veckan blir av. Det är ju Christers sista vecka på hans semester.

Det som verkligen är spikat imorgon är att jag ska göra mina naglar imorgon och innan det ska vi försöka åka iväg och handla. För på torsdag ska Pierre och Anki komma hit då det ska bli varmt väder. Kanske eller förhoppningsvis blir det poolbad och drinkar. Sen på onsdag ska vi åka in till stan på eftermiddagen. Christer och jag brukar göra en trist till stan varje år och gå runt utan planering, gå utmed vattnet inne i stan och stanna till där vi känner för det. Och i år ska Michis och Daniel följa med. Det blir nog en hel del bilder. Och på torsdag blir det en helg med Pierre och Anki.

Det är vår planering nu dagarna framåt och jag hoppas att dom dagarna blir som vi vill.

 

En fika med nära och kära

Publicerad den 14 juli 2022 av nettan

Det blev två turer idag

När man ska åka iväg på dan så vet man inte riktigt hur vädret ska bli och vad man ska ha på sig. I flera dagar nu har det varit sol, moln, det har regnat, solen kommer tillbaka. Med andra ord en svensk sommar kan man säga. Men efter att ha ätit, tagit det lugnt så satte jag i alla fall på mig ett par shorts då det var sol. Men jag slängde också in en kofta i bilen för säkerhets skull. Och vårt andra ärende idag blev en fika med nära och kära.

En fika med nära och kära

Christer och jag åkte först iväg till Enskede då Christer hittat nya däck till Nathis bil. Bättre än hon har idag till en bra peng på blocket. Sen fortsatte vi vår tur till Täby där vi hade bestämt en träff med en fika med nära och kära.

En fika med nära och kära

Kjell och Monia satt i trädgården i solen och tog det lugnt när vi kom hem till dom vid två-tiden. Vi gick runt lite i trädgården då det var ett tag sedan vi var där. Och som vanligt var det fullt med fina blommor även om många hade slagit ut.

En fika med nära och kära

En fika med nära och kära

En fika med nära och kära

Päron-, äpple- och körsbärsträden hade frukt

Micha nummer tre sprang omkring i trädgården

Sen blev det fika och Bengt dök också upp och gjorde oss sällskap. Och vi klarade nästan hela besöket utan regn. Två små skurar kom, men vi satt under tak så det var inga problem.

Kjell och Christer

Christer, Kjell, Monia och Bengt

Lätt middag och lugn kväll

Ett besök på affären på väg hem och sen blev det en lätt middag med falukorv till middag. Vi orkade inte tänka ut något annat, och falukorven låg i frysen. Men det är både gott och enkelt med snabb middag ibland.

Nu blir det en lugn kväll och imorgon ska Christer åka till Västerås och sina föräldrar. Jag har lite annat att göra hemma och har också en sak planerad som jag hoppas blir av. Men mer om det imorgon.

 

En tidig morgon trots semester

Publicerad den 13 juli 2022 av nettan

En liten morgontripp

I morse var vi tvungna att sätta larm på mobilerna för att komma upp tidigt. Så det blev en tidig morgon trots semester för mannen. Men morgonrutinerna blev som vanligt : hundarna fick gå ut i trädgården, mat och jag tog en kaffe på altan i morgonsolen.

En tidig morgon trots semester

En tidig morgon trots semester

Som ni kanske kommer ihåg så upptäckte dom att han fått cancer i ena njuren efter ett njursten anfall. Den är bortopererad och han har nu bara en njure som måste vara frisk så dom har koll på den hela tiden nu. Han går på kontroller och kommer att få göra det i många år framåt, men det är bra. Men hans körtlar blev ju också drabbade av detta och idag åkte vi in till KS där jag lämnade honom och åkte hem igen.

Jag har ätit lite frukost då Christer varken fick dricka eller äta innan han åkte till KS. Blommorna på altan och inomhus är vattnade då jag glömde dom igår. Då det är 22 grader redan nu när klockan snart är nio så drog jag också av poolöverdraget.

En tidig morgon trots semester

Det kanske kan bli nått bad idag om vattnet kanske blir lite varmare. I går var det ju också fint väder, men vattnet hade ju blivit kallt igen efter att det varit några dagar med kallare väder och regn. Men jag hoppade i alla fall upp i stolen och la mig en stund.

Vill inte veta

Det är ingen idé att bestämma något utan vara beredd vid telefonen då jag ska hämta Christer igen vid KS. Han ska ta vävnadsprov och dom kommer att köra ner slangar både genom näsa och hals för att ta  dom. Jag hatar allt som har med näsa och hals och vill inte veta hur dom ska göra när Christer började berätta. Han kommer inte bli sövd utan få nån medicin så han blir supertrött och inte ska märka utav slangarna så därför får han inte köra bil sen. Men kommer att få vara kvar en stund efter provet för att dom ska kunna ha lite koll på honom. Och jag tror han skulle få nån frukost där också när han vaknat till.

Jag har ju varit ett antal gånger vid KS tidigare, men det var ju på det ”gamla” stället så det var en ny erfarenhet att köra dit imorse. Eller rättare sagt Christer körde. Men när jag ska hämta honom så är det jag som ska köra. Och jag tyckte inte om den vägen Christer tog. Men det får väl gå det med.

Planerar min altan

Publicerad den 10 juli 2022 av nettan

Kom gärna med åsikter

Innan jag kommer till saken då jag planerar min altan ska jag förklara lite runt omkring ! I år är det första sommaren utan mamma och jag har tagit hem bänkar som hon hade i sitt växthus. Vi – eller jag – har inte haft tid att planera eller vet hur jag velat göra med dessa. Men i går kväll kom jag på några saker. Både så att det funkar under sommaren, men också under vintern.

Nu har jag bara satt upp dessa bänkar och har en massa olika blommor på dom på altan. Men nästa sommar har jag ( vi ) planerat att köpa ett större växthus. Så dessa bänkar kommer att hamna inuti det och då blir det fritt och fint framför staketet på altan.

På vintern när det snöar och blåser får vi en del snö på altan och då vi utnyttjar altanen på vintern också skulle jag vilja ha snöfritt där. Eller när det spöregnar och blir blött.

Här kommer min idé nu när jag planerar min altan

Jag har tittat på vattentäta gardiner som man kan ha på altan eller pergola och dom skulle jag vilja sätta upp och kunna dra för när det är sånt väder.

Planerar min altan

På bilden ser ni min ritning och bilder på hur det ser ut på altanen nu. Dom blå markerade är var jag skulle vilja hänga gardiner. Dom ska ju inte vara blåa utan det är för att lättare se var dom ska hänga. Ni får tänka er att det kommer att vara fritt framför staketet – det blir rent och snyggt.

Funkar detta tror ni?

Jag har tittat noga och ser att jag kan hänga upp gardinstänger innanför seglen som hänger uppe nu. Men om det blåser vet jag inte om det hjälper när jag har dragit för dom när det snöar. Det kanske går att fästa hörnen längst ner med ett band som jag syr dit.

Eller har ni några andra förslag?

Vad tror ni om min idé? Kom gärna med åsikter, förslag eller råd vad ni hade gjort ! Jag älskar att kunna utnyttja min altan året runt.

En underbar helg

En underbar helg

nettan 22 juni 2026

Helgen är slut och vi är hemma igen efter vår lilla helgtripp. Och vi har haft en underbar helg. Faktiskt […]

Nu börjar semester

Nu börjar semestern

nettan 15 juni 2026

Dom senaste veckorna har jag jobbat en hel del och inte hunnit göra så mycket varken hemma eller tagit hand […]

vilket firande

Vilket firande

nettan 7 juni 2026

Jag har fått tre överraskningar denna vecka. Jag trodde jag skulle ha en lugn 60 års dag / vecka. Och […]

Hänt och inte hänt

Hänt men inte hänt

nettan 1 maj 2026

Här har det varit lite öde ett tag. Men det har både hänt och inte hänt en massa saker. Först […]

Nu vill jag ha vår

Nu vill jag ha vår

nettan 2 mars 2026

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle passa på att ta hand om allt man samlat på sig […]

God matsmältning för hundar

God matsmältning för hundar

nettan 2 mars 2026

I samarbete med Arken Zoo Tillsammans med Buzzador och Arken Zoo har jag fått hem en påse torrfoder till mina […]

Vad man samlar på sig

Vad man samlar på sig

nettan 23 februari 2026

Så har det gått ett tag sedan jag skrev igen. Det har varit lite ledigt sedan sist, men också jobb […]

Med en smäll

Med en smäll

nettan 9 februari 2026

Det har varit en del jobb dom senaste två veckorna. För två veckor sedan hade vi ”Fast Food” mässa och […]

Härligaste dan på länge

Härligaste dan på länge

nettan 24 januari 2026

.Låter kanske lite konstigt med härligaste dan på länge då jag har varit ledig ett tag och kunna bestämma själv […]

Färgevent på Scandic

Färgevent på Scandic

nettan 18 januari 2026

Efter att ha varit ledig sedan i början av december så var det dags för det första jobbet som för […]

  • Previous
  • 1
  • …
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • …
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema