nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Blogg

Det blev en sväng

Publicerad den 10 juli 2022 av nettan

Vi tog ett beslut efter vädret

I går söndag kollade vi vädret efter att vi ätit lite frukost för att vi skulle bestämma vad vi skulle göra. Antingen var hemma eller åka till Västerås då det var ”Västerås Summer meet”. Och vi bestämde oss till slut för att åka iväg en sväng i alla fall. En liten dagsutflykt är alltid trevligt.  Så det blev en sväng till Västerås mitt pä dan.

Det blev en sväng

Vädret var fint även om det var fina vita moln på himlen. Och när vi kom till Västerås så ringde Christer till sin barndomsvän Kenneth för att tala om att vi var där. Christer och jag åkte till flygfältet och då vi åkte Mustangen fick vi ställa oss på klubbens uppställningsplats. Vi gick runt och tittade i alla stånd och det var hur många som helst, men det var jättekul att gå runt och titta.

det blev en sväng

Jag köpte ett par solglasögon då jag ändå behövde ett par nya och när vi gick fram till det ståndet så var det dessa både Christer och jag såg först.

det blev en sväng

Vi gick runt och såg att det började dra in mörka moln med regn. Och vi hann precis titta överallt innan det började regna. Det var många som sprang till sina bilar och åkte iväg och så även vi. Så vi åkte en tur till Kenneth och Carina och tog en fika. Och då hade det blivit fint väder igen.

Det blev en sväng till affären också

På hemvägen gick vi in och handlade lite mat till middagen då vi glömt ta fram något från frysen innan vi åkte hemifrån. Vi satte igång grillen när vi kom hem och då vi inte ätit på dan var maten jättegod.

det blev en sväng

Ganska skönt att slippa potatisen ibland och bara äta kött, grönsaker och grillad halloumi.

En lugn kväll

Vi tittade lite på tv och jag satte i batterier i ljusen på altanen så att det lyser upp på kvällarna. Nu när det börjar bli mörkare på kvällarna är det mysigt med lite ljuspunkter som lyser upp.

Sista dan i veckan

Söndag idag och sista dan på denna vecka. Vi har inget planerat och i morse när jag satt ute och tog min kaffe så var det sol och fint. Men nu har det börjat molnat på sig lite mer. Och vi får se vad som denna dag erbjuder.

Ibland måste man ta time out

Publicerad den 8 juli 2022 av nettan

Och det kan vara skönt ibland

Ibland måste man ta en time out och bara göra det man känner för och när man vill. Och det är vad vi har gjort dom senaste dagarna här hemma då Christer har semester just nu. Vi har inte haft några måsten eller något och går upp när vi vill och lagt oss när vi vill. Det har varit så skönt.

Dom två första tomaterna åt vi igår och det är så gott med egna tomater.

Ibland måste man ta time out

Bara för att vi inte har haft något speciellt planerat har vi inte legat på latsidan för det. Vi har varit och kastat skräp på Lövsta återvinning med både trädgårdsavfall och annat som skulle kastas. Vi har också varit hos Michis och Daniel och hjälpt dom sätta upp sitt växthus / uterum som dom beställt.

Christer har klippt häcken på både baksida och framsida, syrenen på framsidan är klippt då den blommat ut och har spretat lite för mycket. Ja, det har varit mycket trädgårdsarbete, men skönt när det är gjort.

Och även om man ibland måste man ta en time out så kände jag idag att jag ville göra något. Så jag gick ut och tog en massa rabarber i rabatten och har både gjort rabarberglass och en lätt rabarberkaka. Hur det smakar kommer jag tillbaka till då vi inte har smakat än.

Fredagskväll och ingen var hungrig så Christer och jag tog en macka bara i kväll. Imorgon får vi se vad som händer då Christer vill åka en sväng till Västerås då det är bilträff där och har varit sen i torsdags. Så vi får se.  Det blir i alla fall en lugn kväll här hemma ikväll.

Familjen samlad

Publicerad den 4 juli 2022 av nettan

Det var länge sedan

Jag har inte suttit vid datorn på några dagar så nu när det regnar ute kan man passa på att göra lite nytta här. Mailboxen ska kollas, kort rensas, bloggen ska fixas och lite annat som jag vill göra. Och jag kan inte låta bli att sätta in en massa kort från i lördags då vi hade familjen samlad. Ja, i alla fall Christer, jag, Nathis, Michis och Daniel.

Familjen samlad

Vi har ju träffas flera gånger nu på sistone med Michis och Daniel, och denna gång följde Nathis med då hon har kommit hem från Spanien. Men det är en annan historia. Så vi tog en lugn dag innan vi skulle åka iväg.

familjen samlad

Måste bara börja med denna bild då det är första bilden på väldigt länge som jag och mina döttrar är på samma bild.  Jag hade tagit med mig en flaska lava som vi hällde upp och så tog vi en promenad ner till vattnet som ligger bara fem minuter från där dom bor.

familjen samlad

Jag vet inte hur mycket bilder vi tog, och den ena är knäppare än den andra. Men roligt hade vi.

Nathis hjälpte Michis med förrätten som vi sen tog utomhus.

familjen samlad

Sen blev det middag – taco ! Men inte vanlig taco utan med kyckling, räkor och en massa goda tillbehör. Det här måste jag göra för det var supergott.

familjen samlad

Som ni ser hade vi en jättetrevlig kväll och det kommer bli fler utav dom. Vi har redan planerat in nästa träff även om det inte är middag vi pratar om.  Men det återkommer jag med. Och dessutom har Christers semester börjat idag så det blir en del dagsutflykter och annat som ska planeras. Annars ska vi vara hemma och bara ta det lugnt. Vi har redan fixat häcken på både fram och baksida och klippt syrenen som blivit för hög och spretig.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Publicerad den 1 juli 2022 av nettan

Ändring i planerna

Fredag och vi vaknade av att det började regna. Visst, det behövs då det är så torrt överallt bara det inte regnar hela dagen. Och tydligen ska det klarna upp till kvällen. Så då kan man göra annat på dan och kanske få en fin kväll. Men kvällen kommer också sluta på Arlanda då vi ska hämta hem Nathis. För det blir inte alltid som man tänkt sig.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Nyss när jag var ute i trädgården och släppt ut hundarna – passade på när det inte regnade – så gick jag till växthuset och hittade denna äppelgurka. Jag har inte odlat den tidigare så vet inte vad den smakar, men visst ser den ut lite som ett äpple ?!

Det blir inte alltid som man tänkt sig

I dag för fem veckor sedan åkte Nathis till Palma och Mallorca. Hon har en sk kompis som bor där som hade fixat jobb åt henne. ’Och hon skulle bo tillsammans med honom i en lägenhet. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Historien har självklart två sidor, men maten som Nathis köpte åts upp av andra som också bodde i lägenheten och som Nathis inte visste om. Ja, det är en del andra saker som också har hänt och det slutade med att Nathis har sovit två nätter på hotell, pratat med sin chef där nere och ingen lösning på bostad så nu kommer hon hem ikväll / midnatt.

Då Nathis och jag är alldeles för lika så exploderar det mer mellan oss än mellan Christer och henne. Och det gjorde det ett antal gånger i går em. När jag blir arg / ledsen / upprörd måste jag bara ha någonting att göra. Och jag hade sprutat ogräsmedel på våra plattor där det växte emellan dom lite här och där och framför vår mur på framsidan. Så med handskar, verktyg och borste så gjorde jag rent på dom ställena.

Nu är det rent och snyggt framför muren och så fort det kommer upp något så kommer jag gå dit med sprutan igen.

Stenarna mellan hus och förråd är också fixat. Så nu ska jag bara skura av dom och borsta ner lite ny fin sand då jag var tvungen att ta bort lite där ogräset satt. Men det är skönt att det värsta är klart. Nu är det bara ”finlir” kvar.

Microblading

Publicerad den 30 juni 2022 av nettan

En till fuktig dag

Torsdag och det är mulet och solen försöker tränga sig fram. Jag var tvungen att sätta på avfuktningen på värmepumpen då det var så fuktigt inomhus en stund. Och den kommer på sen igen när jag kommer hem då jag ska ut en sväng. Men måste först komma på vad vi ska äta ikväll så jag kan fixa det också när jag ändå är ute.

Microblading

I går tog jag hand om lite tvätt och annat på dan innan jag gick in i en dusch. Lika bra att göra det så det inte gjorde någonting att jag blev svettig. För på eftermiddagen så åkte jag iväg till Hässelby Strand och till Creative Blade där jag skulle göra min första microblading. Och självklart var jag nervös för jag visste ju inte hur det kändes eller hur ont det skulle göra. Men jag kan säga att det var ju faktiskt ingenting.

Jag fick bedövningssalva och vi tog en fika och pratade lite medans den skulle bedöva området. Sen satte hon igång och jag kanin säga att när man ser uppritningen med penna i spegeln kan man inte riktigt förstå hur det kommer att se ut. Men det var bara att köra. Jag är ju så himla trött på att hålla på och måla ögonbrynen varje morgon och går jag ut utan så ser jag ”sjuk” ut då jag inte har några alls i normala fall. Och dom jag har har blivit vita i solen så med andra ord syns dom inte alls.

microblading

Här är i alla fall resultatet. Ni som gjort detta vet att det ör lite rött och att det måste sätta sig ordentligt. Och att man ska smörja in dom fyra gånger varje dag i fem dagar nu. Sen ska jag tillbaka den 2 augusti och justera och kolla till dom. Men jag är supernöjd !

Tack Nettan för tipset på salong !

Lite svalare

Publicerad den 29 juni 2022 av nettan

Det gick bättre

I går natt var det ganska svårt att sova. Vi hade över 30 grader i sovrummet trots att fläktarna gick för fullt. Men i går kväll blev det lite molnigare så vi öppnade upp alla fönster på övervåningen så det kunde blåsa igenom och det hjälpte. Så det blev lite svalare i sovrummet just när vi gick och la oss.

Lite svalare

Även om det var lite svalare när vi gick och la oss blev det varmare under natten. Och sen vaknade vi av fiskmåsarna som flög omkring och skrek. Aldrig är man nöjd. Ha ha !

Just nu är det molnigt ute så idag kan man göra lite annan nytta som man inte orkat att ta tag i för det varit varmt. Och på eftermiddagen så ska jag iväg och fixa mina ögonbryn. Det ska bli spännande.

lite svalare

Jag har fullt med squash blommor och dom börjar komma en efter en nu.

lite svalare

Då vi ska planera om i några utav rabatterna strödde jag i våras ut lite frön för att det skulle komma upp någonting så det inte blev tomt. Krassen har fått enorma blad men inga blommor än så länge.

Men igår såg jag en liten knopp så jag tror att dom är på väg.

Christer jobbar nu i tre dagar till denna vecka och sen har han tre veckors semester. Så jag hoppas att det fortsätter att bli fint väder. Det gör inget om det är lite sämre någon dag för vi vill renovera och fixa i ett utav rummen på övervåningen. Listerna ska bort, väggar och golv ska målas och nya lister ska sättas dit. Bara vi får väggarna och golvet klara så är det bra. Så man kan få lite ordning nån gång där uppe.

Inte ett sånt inspirerande inlägg såhär på morgonen och då det inte hänt så mycket. Men ikväll blir det annorlunda då jag förhoppningsvis har lite bilder att visa.

Alltid på min högra sida

Publicerad den 28 juni 2022 av nettan

Ingenting fungerar

Tisdag morgon och 24 grader redan nu på morgonen. I natt vaknade man titt som tätt och tittade på temperaturen i rummet som låg på 30 när vi gick och la oss. Fläkten har gått både hos oss och killarna där dom sover. Och killarna hade svalare än vad vi hade. I dag blir det åter en fin dag med värme och sol och jag ska ta det lugnt. Det gjorde jag i går också, men var ute en sväng på lite ärenden och handlade lite. Jag tog också bort plasten på min arm i går och nu finns mamma alltid på min högra sida.

Alltid på min högra sida

Jag vet inte varför, men jag verkligen hatar att ha persiennerna nere. Det är någonting som sitter i sen jag var liten då mamma och Enar alltid sa till mig : glöm inte att dra upp persiennerna i ditt rum. Men nu när det är så varmt så har vi persiennerna nere för att slippa få in eftermiddagssolen rakt in i rummet. Men sen åker dom upp.

Alltid på min högra sida

Nu finns mamma alltid på min högra sida

I går när jag var ute och handlade gick jag in och skulle köpa lite halm till mina jordgubbar och smultron. Det var inte just halm jag köpte utan nått annat material som funkade på samma sätt. Påsen står i förrådet så jag kommer inte ihåg vad som stod på den, Men nu slipper jag att bären hamnar nere på jorden eller att sniglarna äter på dom.

Vi får se vad dagen erbjuder mig, men en dag då jag kommer göra….. kanske ingenting för en gångs skull. Jag ska i alla fall sätta en bulldeg. Ha ha ! Men att baka är bara kul och dessutom gott att få en bulle till fikat. Och jag tror inte mannen blir sur för det heller. Ha ha !

Poolparty hemma med barn och barnbarn

Publicerad den 26 juni 2022 av nettan

Det blev en hel del bad

Söndag och snart slut på denna vecka. Var tar dagarna vägen ?! Det går så fort ! Men det är väl så när man har kul. Och det tror jag att vi alla haft idag. Även barnbarnen även om det blir lite för mycket syskonkärlek ibland. Men så är det ju. Men det blev ett litet poolparty hemma med barn och barnbarn idag. Och det passade väl bra i den här värmen. I dag var det hos oss det hördes bad, barn, musik och prat och inte hos grannarna. Ha ha !

Poolparty hemma med barn och barnbarn

Michis kom med alla tre killarna vid lunch och det dröjde inte länge förrän dom hamnade i poolen. Men först fick hundarna en liten avkylning i poolen. Och efter att ha torkat upp lite fick dom gå in i det svala köket. Det var alldeles för varmt för dom att vara ute i solen och springa runt. Och även om det är ”lite” svalare på altan så var det mycket spring fram och tillbaka på killarna så dom fick vara inne istället och komma ut lite då och då.

Daniel kom efter en stund och killarna fick lite badleksaker som jag glömde ta kort på. Några skumgummisaker som man kunde suga upp vatten i och sen spruta ut, en radiostyrd båt som Christer fixade till och la på laddning innan den användes. Och sen fick faktisk jag en ny ”badleksak” också. En stol att sitta i som hade två drinkhål som ska testas.

Poolparty hemma med barn och barnbarn

Under tiden alla badade så fixade Michis en sak på mig som det blir kort på i morgon. Sen hade jag egentligen tänkt att vi skulle äta något tillsammans, men tiden gick och jag visste inte hur vi skulle göra. Daniel skulle iväg och äta middag med sina barn inne på Djurgården. Men vi får ta igen det en annan dag istället.

Poolparty hemma med barn och barnbarn

En utav dom lugna stunderna innan det blev plask, dykningar, tävlingar och gud vet allt. ha ha !

 

Midsommar med underbart väder är vi inte vana vid

Publicerad den 25 juni 2022 av nettan

Så härligt väder

Efter att ha pratat med nära och kära så har alla haft en midsommar med underbart väder som vi inte är vana vid. Jag är lite dålig på att komma ihåg väder från år till år. Men jag vet att vi hade faktiskt fint väder förra året också på midsommar. Fast vi fick en liten skur mitt på dan. Och varför jag kommer ihåg det är för att det var min mammas sista midsommar och vi var då hos Bengt och firade den. Liksom i år. Men mamma finns i våra tankar jämt och ständigt.

Midsommar med underbart väder är vi inte vana vid

Här har vi gänget som vi firade med i år. Jag börjar från vänster : Maria som är mon ”plastkusin”, Barbara som är Marias bästa vän, Bengt som är Enars bror och Marias pappa, jag , Christer, Stefan som ärr Marias sambo, Kjell som är Enars bror och Monia som är Kjells fru.

Midsommar med underbart väder är vi inte vana vid

Jag hade köpt en blomma till Bengt som vi var hos och satte den i en kruka som dessutom mamma har målat. Bengt blev glad för den då dom hade mycket kontakt under alla år.

Kortet har jag fått av Maria

Vi startade som vanligt med sill, lax, västerbottenspaj och potatis som dom flesta på nyår. Sen en liten paus innan vi grillade kött och åt tårta som Stefan gjorde. En mycket trevlig eftermiddag / kväll innan vi åkte hem Christer och jag. Här kommer lite kort !

Bengts Dahlior som kommer ifrån mamma

Stefan som fixar tårtan till efterrätt

Västerbottespajen som jag gjorde på förmiddagen

Maria, Barbara och Bengt

Stefan, Kjell och Monia

Micha nummer 3 var med också ( Kjell och Monias hund )

Monia och Maria

Jag bjuder på denna

Sen blev det Stefans efterrätt / tårta och kaffe

Hade haft uppsatt hela dan så den blev gullig att ta ut på kvällen 🤣

Midsommardagen

I dag har det varit en jättelugn dag ! Jättevarmt och skönt och jag har badat en hel del idag. Sen har det blivit lite sola lite då och då.

Här har jag legat och myst flera gånger idag. Och på eftermiddagen stod det ett glas vin på mitt lilla ”barbord” bredvid pollen.

Christer och jag tog en tur till stan med Mustangen och bara mös lite och tittade på folk.

Nu är det snart dax att fixa middag och ta det lugnt. I morgon kommer troligen Michis med killarna som ska få bada och lite annat kul som Michis och jag planerat !

Första doppet för i år

Publicerad den 22 juni 2022 av nettan

En härlig dag i solen

Vaknade i morse och trodde att det var torsdag, men det var det ju inte. Men vad spelar det vilken dag det är egentligen ?! Man tar ju en dag i taget i alla fall. Men jag vaknade ovanligt pigg och satte fart så fort Christer åkt till jobbet och plockade undan disk och vattnade blommorna utanför fönstret på framsidan. Och i går blev det första doppet för i år.

Första doppet för i år

I går var det ett underbart väder, och jag vet faktiskt inte hur varmt det var. Men det var så varmt så jag tog det första doppet för i år. Och då har det inte hunnit bli så varmt i vattnet än. Men det var faktiskt så varmt att man inte kunde sitta för länge i solen innan man rörde på sig.

första doppet för i år

När jag behövde lite skugga så gick jag in och la in silen som vi ska ha i midsommar. Ja, inte bara vi ( Christer och jag ) utan den sill jag ska ta med till Bengt. Och så har jag gjort en burk till Michis också.

Jag hade i alla fall en underbar dag utomhus i går. Solen gjorde faktiskt att jag fick lite färg. I alla fall från huvudet ner till naveln. Nedanför är det lite svårare att få färg. För mig i alla fall. Sen har inte jag en sån där solstol så jag kan ligga på mage och få lika mycket färg på ryggen så imorgon när det ska bli fint väder kommer jag lägga ut en filt på gräsmattan.

Det blev lite fix med blommorna också och denna korg är finare i verkligheten än hur det ser ut på kortet, Men denna flyttar jag hit och dit och vet inte var jag ska ha, så den kommer säkert att flyttas igen.

Onsdag – inte torsdag

Eftersom det är molnigt och småregnar ute i dag så blir det annat som ska göras i dag. Jag har vattnat alla blommor inomhus och plockat undan lite så nu är det dags att gp upp och sätta på sig lite ögonbryn dp jag inte har några. Ha ha ! Funderar starkt på att åka förbi en salong som ligger i närheten och få lite råd om vad dom tycker att jag ska göra. För att slippa behöva måla dom varenda dag nu på sommaren och när man badar så torkar man av dom. Man ser ju helt sjuk ut utan – jag i alla fall. Och dom jag har är så ljusa och nu i solen är dom nästan vita. Sen blir det en tur till lägenheten för att hämta avgiften och åka och betala. Annonsen i Hemnet ska också betalas.

En underbar helg

En underbar helg

nettan 22 juni 2026

Helgen är slut och vi är hemma igen efter vår lilla helgtripp. Och vi har haft en underbar helg. Faktiskt […]

Nu börjar semester

Nu börjar semestern

nettan 15 juni 2026

Dom senaste veckorna har jag jobbat en hel del och inte hunnit göra så mycket varken hemma eller tagit hand […]

vilket firande

Vilket firande

nettan 7 juni 2026

Jag har fått tre överraskningar denna vecka. Jag trodde jag skulle ha en lugn 60 års dag / vecka. Och […]

Hänt och inte hänt

Hänt men inte hänt

nettan 1 maj 2026

Här har det varit lite öde ett tag. Men det har både hänt och inte hänt en massa saker. Först […]

Nu vill jag ha vår

Nu vill jag ha vår

nettan 2 mars 2026

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle passa på att ta hand om allt man samlat på sig […]

God matsmältning för hundar

God matsmältning för hundar

nettan 2 mars 2026

I samarbete med Arken Zoo Tillsammans med Buzzador och Arken Zoo har jag fått hem en påse torrfoder till mina […]

Vad man samlar på sig

Vad man samlar på sig

nettan 23 februari 2026

Så har det gått ett tag sedan jag skrev igen. Det har varit lite ledigt sedan sist, men också jobb […]

Med en smäll

Med en smäll

nettan 9 februari 2026

Det har varit en del jobb dom senaste två veckorna. För två veckor sedan hade vi ”Fast Food” mässa och […]

Härligaste dan på länge

Härligaste dan på länge

nettan 24 januari 2026

.Låter kanske lite konstigt med härligaste dan på länge då jag har varit ledig ett tag och kunna bestämma själv […]

Färgevent på Scandic

Färgevent på Scandic

nettan 18 januari 2026

Efter att ha varit ledig sedan i början av december så var det dags för det första jobbet som för […]

  • Previous
  • 1
  • …
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • …
  • 32
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema