nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Kategori: Vardagsliv

Första dagen på året

Publicerad den 1 januari 2024 av nettan

Som vanligt är det lugnt denna dag

Vi var hemma igår på nyårsafton och bara tog det lugnt. Jag började att måla mammas hörnskåp som är brunt och Christer satte igång och förberedde allrummet på övervåningen. Vi har pratat så länge om att börja renovera där, men det har bara inte blivit av. Jag kanske hade börjat tidigare om jag hade fått hjälp med det Christer skulle göra haha. Så blir det ibland men nu är vi igång. Och idag är det första dagen på året och vi har fortsatt.

Nyårsafton

Som vanligt så kan inte folk vänta till klockan 00 innan dom börjar smälla raketer. Det var några smällar under dagen och vid tio på kvällen var det några familjer som gick upp på fotbollsplanen och sköt. Antagligen för barnens skull och det är tur att jag har hundar som inte bryr sig. Dom gick omkring i trädgården med raketerna ovanför sig precis som om det inte var något speciellt.

Christer och jag drack lite glögg på eftermiddagen och åt en enkel middag utan att behöva använda varken ugn eller spis. Det var ganska skönt.

nyårsafton
En enkel med god nyårsmiddag med räkor, hemmagjord sushi och ostbricka

Första dagen på året tillbringade vi med renovering

Måndag och första dagen på året. En sån där dag som alla tar det lugnt, käkar pizza och tillbringar lite tid framför tv’n. Vi har tagit det lugnt också men vi har också fortsatt med allrummet. Nu är det färdig målat för idag och imorgon måste jag gå runt i rummet för att se var det ska förbättras. Det är en gammal vävtapet som sitter i rummet och när man rollar så kanske det inte kommer in i alla små ”hål”.

Första dagen på året
Färdig målat med färgen ”soft shadow”
Första dagen på året
Här ser man skillnaden på hur det såg ut förut och med den nya färgen

Det är svårt att ta kort på färgen på väggarna för den ser så mörk ut. Det blir intressant och se hur den ser ut i dagsljus. Dessutom ska vi måla golvet vitt och dörrarna ska få vita dörrfoder.

 

Ibland blir det inte som man tänkt

Publicerad den 20 december 2023 av nettan

Vi trodde att det skulle bli lättare med åren

Julen närmar sig med stora steg och dom senaste åren har det blivit lite annorlunda i vår familj. För drygt sex år sedan somnade Enar in och julfirandet blev lite annorlunda. Efter att mamma sedan somnade in för drygt två år sedan blev det ännu mera andra julfirandet. Det verkar fortsätta i vår familj tyvärr. Det är så mycket som händer och även idag vet jag inte hur denna julafton blir. Det är självklart inte något som jag önskar men ibland blir det inte som man tänkt. Jag är glad att jag har Christer vid min sida och att vi fortfarande är starka tillsammans efter trettio år tillsammans.

Stress- eller vanlig huvudvärk

Även om julafton blir som den blir så finns det saker som ska handlas i matväg och det hade jag planerat idag att fixa. Det blev inte så tidigt som jag tänkt då jag fick huvudvärk. Den blev värre ju mer klockan blev och jag tryckte i mig en tablett. Sen var det bara att hoppa in i bilen och åka iväg. Jag är glad att jag hade skrivit en lista för dom där ”extra” sakerna man brukar komma hem med hamnade inte i mina påsar idag. Jag gick mer i dvala och handlade det som vi bestämt.

Huvudvärken försvann senare under dagen och jag kunde planera lite bättre. Vi kommer att göra det bästa av allt som vanligt.

Vi får se om vi får till det

Christer är ledig i mellandagarna och då ska vi försöka ta tag i övervåningen som vi inte har kunnat / orkat / lagt åt sidan ett tag nu. Det finns en del att göra så det ska bli kul att se hur allt kommer att bli till slut. Men jag ser fram emot att fixa till allrum / hundrummet och vårt gästrum med både nya färger på golv och tak och en myshörna i gästrummet ifall nån vill sova över och som vi också kan utnyttja själva.

 

Lucia

Publicerad den 13 december 2023 av nettan

Ikväll tänds min lucia

Mamma har haft en stor lucia stående i huset i alla år som jag kommer ihåg. Jag tog över denna för ett tag sedan av mamma och ikväll ska hon tändas. Hon är inte den vackraste, men jag har vuxit upp med den så därför stannar den i familjen. Många är nog på skolor och fritids och firar luciamorgon som man gör när man har barn. Eller så är det luciamorgon på arbetet. Eftersom jag varken har det ena eller det andra får det bli lite lucia ikväll istället när Christer kommer hem.

Nu när man börjar känna sig lite mer ”normal” i kroppen så kanske det är dax att sätta lite fart här hemma. Det finns ju alltid saker man vill göra innan jul. Eller tankar på nyårsafton. När det gäller den saken så var jag i måndags och fixade mina naglar. Som vanligt visste jag inte vad jag ville ha utan ville ha både jul och nyårs tema. Och det blev det till slut med samarbete med Nina som är så duktig för att få till det.

Lite jul- och nyårstema

Varför sökte jag inte på en gång

Under tiden som jag har varit förkyld och känt mig lite hängig så har jag ändå varit inne och tittat runt på jobb. Sparat dom för att söka vid ett senare tillfälle. Varför? Det är ju bara att söka, men hade väl svårt att få till bra ord vid tillfället. Nu satt jag hela kvällen igår och tittade runt tills jag blev helt snurrig. Så imorse skickade jag iväg en ansökan om ett kundtjänstjobb på 75% inne istan. Hade planen att börja nu på en gång på morgonen och fortsätta, men det är ju bättre att det får gå n ågra timmar så kanske det kommer in lite mer. Så ska försöka passa på att göra lite andra saker nu på förmiddagen först.

Jag har hållt mig inne

Publicerad den 11 december 2023 av nettan

Ett evigt snurvlande och hostande

Den senaste veckan har jag hållt mig inne. Jag vaknade förra lördagen och mådde inte så bra och sen har det bara fortsatt. Sen i söndags har jag hostat och snurvlat och mina magmuskler har fått jobba. Därför har det inte blivit så mycket gjort här hemma.

Fixa i tio minuter och vila

Det var ganska skönt att vara inne en vecka för det var ju ganska kallt ute också. Det som har varit vackert är att allt blev vitt och fint. Vissa dagar var det så kallt så det till och med var disigt i luften fast det inte var disigt. Jag vet inte hur jag ska förklara det.

Även om jag varit rejält förkyld har jag försökt få till lite julstämning här hemma. I år blir det inte en massa olika färger utan en ganska neutral jul här hemma. Mycket vitt och grått har det blivit.

Det har varit andra advent och julen närmar sig. Det blir en lugn jul som vi haft nu i några år när vi inte firar på samma sätt längre. I dag blir det till att fixa till mina naglar. Det är fem veckor sedan och sen får vi se vad veckan har att erbjuda. På torsdag ska jag och Elisabeth till Kistamässan på olika tider och träffa projektledare och ha ett uppföljningssamtal. Lussebullar har det inte blivit bakat heller så smöret står framme så vi kan få oss några. Sen finns det självklart andra saker som jag skulle vilja göra. Jag ska försöka göra så mycket jag känner för, hinner och orkar: gjuta, göra godis, göra köttbullar och nästa vecka ska det göras inlagd sill.

Planera inför nästa år

Publicerad den 5 december 2023 av nettan

December och nu gäller det att sätta fart

Så var man här då. Sista passet med FRAM bemanning på Kistamässan är avklarat och nu tar ett nytt bemanningsföretag över. Hur det kommer att bli har jag inte en aning om så jag håller på och tittar på jobb som förhoppningsvis är lite säkrare. Så man vet när man ska jobba och hur mycket. Just nu är det ju inte så säkert att söka jobb men det är bara att kämpa. Jag behöver inte ens jobba heltid.

Vad har hänt sedan sist?

Det har väl inte hänt så mycket egentligen sedan sist men ändå så har det hänt saker. Hänt och hänt kanske är fel ord men det har varit någonting varje dag i alla fall.

 

Första advent har varit och vi sköt på den en dag då min planerade lördag att julpynta inte blev av. Jag låg i soffan hela dan och gick och la mig tidigt då jag inte mådde bra och hade en förkylning på gång. Det var tur att det var på lördagen jag inte mådde bra och inte i fredags då jag och Christer var på julmiddag och såg sedan RAW på Hilton Hotel i Slussen.

 

Kirsty Armstrong var grym och presenterade standup komikerna.

Nour al Fakir var också med denna kväll.

Planering inför julen

Idag blir det till att fortsätta julpynta lite samtidigt som jag planerar lite inför julmat och bak. För bakning har jag hunnit med lite, men mer ska det bli. Julgodis, sill och lussebullar. Det är bara att sätta fart.

 

 

Det blev ett lite hattigt inlägg det här, men för att det inte skulle bli för långt så fick det bli så här.

 

Handtag till din dörr hemma kan göra stor förändring

Publicerad den 4 december 20231 maj 2025 av nettan

Tips för att skapa ett minimalistiskt hem

En stilren inredning är en trend som har blivit alltmer populär de senaste åren. Det handlar om att skapa en minimalistisk och harmonisk atmosfär i hemmet genom att använda enkelhet och elegans som ledord. En stilren inredning är inte bara estetiskt tilltalande utan det kan också ha positiva effekter på ens mentala hälsa genom att minska stress och öka fokus.

För att skapa en stilren inredning är det viktigt att tänka på färgscheman, möblering och dekorationer. Neutrala färger som vitt, grått och beige är vanligtvis bäst när man vill skapa en minimalistisk och harmonisk atmosfär. Möblerna bör vara enkla och funktionella och dekorationer bör vara sparsamma och väl valda för att undvika överbelastning av rummet.

En annan viktig faktor att tänka på när man skapar en stilren inredning är belysning. Ljusa och naturliga ljuskällor är idealiska men om det inte är möjligt kan man använda sig av lampor med varmt ljus för att skapa en mysig och avslappnad atmosfär. Genom att följa dessa enkla principer kan man skapa en inbjudande och stilren atmosfär i sitt hem som både är estetiskt tilltalande och positiv för ens mentala hälsa.

Grundprinciper för stilren inredning

Stilren inredning handlar om att skapa ett minimalistiskt och rent utseende utan att tappa funktionaliteten. Här är några grundprinciper som kan hjälpa till att skapa en stilren inredning:

1. Välj en neutral färgpalett

En neutral färgpalett är en grundläggande princip för stilren inredning. Genom att använda färger som vitt, beige, grått och svart kan man skapa en ren och enkel look. Detta gör att möbler och dekorativa element kan ta mer plats och skapa en balanserad känsla i rummet. Även enkla handtag kan skapa det stilrena inredningen. Samt tapeter kan också göra det stirent i ditt hem.

2. Håll det enkelt

Stilren inredning handlar om att hålla det enkelt. Undvik överflödiga dekorativa element och välj enkla möbler. Detta gör att rummet inte känns överbelamrat och ger en känsla av lugn och ro.

3. Skapa en balanserad layout

En balanserad layout är en annan viktig princip för stilren inredning. Det handlar om att placera möbler och dekorativa element på ett sätt som skapar harmoni och balans i rummet. En enkel regel är att placera större möbler längs väggarna och mindre möbler i mitten av rummet.

4. Välj rätt belysning

Belysning är en viktig del av stilren inredning. Genom att välja rätt belysning kan man skapa en känsla av rymd och ljus i rummet. Använd gärna flera olika ljuskällor för att skapa en varm och inbjudande atmosfär.

5. Undvik överflödiga detaljer

Stilren inredning handlar om att undvika överflödiga detaljer och bara ha få saker.

Välkomna ditt eget poolparadis

Publicerad den 15 november 202318 mars 2026 av nettan

Har du en dröm om en egen mysig oas där du kan koppla av, njuta av solen och ta ett avkopplande dopp efter dagens bestyr? Tänk dig att kunna njuta av sommaren i sin allra bästa form, direkt från din egen trädgård. Med en egen pool kan detta paradis bli verklighet.

Fördelarna med en egen pool

Förutom lyxen av att kunna njuta av en uppfriskande simtur när du vill så bidrar en Pool Stockholm till en mängd sköna stunder som ger dig hälsosamma fördelar.

  • Stresslindring – Att flyta runt i en pool kan ha en lugnande effekt på kropp och sinne. Många upplever att stressnivån sjunker och att det blir lättare att slappna av efter en krävande dag.
  • Fysisk hälsa – Simning är en fantastisk träningsform som är skonsam mot leder och muskler. Här kan du enkelt träna och förbättra både styrka och rörlighet.
  • Familjeterapi – En pool erbjuder en samlingspunkt där familjen kan umgås, ha kul och skapa fina minnen tillsammans.

Den viktiga planeringen när man ska bygga pool

När man ska bygga en pool är det viktigt att göra en noggrann planering för att säkerställa att allt blir som man önskar. Kontrollera också om det krävs tillstånd eller bygglov för att bygga en pool på din plats. Ta kontakt med din kommun för att få information om eventuella regler och föreskrifter. Bestäm storleken och formen på poolen baserat på tillgängligt utrymme och hur du planerar att använda den. Tänk på att ha tillräckligt med utrymme runt poolen för att kunna röra sig bekvämt. För att säkerställa att poolen byggs på rätt sätt och i enlighet med gällande regler och standarder, kan det vara klokt att anlita professionell hjälp från en poolbyggare eller entreprenör. Tänk sen på att planera för poolens underhåll och säkerhet, det kan innebära att installera ett poolskydd, ha rätt filtreringssystem och kemikalier för vattenrening samt att ha nödvändiga säkerhetsåtgärder som staket eller poolalarm.

Designa och bygg den perfekta poolen

Ifall du vill satsa på att köpa pool så är det viktigt att tänka igenom vilka förutsättningar du har samt vad som passar bäst för dig och din familj. Pooler finns i olika former och storlekar, allt från klassiskt rektangulära till organiska former som följer trädgårdens konturer. En välplanerad layout bidrar till en enkel tillgång och rörelse runt poolen samt inbjudande sittplatser och avkopplingsutrymmen. Tänk på hur poolens form kommer påverka användningen och utseendet på din trädgård. En pool kan vara en fantastisk investering för hela familjen, men att designa och bygga den perfekta poolen kräver noggrann planering och expertis.

 

Nu är det dax

Publicerad den 7 november 2023 av nettan

Tycker det är lite dåligt att inte höra av sig

Jag har inte skrivit sen sist men nu är det dax igen. Jag har inte jobbat nu på ett tag och har hunnit ta tag i lite saker. Både när det gäller mig privat och hemma. Det har varit ganska skönt även om man vill jobba och ha mer inkomst. Jag har också sökt en del jobb. Så att man känner sig lite mer säker och vet när man ska jobba. Det som jag tycker är lite tråkigt när det gäller arbetssökandet är att man inte hör ett enda ljud om man inte är intressant. När jag för typ hundra år sedan sökte jobb för första gången fick man i alla fall ett mail om att ”dom” gått vidare i processen med andra eller liknande. Nu vet man ingenting.

Det var dax för nya naglar

I går var det dax att fixa till naglarna igen. Det är snart jul och då kommer det bli mycket färg så denna gång fick det bli ljust och vitt.

dax

 

För att det inte ska bli för många bilder så blir det istället en liten ”sammanfattning” om vad jag bland annat gjort sedan sist.

 

dax

Jag skrev att jag inte har jobbat men jag har ändå varit på mässa. Comic Con firade tio år och hade mässan i år på Stockholmsmässan. Christer har inte varit på den så jag hade köpt biljetter till oss för jättelänge sedan. Jag blev faktiskt lite besviken. Den var mycket mer mysig och fler var utklädda när den var på Kista. Det är vad jag tycker så det kan självklart vara olika.

Vi brukar träffa Pierre och Anki lite då och då och gå ut och käka. Det har vi även gjort nu för några dagar sedan. God mat, några drinkar och trevligt sällskap.

Ifall några undrar varför jag tagit kort på en kruka med löv är för att jag har planterat ”löklasagne” för första gången. Olika lager av lökar som ska komma upp i vår. Den krukan står nu i växthuset och får stå där några månader.

Sen har det också blivit en del provning av olika recept på mat. Dom som jag eller vi kanske jag ska säga tycker varit goda kommer ut här på bloggen.

Lite helgjobb

Som jag skrivit tidigare kommer bemanningsfirman jag jobbat för inte ha hand om Kistamässan from nästa år. Det kommer att vara ett annat företag och vi får se om vi kommer att få jobba som vi brukar. Det är ju inte mässor så jätteofta som man vill så därför söker jag under tiden jobb. Denna vecka blir det lite helgarbete för mig på Kistamässan; kvällsjobb på torsdag, dagjobb på fredag och nattjobb på lördag. Det är en fackmässa på lördag och söndag för dom som jobbar inom zoo-verksamheten.

 

Min första citronmarängpaj

Publicerad den 29 oktober 202316 januari 2026 av nettan

Nån gång måste man ju testa

Efter att ha tittat på Hela Sverige bakar på tv och efter det har jag gjort min första citronmarängpaj. Jag har alltid trott att det är jättesvårt, men det var det inte. Så denna kommer jag att göra flera gånger. Marängen fick jag hjälp med av Michis då hon och Daniel kom över på middag igår lördag. Alltid kul med spontanmiddagar tycker jag.

Citronmarängpaj

Den citronmarängpajen som jag gjorde var efter Camilla Hamid och med kondenserad mjölk. Det kanske det är i dom flesta pajerna.

citronmarängpaj

Den enda skillnaden på receptet var marängen mot vad vi gjorde. Michis har ju gjort så mycket maräng så jag litar på henne och gott blev det.

citronmarängpaj

Det blev lite god middag också

Della var också med och den här gången fick hon träffa mina hundar lite mer. Lillan lite avvaktande och Under brydde sig inte. Det var bara Robbi som är lite för mycket på, men det blir väl bättre med tiden.

En söndag där det har gjorts lite hemma

Både igår och idag har Christer och jag fått lite gjort här hemma. Christer har satt upp ett tak han beställt till värmepumpen, bilen har blivit tvättad och ljusslingan är uppsatt i trädgården på baksidan. Sen har det blivit tvätt och under tiden har jag sprayat några högre vaser blanka svarta. Dom var lila från början men passar inte in någonstans. Nu kan jag köpa lite högre torkade blommor eller kvistar och sätta i dom. Dom har varit mammas och jag har inte velat kasta dom. En sak till som har varit mammas är en adventsstake med 12 ljus. Den är eller har varit röd och nu har jag grundat den och ska måla den grå för att passa in i vardagsrummet. Aktier för nybörjare hos aktiemyrorna.se

I morgon är det måndag och veckan som kommer har jag inget jobb. Då får jag passa på att göra saker som att plantera i en stor kruka – löklasange. Man kanske skulle ha gjort det lite tidigare, men jag ska göra det nu i veckan. Sen ska jag fortsätta mitt sökande på jobb. Kistamässan har ju inte så mycket mässor så man måste ju ha lite annat att göra också.

Det var inte planerat

Publicerad den 26 oktober 2023 av nettan

En del åkande, men kul var det

Denna vecka skulle jag ha varit hemma men det var inte planerat att bli som det blev. Men det blev en hel del gjort istället även om det blev en del körande. Dessutom kul när det händer saker som man inte har planerat alls. Men det är en smaksak och vad man tycker är kul eller inte. Jag tycker ju att det är kul att det händer saker hela tiden och nu har jag också planerat lite höstaktiviteter jag ska göra under höstan. När jag hinner.

Det var inte planerat

Förra veckan när jag jobbade planerade jag lite vad jag skulle göra denna vecka. En del av dom sakerna har jag inte hunnit eller gjort då det blev några oplanerade besök här och där. Men det hinns med senare. Det är ju inte så att någon tar ifrån mig mina planer precis. En utav sakerna som jag planerat och längtat efter var att flytta vår soffa och göra lite mer plats. Det har jag i alla fall gjort då jag ändå var hemma en hel dag. Jag hade ingen bil en dag då vi lämnade in bilen för att få dragkula monterat. Resultatet blev riktigt bra och jag passade också på att måla några krukor så dom passade bättre in i vardagsrummet.

inte planerat

En sak som inte var planerat var att jag köpte nya kuddfodral till kuddarna på altanen. Det som var planerat var att åka till Ikea och köpa en ny lampa som Christer vill ha vid soffan när han läser. Den vi har eller hade kanske jag ska säga nu var jättegammal, sönder och passade inte ens in i rummet. Kuddfodralerna hamnade också i min väska då dom sålde ut dom för 9 kronor styck då dom skulle utgå. Jag passade på att köpa 10 stycken ifall nån går sönder eller blir förstörda.

Lite mer besök

Det har också blivit lite besök på olika centrum och hundarna har också blivit vaccinerade. När man ändå är ute på ärenden kan man passa på att köpa saker såsom ljus, sköljmedel och andra saker som man behöver hem.

inte planerat
Det mörkare på den bruna tröjan är min hand som speglar av sig från lampan i taket.

Jag brukar inte köpa så mycket kläder till mig själv men någon som jag har ont om är lite tjockare sköna tröjor till höst och vinter. Den ljusa / gråa tröjan är från Lager157 och är supermjuk och skön. Byxorna likaså. Och där är jag lite ovan som brukar ha lite smalare byxor. Nu har jag köpt mig ett par byxor som är lite luftigare och jättesköna. Den bruna ”oversize” tröjan kommer från HM och är också superskön. Dessa är att rekommendera om ni är intresserade.

Imorgon är det fredag och jag har inget planerat. Det är så skönt. Undrar om man vågar säga så.

 

  • Previous
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • 27
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema