nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Kategori: Vardagsliv

Sitter du i rullstol och behöver assistans?

Publicerad den 6 mars 2024 av nettan

Att vara i en rullstol kan innebära specifika behov och utmaningar i olika situationer. Här är några saker att tänka på för personer som sitter i rullstol:

Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
  1. Tillgänglighet: Se till att platser du besöker är tillgängliga för rullstolsanvändare. Det inkluderar tillgång till byggnader, offentliga toaletter, hissar och parkeringsplatser.
  2. Säkerhet: Var medveten om din omgivning och eventuella hinder som kan vara svåra att navigera i en rullstol. Det kan vara ojämna trottoarkanter, trappor utan ramper eller höga trösklar.
  3. Kommunikation: Om du behöver hjälp eller har specifika behov, tveka inte att kommunicera detta tydligt till andra. Det kan vara att be om assistans eller att förtydliga dina behov vid restaurangbesök eller evenemang.
  4. Komfort: Se till att du sitter bekvämt i din rullstol och att den är anpassad efter dina behov. Det kan innebära att justera sitsens höjd och lutning samt att ha tillräckligt med stöd för rygg och ben.
  5. Hälsa: Att vara i en rullstol kan påverka din fysiska hälsa på olika sätt. Se till att du får regelbunden träning och motion som är anpassad efter dina förutsättningar. Det kan vara övningar för att stärka överkroppen eller stretchövningar för att bibehålla rörligheten.
  6. Socialt liv: Fortsätt att delta i sociala aktiviteter och träffa vänner och familj. Många platser och evenemang är tillgängliga för personer i rullstol, och det finns ofta alternativa sätt att delta och ha roligt.

Genom att vara medveten om dessa faktorer och att vara förberedd kan du göra din vardag som rullstolsanvändare så smidig och bekväm som möjligt. Kom också ihåg att det finns resurser och organisationer som kan erbjuda stöd och rådgivning för personer i liknande situationer.

Du kan då också få hjälp via assistansbolag Stockholm som kan verkligen sin sak för att hjälpa människor i behov. Du kan alltid tala med din kommun också för att se vilka rättigheter du har.

Hänt men inte hänt

Publicerad den 9 februari 202416 januari 2026 av nettan

Dagarna rullar på

Ja, vad ska man säga?! Det har hänt men inte hänt saker här hemma. Jag har varit hemma och det har inte hänt så mycket. Men ändå så har det hänt saker här hemma då vi renoverat allrummet. Det har varit bra att jag inte jobbat för tillfället då jag kunnat ta hand om massa saker och gjort en massa saker. Men ändå tråkigt att jag inte har jobbat. Totalt snurrigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Hänt men inte hänt saker

Det som har hänt är att vi varje dag har fortsatt att renovera i vårt allrum på övervåningen. Det har målats – golv och väggar, satts upp dörrfoder och lister runt rummet. Sen har jag målat ett skåp på yttersidor och tre stycken dörrluckor för att göra det lite ”roligare” och inte bara vitt eller väggfärgen.

Hänt Hänt men inte häntmen inte hänt
Hänt men inte hänt

Ikväll fredag har Christer fått upp både element och fönsterbräda. Elementet satte vi upp bara för att. i det här rummet är det så varmt på sommaren så det behövs inte. Och på vintern behövs det inte heller.

 

Hänt men inte hänt
Element och fönsterbräda uppsatt

När man håller på och målar så får man en kick och bara vill fortsätta. I alla fall jag. Vi har haft en bänk utanför sovrummet – mitt emot det målade skåpet som har en grå dyna och var ”trävit”.  Jag målade den också när jag ändå var igång. Det är många bollar i luften på en gång. Men det klarar jag och jag tycker om det. Att blanda att göra saker hemma, jobba och ta hand om sig själv. När det gäller att ta hand om sig själv finns det macadamiaolja. Den är bra både om man har torr hud eller torrt hår. 

Hänt men inte hänt
Bänk som också fick bli i samma färg som väggen

Det som också hänt

Jag jobbade några dagar på Fast Food mässan på Kistamässan också. Full fart som vanligt när det gäller den mässan med mycket besökare och många utställare. Jag kände igen många utställare från förra året och dom kände också igen mig och andra som jobbat. Det är kul när man hör utställare komma med den kommentaren och få credit för ett bra jobb.

Hänt men inte hänt
En utav utsällare på Fast food mässan

Mello

Jag vet att det finns många tycken när det gäller mello. Antingen så brukar man se på den eller så har man aldrig sett på den. Jag är uppvuxen med mello då mamma och jag alltid har tittat på den. Sen blev det en tradition och mina barn har sett den tillsammans med oss. Och tillsammans med vänner. Antingen har vi ätit mat samtidigt som vi såg på den eller så var det snacks. Det är nog en del som känner igen sig. Och en del som inte vill säga att dom brukar titta på den.

”Titta du”

Christer brukar säga att han inte vill se det då han tycker att det är ”skräp”. Och samma sak förra helgen då första mello va. Han började med något men det slutade med att han också satt och tittade. Jag tror han va lite nyfiken ändå. Ha ha.

Bästa med villa är att man har en trappa inomhus

Publicerad den 30 januari 2024 av nettan

Att ha en trappa inomhus i en villa kan vara en trevlig funktion och för många människor en del av charmen med att äga ett hus. Här är några potentiella fördelar med att ha en trappa inomhus:

  1. Estetik:
    • En vacker trappa kan vara en estetiskt tilltalande funktion i ditt hem. Det kan vara en konstnärlig och elegant detalj som bidrar till hemmets övergripande design.
  2. Rumslig Separation:
    • En trappa kan bidra till att skapa en naturlig separation mellan olika våningar eller områden i ditt hem. Det kan skapa tydliga zoner och ge en känsla av privatliv.
  3. Funktionell Design:
    • En trappa kan vara en funktionell del av hemmets design, vilket ger tillgång till övervåningen och därmed ökar det totala utrymmet i huset.
  4. Utrymme för Förvaring:
    • Många trappor har inbyggd förvaringsutrymme under stegen. Det kan vara en praktisk plats för att lagra saker som skor, böcker eller andra föremål.
  5. Ökad Bostadsyta:
    • Trappor möjliggör flervåningshus, vilket kan öka bostadsytan på en relativt liten tomt. Det ger också möjlighet att ha separata sov- och vardagsrum på olika våningar.
  6. Arkitektonisk Mångfald:
    • Det finns olika stilar och typer av trappor, från svepande trätrappor till moderna glasräcken. Det ger möjlighet att anpassa trappan till hemmets övergripande arkitektoniska tema.
  7. Fysisk Aktivitet:
    • Att använda trappan regelbundet kan vara en enkel form av fysisk aktivitet. Det kan hjälpa till att främja hälsa och välbefinnande genom att inkorporera små motioner i vardagen.

Det är viktigt att notera att det också finns människor som föredrar att bo i hus utan trappor särskilt om de har svårigheter att navigera trappor av olika skäl. Valet av bostad och dess funktioner beror i hög grad på individuella preferenser och livsstil.

Många hundar tycker om att springa i trappor och kan finna det roligt och stimulerande. Här är några anledningar till varför vissa hundar älskar att springa i trappor:

  1. Motion och Energiavlastning:
    • Springa i trappor ger hundar en intensiv fysisk aktivitet och hjälper till att bränna överskott av energi. Det kan vara särskilt gynnsamt för hundar som är mycket aktiva och behöver regelbunden motion.
  2. Äventyrlig Upplevelse:
    • Trappor kan ge en äventyrlig dimension för hundar. Det blir som en lekplats där de kan utforska och ha roligt.
  3. Mental Stimulans:
    • Förutom fysisk aktivitet ger spring i trappor också mental stimulans för hundar. De måste planera sina rörelser och navigera i trappan, vilket kan vara en intellektuell utmaning.
  4. Instinktivt Beteende:
    • Vissa hundar kan ha instinkter som gör att de tycker om att vara på olika nivåer och utforska områden på höjden. Springa i trappor ger dem möjlighet att klättra och röra sig upp och ner. Därför är det bra att göra en trapprenovering för hundarnas skull.
  5. Uppmuntran från Ägare:
    • Om ägaren uppmuntrar eller belönar hunden när den springer i trappan kan detta förstärka beteendet och göra det till en positiv upplevelse för hunden.

Trots att det är roligt för vissa hundar att springa i trappor, är det viktigt att övervaka dem för att undvika skador, särskilt om trapporna är branta eller hunden har några hälsoproblem. Att träna hunden för att använda trappor säkert och på ett kontrollerat sätt är också en god praxis. I grund och botten gäller det att förstå din hunds personlighet och preferenser för att skapa en positiv och trygg miljö för den.

Se framåt

Publicerad den 28 januari 2024 av nettan

Det har inte hänt så mycket sedan jag var här inne sist. Jag har försökt se framåt, men det har varit lite motgångar, Jag har mest varit hemma och fixat hemma då vi håller på och renoverar på övervåningen. Väggarna och golvet är klara och Christer har i helgen satt upp dörrfoder. Nu är det ”bara” lister runt rummet som ska Christer ska sätta upp, en fönsterbräda och lite småsaker. Så för att jag ska kunna måla skåpet som ska stå i rummet måste jag städa runtomkring, alltså i dom andra rummen där jag har ”kastat in” allt. I vårt arbetsrum har det placerats en massa saker och jag har också samlat på mig en massa saker som jag inte har använt eller kommer att använda. Så nu fick det bli en djupdykning i rummet och rensa ut. Mycket blev kastat men mycket ska också till återvinningen.

Nu är det dax att se framåt

Det har varit lite turbulent när det har handlat om jobb, men efter några telefonsamtal och mail så har jag fått några timmar i veckan som kommer på Kistamässan. Så nu ska jag se framåt istället för att stå och trampa. Hundarna har varit glada då jag har spenderat mycket tid hemma. Några längre promenader har det inte blivit då det har varit is överallt så det har blivit mer mys istället. Snart är isen förhoppningsvis borta så man kan gå ut normalt igen.

Under är ju ingen ungdom längre och nu när han har legat en stund så blir han stel och något ben somnar så han småhaltar. När det är som värst så har han fått ”grönläppad mussla” som är bra för lederna.

Det har blivit lite god mat

Ibland blir man trött på den vanliga maten och när jag har varit hemma så har jag kunnat planera och titta runt lite efter lite annan mat.

Laxpanna med parmesan och citron från Köket.se var riktigt god och enkel att göra.

Fläskfilé med vitlökssås var det så länge sedan vi åt så den var jag tvungen att göra igår. Det är en favorit och brukar hamna på bordet lite då och då.

Är CBD olja bra för migrän?

Publicerad den 24 januari 2024 av nettan

Migrän är en komplex och smärtsam neurologisk sjukdom som kännetecknas av intensiva huvudvärkar och åtföljs ofta av andra symtom som illamående, kräkningar och ljuskänslighet.

 

Många människor lider av migrän och söker efter effektiva behandlingsalternativ för att lindra smärtan och förbättra sin livskvalitet. I denna artikel undersöker vi om CBD olja kan vara en bra behandling för migrän.

CBD, eller cannabidiol, är en av de många aktiva föreningarna som finns i cannabisväxten. Det är inte psykoaktivt, vilket innebär att det inte ger den berusande känslan som THC (tetrahydrocannabinol), en annan förening i cannabis, gör. CBD är dock känt för sina potentiella hälsofördelar och har visat sig ha antiinflammatoriska, smärtlindrande och lugnande egenskaper.

Forskning om användningen av CBD olja för migrän är fortfarande begränsad, men de befintliga studierna ger viss indikation på att det kan vara en effektiv behandling. En studie som publicerades i tidningen ”European Journal of Pain” undersökte effekterna av CBD på migrän hos 48 personer. Deltagarna rapporterade en signifikant minskning av migränattacker och en minskning av smärtan efter att ha använt CBD olja i tre månader.

En annan studie, publicerad i tidningen ”CNS Neuroscience & Therapeutics”, fann att CBD minskade migränrelaterad smärta hos råttor. Forskarna observerade att CBD inhiberade smärta genom att påverka endocannabinoidsystemet och bromsa signaleringen av smärtimpulser.

Dessa preliminära studier ger hopp om att CBD olja kan vara en effektiv behandling för migrän. Men det är viktigt att notera att mer forskning behövs för att bekräfta dessa resultat och förstå hur CBD fungerar i människokroppen.

Det är också viktigt att konsultera en läkare eller specialist innan man börjar använda CBD olja för migrän. Varje persons hälsa och behov är unika och en läkare kan ge råd om dosering och bästa sättet att använda CBD olja baserat på individuella förutsättningar.

Det finns också andra behandlingsalternativ för migrän som bör övervägas. Konventionella läkemedel som triptaner och NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel) är vanliga behandlingar för att lindra smärta och minska migränattacker. Det finns också andra naturliga alternativ som akupunktur, avslappningstekniker och en hälsosam livsstil med regelbunden sömn, motion och en balanserad kost. Du hittar allt hos Arktis Naturals om du vill köpa CBD olja.

Sammanfattningsvis är CBD olja ett intressant behandlingsalternativ för migrän som visat lovande resultat i tidig forskning. Men det är fortfarande viktigt att ta hänsyn till individuella behov och rådgöra med en läkare innan man använder CBD olja eller någon annan behandling för migrän. Mer forskning behövs för att fastställa långsiktiga effekter och säkerhet.

Det har varit många känslor denna vecka

Publicerad den 22 januari 2024 av nettan

Man får passa på att gå ut när det inte är kaos i vädret

Även om jag varit hemma ganska mycket eller kanske väldigt mycket så har jag inte varit här inne. Så nu är det dags tycker jag. Det har varit många känslor denna vecka och en del telefonsamtal till fd – eller nuvarande – arbetskollegor och bemanningsföretag. Den ena säger si, den andra säger så så det verkar som ingen har pratat med varann innan och efter jul. Jag började trycka på så fick igång snacket. Kanske inte med varann, men att det kanske ordnade upp sig. Jag hoppas det i alla fall. Men denna vecka är den första veckan som jag inte jobbar på Kistamässan sedan 2021. Känns helkonstigt. Sen sitter jag och väntar på schema inför nästa vecka.

Många känslor

Med det sagt så kan jag också säga att för att slippa den här oron och inte veta någonting så kommer jag fortsätta söka jobb. Jag är i den åldern att jag inte kommer att kämpa för att få en ny eller häftig karriär. Jag skulle med ett leende sätta mig i kassan i någon butik i närheten. Inga problem alls.

Även om det har gått en vecka sen jag var här inne så har det inte hänt så jättemycket. Onsdagen bjöd på ett snöoväder och gul varning och på eftermiddagen hade det snöat och blåst så mycket att jag inte såg ut genom fönstret. Torsdagen började på ett sätt som man vet kommer att hända, men som ingen vill ha – ett telefonsamtal där man får reda på att en familjemedlem har somnat i. Christers pappa somnade in i hemmet och det var någonting han ville själv. Han ville inte hamna på sjukhus och bli ett kolli och det är något vi förstår. Speciellt jag då både Enar och mamma somnade in på sjukhuset. Det var Siverts hjärta som inte klarade av det längre pga hans njursvikt. Det var många känslor den dagen.

många känslor

Dax att ta hand om övervåningen

Då vädret blev bättre på torsdagen så passade jag på att åka ut en sväng. Dessutom ville jag köpa en ny hundsäng till killarna där dom sover på nätterna. Och för att slippa höra när Under hoppar ut och in i sängen så köpte jag också en matta på Ikea som jag la dit. Jag blev faktiskt riktigt nöjd.

Det ser väldigt tråkigt ut just nu, men vill inte göra iordning för mycket i allrummet då det är en del kvar: dörrfoder, lister runt rummet, element ska upp, fönsterbräda och gardinstång. Men jag ville få in killarna i alla fall.

Det blev en lång vecka utan vila

Jag har varit hemma hela veckan förutom några ärenden och Christer har jobbat som vanligt måndag till fredag. Den där helgen som man brukar ha har vi inte haft denna vecka. Christer var och ”jobbade” i lördags också. Hans jobb har fått ny lokal så dom flyttade alla saker och satte ihop möbler hela dagen. Jag fixade hemma och både bakade en blåbärskaka och förberedde middagen innan Christer kom hem.

Christer är ju från Västerås där resten av hans familj bor så igår söndag åkte Christer hem till sin mamma. Hans bror och syster har varit hos Irma och sett till att hon mår bra efter att Sivert somnade in i torsdags. Jag tog väldigt illa vid mig av detta även om vi visste att det kunde ske när som helst. Det är 2,5 år sedan mamma somnade in och ibland kommer det fortfarande över mig med många känslor. Det var nog det som hände när vi fick samtalet. Dessutom tyckte jag att det var bättre att först och främst ska Irma och Christer med syskon träffas. Och när Christer kom hem så fick jag veta att Irma mår ganska bra och planerar och fixar. Det var så mamma också gjorde. Man kör på.

Det blev ett långt inlägg men det har också gått en vecka och det har varit många käslor.  Ute blåser det och småregnar så att gå någon längre promenad idag blir det inte tal om. Även om många skulle säga: det är bara att ta på dig.

 

Renovering fortsätter

Publicerad den 13 januari 2024 av nettan

Det är så skönt att vi har satt igång

Då vi den mesta tiden är på undervåningen så har övervåningen blivit åtsidosatt av många anledningar. Men nu har vi satt igång och vår renovering fortsätter. Hål i väggen i allrummet är borta, väggarna är tvättade och målade i ny färg och nu fortsätter vi med golvet.

Jag älskar vår renovering

Vi flyttade in u vårt hus 1994 och renoverade då det som verkligen var tvunget. Och när man har hus så slutar ju aldrig renoveringarna utan dom fortsätter hela tiden. Nu har vi börjat med övervåningen och tagit tag i övervåningen och det första rummet är allrummet där Robbi och Under sover på nätterna.

 

renovering

Väggarna är målade och på kortet ser färgen lite mörkt ut. Jag har idag målat kanterna runt hela rummet som inte får plats på kortet. Men jag tycker om att måla. Inte Christer.

 

renovering

Även om Christer inte tycker om att måla så ville han rolla. Jag tror att han tycker om att det går snabbt och inte det där petandet och nogranheten som jag tycker är kul.

Nu är golvet målat en gång. Imorgon kommer jag måla kanterna igen, Christer rolla och på måndag kommer jag rolla sista gången.

Sen blir det fortsättning med lister runt hela rummet och dörrfoder. Dessutom ska jag måla ett skåp som mamma hade i samma färg som väggarna så det smälter in. Hundarna ska få nya hundsängar så det blir snyggt och rent. Dessutom ska jag äntligen få fönsterbräda vid fönstret och en gardinstång. Förhoppningsvis blir det ett fint rum innan vi fortsätter med nästa som är ”gästrummet” och Nathis gamla rum.

 

En behövlig lunchdejt

Publicerad den 11 januari 2024 av nettan

Det är skönt när man kan prata ut

Det är inte många dagar som jag kan säga att jag mår verkligen så dåligt. Men igår gjorde jag det och idag hade jag en behövlig lunchdejt och nu mår jag så mycket bättre. När man vet eller i det här lägen kanske man ska säga – jag trodde – att det skulle gå vägen så fick jag mina ben undansparkade i förrgår. Det gjorde att gårdagen blev en riktig skitdag för mig. Min kropp levde sitt egna liv och det inte alls. Huvudet värkte, jag gick och spände mig och fick ont i nacke som gick ner i ryggen och jag gick bara omkring och plockade saker från det ena rummet till det andra.

Lunchdejt med en go fd arbetskollega

Nu är det slut med klagandet. Det är inte jag. Jag tycker inte om att klaga då jag normalt är en positiv människa och tror att andra också ser mig så. Efter lite sömn så vaknade jag i alla fall på mitt vanliga humör och då är det bara att ”hänga med”. Och jag hann både med att hämta paket i Åkermyntan, panta i Barkarby och gå in och handla lite på Ica.

lunchdejt

Efter att ha gjort lite nytta så träffade jag Elisabeth i Sollentuna centrum. Vi gick runt lite innan vi satte oss ner och käkade lite lunch. Det blev en liten promenad runt centrum igen innan vi skildes åt och åkte hem. Så skönt att kunna prata med någon som förstår hur man känner. Du är guld Elisabeth

Så nu är planen för mig att sätta mig ner och söka jobb till 200%. Det är ju inte det enklaste när man är i den åldern man är (företag i dag vill anställa yngre då dom är billigare), jag har inte dom utbildningarna som jobb idag kräver och dessutom säger dom i nyheterna att arbetslösheten ökar. Men jag är som jag är och kommer inte att ge mig. Jag behöver inget heltidsjobb och kan jobba vilken tid på dygnet som helst. Så det kommer att bli många spontanansökningar inskickade.

Första veckan snart slut

Publicerad den 6 januari 2024 av nettan

Nästa vecka är nog alla tillbaka

Första veckan på detta år är snart slut och nästa vecka är nog alla tillbaka. Många har varit lediga och det har tydligen märkts i trafiken. Jag har varit inne denna vecka då det både snöat en hel del i början av veckan och att jag inte har haft några ärenden. Christer däremot har märkt att många fortfarande har varit lediga när han har varit ute och kört då han jobbat.

Projekt renovering och målning i veckan

Vi började i måndags med att börja måla väggarna i allrummet som jag skrev om i förrförra inlägget. Idag har Christer börjat med målningen i trapphuset som inte är en så rolig sak då det är ganska högt. Men vi har gjort det en gång tidigare så det ska gå denna gång också.

 

veckan
Nymålat

Jag har målat klart mammas hörnskåp som varit brunt så det passar bättre in i matrummet. Nu får det stå och torka det sista därav dom öppna dörrarna. Jag vet att det är slarvigt målat runt glaset men jag struntade i att tejpa så det får jag ta när det har torkat klart.

Vad händer nu framåt?

Som många vet har jag varit anställd på ett bemanningsföretag som har ”haft hand om” om Kistamässan och där jag har jobbat när det varit mässor. Jag har trivts som bara den med både att jobba där och med dom jag jobbat med, men nu blir det lite annorlunda. Kistamässan har bytt ut bemanningsföretag där jag också nu är anställd, men jag vet inte hur det kommer att bli i fortsättningen. Det känns lite oroande kan man säga. Och det är något jag måste ta tag i nästa vecka.

Visst skulle jag vilja ha ett jobb där jag vet när jag ska jobba hela tiden och vara säker på en inkomst, men hur lätt är det i dagens läge?! Jag är i fel ålder även om jag har många års erfarnehet, men företag i dag vill ha yngre personer då dom är billigare. Det är en konstig värld just nu. Men jag kommer lägga det åt sidan i helgen och ta tag i det nästa vecka.

Hoppas ni får en underbar lördag och söndag så hörs vi nästa vecka ! Kramiz på er !

Första dan i veckan fast det är tisdag

Publicerad den 2 januari 2024 av nettan

Tillbaka till dom vanliga rutinerna

Man kan säga att det är första dan i veckan fast det är tisdag. Det var ju nyårsdagen igår och dom flesta var lediga och tog det lugnt efter nyår. Så det kändes som om det var söndag igår kan man säga. Så nu är man tillbaka till dom vanliga rutinerna igen. Men det är ganska skönt. Gå upp tidigt även om man inte har lust och när man väl är uppe så är det skönt.

Christer åkte iväg i morse och jobbade första dan sedan innan jul. Så nu börjar det rulla fram saker i huvudet som jag vill ta tag i igen. Det första är att ta bort julen även om inte Christer vill. ”Vänta i alla fall tills i helgen”! Ha ha ! Men jag ska smyga undan lite tomtar och småprylar medans ljusstakarna står kvar för en ljusskälla i fönstret.

Första dan i veckan
Tomtarna ryker men ljusstaken får stå kvar än så länge

Planer 2024?

Har ni några planer inför det nya året eller snurrar det på som vanligt? Jag både vill planera stort och brett men har blivit bränd förut när jag gjort det. Så nu blir det små planeringar istället. Små planeringar som man vet att man både kan påbörja och avsluta även om vissa kanske tar lite längre tid. Både när det gäller jobb, hem och privata saker. Det gäller bara att ta en dag i taget och blicka framåt.

Jag har börjat skriva upp lite saker som jag ”vill” göra och nu när rutinerna är tillbaka ska jag försöka att inte göra alla på en gång. Ha ha! Men nu ska vi vara positiva och tänka framåt. Det är inte långt kvar till vår och det är ju det man längtar efter nu. Att kunna gå ut i trädgården i morgonsolen med en kopp kaffe. Bland annat då.

  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 27
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema