nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Kategori: Vardagsliv

Gjorde tester

Publicerad den 24 augusti 2023 av nettan

Jag trodde jag hade kristallsjukan

För en vecka sedan vaknade jag en aningens förkylt, totalt orkeslös och snurrig av bara den. Jag har nu gjort tester då jag trodde jag hade kristallsjukan, men så är inte fallet. Jag tror jag har haft en förkylning som satte sig på balansnerven. Det har blivit bättre och bättre varenda dag och nu kan jag nog säga att jag är etthundra procent ok igen. Lite rosslande hosta lite då och då, men det kan jag stå ut med.

Låg på sängen och gjorde tester

När man blir så där snurrig och konstig i huvudet blir man lite orolig. Jag bev det i alla fall och inbillade mig både det ena och andra. När sen Christer sa att han trodde det var kristallsjukan blev jag lugnare. Försökte fortsätta dagarna som vanligt med lite vila då och då. Sen la jag mig i sängen och gjorde några tester. Dom gjorde så att jag förstod att det inte var kristallsjukan. Ganska skönt faktiskt då jag vet att har man en gång haft det så kan det komma tillbaka.

tester

Sommarblommorna börjar vissna ner förutom denna kruka som blommar om hela tiden. Det är ledsamt att tänka att man måste tänka att hösten närmar sig. Så jag har tittat efter vad man kan ersätta sommarblommor med och lärt mig att plättar i luften, ormbunkar och cyklamen klarar av lite frost.

Nytt för mig

Jag har gjort något som är helt nytt för mig. Det var både läskigt och  roligt och nu måste jag vänta några dagar för att se vad det ger för resultat. Blir det negativt så blir det, det är bara att fortsätta livet ändå och titta framåt. Eftersom jag inte vet något än vill jag inte heller skriva vad det handlar om. Jag kan säga att jag inte är sjuk i alla fall.

Idag ska jag fixa en lite tårta till Under då han fyller 12 år ! Min älskade mops som följer mig vart jag än går. Halvt blind och halvt döv – eller vill han inte längre lyssna haha.

tester

Några fulla dagar

Publicerad den 15 augusti 2023 av nettan

Det har ändrats

Ny vecka igen och jag har haft några fulla dagar med att göra. Mycket planerande inför lördagen som innebar att Leon konfirmerade sig. Vem gör vad, vem handlar vad och vem gör vad. Sen skulle man inte heller glömma någonting när det väl var lördag som blev tidig. Vi skulle ju hinna förbereda så mycket som möjligt.

Några dagar med förberedelser

Det är tur att man tycker om att skriva to-do-listor. För annars hade jag nog glömt hälften. Man springer runt i butiken och undrar vad det var mer man skulle handla. Allt kan ju inte heller handlas långt i förväg då man vill att det ska vara så färskt som möjligt.

dagar

Michis har en enorm bra fantasi och hittade detta förslag på nätet. Jag tycker den blev superfin. Eftersom vi hade så mycket annat innan fikat så orkade inte jag smaka. Men alla andra sa att det var supergott.

dagar

Vi fick låna ett partytält av min granne som vi satte upp. Från början tänkte vi bara sätta upp det ifall det skulle regna, men vi bestämde oss för att sätta upp det vilket väder det än blev. Och det blev supermysigt. Ballongerna som sattes upp fick dom andra fixa då jag inte är riktigt tjenis med sådana.

Dessa stod jag och rullade kvällen innan och när jag smakade på marshmellowsena så kom jag inte ihåg att dom var så söta som dom var. Fy, hur kunde man äta sådana när man var yngre? Barnen som var med smällde glatt i sig och vi vuxna tog chokladboll och jordgubb och lät dom äta resten.

Annan planering

Idag gick förmiddagen åt att titta på tv. Damerna spelade kvartsfinal i fotboll och tyvärr så förlorade dom. Sen åkte almanackan fram och jag planerade lite framåt nu. Nu gäller det att börja planera hösten när det gäller hem och arbete. Det är så mycket som hänt med det sistnämnda så jag måste börja tänka till lite. Vad som kommer att hända får vi se när allt faller på plats.

Planera lite mer

Publicerad den 10 augusti 2023 av nettan

Det finns lite på to-do just nu

I somras hade vi inte så mycket planerat utan var hemma, men nu gäller det att planera lite mer. Det är en del dagar nu framåt som gjort att jag varit tvungen att både skriva lappar och skriva i kalendern. Allt för att inte missa någonting. Både när det gäller tider, vad som ska göras och vad som ska handlas. Dom flesta saker är roliga, men vissa saker är också lite osäkra och gör att man inte riktigt hur man ska agera.

Nu gäller det att planera

Det kanske lät lite kryptiskt det jag skrev ovan. Det jag tänker på är så nytt så det får tiden utvisa sig och då jag inte vet hur det kommer att bli så väntar jag med att skriva nått om det. Än i alla fall.

Idag är det torsdag och den här veckan har gått väldigt fort. Det beror väl framförallt på att jag har haft saker att göra nästan varje dag. Då var det ganska skönt att sätta sig i en stol på salongen och fixa mina naglar. Jag hade på förmiddagen redan varit och gjort en massa ärenden och avslutade dagen med detta.

planera
”Butterflies”

Idag har det varit ganska lugnt då vårt fiber inte fungerade helt plötsligt. Det kom igång igen vid 13 och har fungerat sedan dess. Resten av dagen kommer att vara ganska lugn i jämför med imorgon. Medans fotbollen får visa sig på tv’n ska jag ha en mat och bakdag imorgon. För på lördag blir det konfirmation och jag hjälper till lite med mat och bak inför den.

Inte ett så roligt inlägg kanske, men ville visa att ”jag lever”, men har inte hunnit vara varken här på bloggen eller på sociala medier så mycket. Men det kommer att lugna ner sig from söndag igen.

Varm natt

Publicerad den 31 juli 2023 av nettan

Både sol och regn

Vädret har varit hysteriskt i helgen och vi har haft en varm natt. Både Christer och jag vaknade vid tre i natt och sen var det hopplöst att somna om. Jag gick upp och satte på fläkten då vi hade tjugofyra grader i rummet. När vi gick upp efter drygt två timmar så hade det gått ner till tjugotvå grader. Ute var det tretton.

Efter en regnig eftermiddag blev det en varm natt

I helgen har man inte riktigt fattat vad det skulle bli för väder. Nästan timme för timme tycker jag. I lördags blev det ordentligt varmt. Jag stod inne i växthuset en hel del och rensade bort lite vissnade blad på tomaterna, rensade lite och försökte ordna så att allt såg bra ut. Jag var också tvungen att sätta mig på altanen under några tillfällen för att få lite skugga. Det var en superdag i alla fall. Värre var det väl igår när vi fick en störtskur som hette duga och på några sekunder fick vi ner 7 millimeter. Det var efter det sim det blev en varm natt.

varm natt
Jag hann ta fram kameran denna gång då humlorna tycker om mina solrosor

Är jag klar i knoppen?!

Helgen är över och det är ny vecka. Jag har inte jobbat nu på ett bra tag så nu börjar tankarna komma igen om man ska börja söka jobb. Jag vet hur svårt det var förut när jag verkligen sökte då jag vet att jag har åldern emot mig. Tankarna snurrar och efter att ha sovit i typ tre timmar blir tankarna lite annorlunda eller vad man nu ska kalla det, Det märks till och med på det här inlägget. Jag kanske inte är helt klar i knoppen. Ha ha ! Jag ska snart ta mig en härlig dusch och så får vi se om både humör och tankar blir bättre.

varm natt
Min lilla soldyrkare Robbi har legat och spanat i trädgården så fort solen varit framme

Tillbaka till rutiner

Publicerad den 25 juli 2023 av nettan

Det är skönt att gå upp tidigt

Så var man tillbaka till rutiner som man brukar ha. Christer har börjat jobba igen så inga sovmornar här inte. Inte för att vi hade det när Christer hade semester, men vi behövde inte rusa upp klockan halv sex. Även om inte jag jobbar så går jag upp senast halv sex. Christer släpper ut hundarna i trädgården medans jag gör deras mat. Sen är det en kaffe på altan och Christer tar en kaffe eller en kopp te innan han åker. Jag tycker att det är jätteskönt att gå upp tidigt och kunna sitta ner och ta det lugnt innan dagen sätter fart.

rutiner

Det finns en del blommor som inte blommat ut än i trädgården och det är bland annat mina solrosor. Dom är sena eller så sådde jag dom sent. Jag kommer inte ihåg. Jag har tre stycken krukor med solrosor i tre olika färger. En gul kort har slagit ut, men sen ska det komma en mörk lila och en annan färg.

Har än så länge bara morgon rutiner

Det är bara tisdag än så länge så jag har inte kommit igång med alla rutiner än. Förutom morgonrutinerna och hundarnas promenader. I går när det var måndag hade jag så många saker som jag ville göra nu när Christer börjat jobba, men det blev bara några stycken gjorda. Man kan ju inte göra allt på en gång. Mässan som jag jobbar på har inga evenemang förrän i början av september så nu ska jag passa på att göra en massa saker.

Det blev lite tomater och potatis som blev plockade och uppgrävda. Potatisen hade visst växt på sig mer än vad jag trott så jag får gräva upp den sista också så det inte blir bakpotatis.

I dag har jag däremot varit ute och handlat en del saker som jag haft på min lista. En sak var betong och då den vägde tjugo kilo så hade jag tur att det bara var att gå rakt fram till kassan. Sen blev det en del dricka köpt på både öob och Lidl då dom hade bra priser.

 

Är det semester?

Publicerad den 18 juli 202331 januari 2026 av nettan

Tycker det är ganska lugnt

Då det inte är några mässor under sommaren så har jag lite långledigt just nu. Är det semester? Ja det kan man väl säga att det är. Christer är inne på sin sista tredje vecka och vi har under tiden varit hemma. Jag har ju mitt växthus som jag har en massa grönsaker i att pyssla i. Vi har gjort en hel del hemma också som vi pratat om. Visst finns det mera att göra och nu börjar det klia lite i kroppen att sätta fart med lite mer. Inte bara lata sig utan göra lite nytta också. Även om vi gjort det också vissa dagar.

Det märks att det är semester

Varje sommar så brukar vi några gånger åka in till stan när det är fint väder. Strosa runt i stan antingen själva eller med andra. Gå in och äta något gott, ta ett glas vin och fortsätta så. Vi brukar alltid hamna inne på djurgården och det gjorde vi på vår senaste lilla tripp till stan. Denna gång med Michis och Daneil.dis.

semester

Strandbryggan har byggt om och här måste man boka bord. Man kan tydligen bli medlem också. Inte för att jag förstår den innebörden men strunt samma. Bord hade Michis bokat utan vår vetskap och vi fick ett bord utmed vattnet så vi kunde se alla båtar åka förbi. Vi både åt och drack gott så är ni inne i stan kan jag rekommendera denna restaurang.

semester

Trädgårdsarbete av olika slag

Vi har murar av sten i vår trädgård och dessa blir med åren lite sneda pga snön och jorden i rabatterna. Nu är dom nerplockade och fixade och raka. Det är en mur kvar och den hoppas jag vi fixar i veckan. Annars kommer jag ta tag i den själv nästa vecka när Christer jobbar. Lite nya perenner har fått hamna i rabatterna också då jag grävt upp sådana som jag inte vill ha kvar. Vissa har blivit kastade och vissa flyttade.

semester

Nått som jag provat några gånger är att så vattenmelon. Jag har inte lyckats tidigare, men i år har jag en planta som växer för fullt. Jag har satt upp trådar som den får växa på och hade jag vetat om att det skulle fungera hade jag planerat bättre. Den första vattenmelonen som började växa kan jag nästan se för varje dag hur den växer.

Betong målning

Publicerad den 4 juli 2023 av nettan

Jag tycker om vita målade betongsaker

Två dagars regn och har varit inomhus och gjort nytta. Jag ville bli klar med allt jag lagt åt sidan innan jag satte mig och gjorde lite betong målning. Jag har haft en del som legat och som jag inte har tagit tag i. Vissa är snygga utan att måla men jag satte mig ner och målade dom vita. Vissa med lite gråa detaljer men vissa helvita. Dom kanske blir målade i andra färger senare. Vem vet.

Ska göra lite mer betong saker

Nu när mina betong saker är torra har jag tagit lite kort på dom som är klara. Bordet i mitt arbetsrum/hobbyrum är förberett så jag kan göra lite mer i betong. Jag har lite finbetong kvar som jag ska blanda och hälla i mina former jag har. Jag har en hel del former som jag inte gjort på länge som jag vill göra av. Vad jag ska göra av dom sen när dom är klara är en bra fråga. En del kan man ge bort ifall man ska någonstans. Som en liten present.

Här kommer några utav mina betong saker som jag målat

betong

Detta är min senaste form som jag har provat. Den gick sönder lite i vingen som jag var tvungen att limma. Har nu fått en massa tips på hur jag ska göra för att den inte ska gå sönder igen. Så nu ska jag prova att gjuta den igen och se om jag lyckas nästa gång.

betong

Dessa mopsar har jag gjort en egen form av ett original. Jag ville testa om jag klarade av det och jag hoppas att formen håller för många fler. Målade som ni ser en vit och en svart som får stå bredvid varandra.

betong

Denna lilla dam tyckte jag var lite rolig så köpte formen för att se hur den såg ut i verkligheten.

betong

Denna mask är inte så stor som den ser ut. Provade att spraya den så den ser ut som sten och ställde den på vår trapp utanför dörren.

Dessa skor kan man måla i en massa olika färger, men då jag inte visste hur jag skulle göra fick dom bli vita, men gråa möss i.

Passade på att måla dessa tomtar också när jag ändå hade gjort dom tidigare. Den vänstra ramlade och tappade en liten tipp av mössan, men det blir fler.

Trädgårdsarbete hemma

Publicerad den 29 juni 202316 januari 2026 av nettan

Lite handlande här och där

I går hade jag en dag med trädgårdsarbete hemma. Jag brukar köpa både sommarblommor och någon ny perenn till rabatterna tidigare på sommaren. Denna sommar blev det inte så då det har varit lite annat att ta hand om. Saker som har varit lite tidskrävande, men nu ska dom vara över. Så varför inte åka och handla lite plantor och blommor och se till att man får färg runtomkring.

Det tar längre tid med trädgårdsarbete hemma än man tror

Häromdagen åkte jag iväg och handlade med nära och kära till en butik jag aldrig varit till förut. Man kan ju inte bara åka till dom vanliga runt omkring så nu utökade jag mitt område till Åkersberga växtförsäljning. Har du inte varit där så tycker jag du ska ta ett besök där. Dom säljer allt så dit kommer jag åka flera gånger.

Jag har inte bara handlat i Åkersberga utan åkte också till Plantagen här ”hemma” då grannen berättade att dom hade 50 % på vissa perenner. Det passade alldeles utmärkt då jag grävt upp en del blommor och växter som jag vill byta ut.

trädgårdsarbete

I sommar fick det bli rosa och svart plus blått och vitt i mina fyra amplar jag har på altanen. Blev rätt nöjd !

trädgårdsarbete

Framsidan fick lite blommor också

För många år sedan satte jag balkonglådor framför fönstret på framsidan. Där har jag haft både sommar- och höstblommor sedan dess och även i år. Det fick bli blått och vitt där också i år och inte en massa olika färger.

trädgårdsarbete

Dessa krukor fick jag av mamma när hon flyttade från huset och dom passar bra på vår framsida också. Lite fjäderborstgräs och popcorngräs har fått pryda dessa.

Nya perenner i rabatterna

På plantagen köpte jag några perenner som jag berättade om ovan då dom hade 50 % nu. Dessutom var det i sådana krukor som man pantar sen och får nya plantor. Jag har haft för mycket gröna växter i rabatterna och ville nu ha lite mer blommor i olika färger så det fick det bli.

Det syns ju inte riktigt nu att det kommer bli blommor på dessa, men det är både rosenstav i lila och vitt, orange fackellilja och en vit pipört. Det blir spännande nästa år när dessa blommar för dom kommer nog inte hinna det i år.

I en annan rabatt har jag också planterat två stycken dagliljor i orange och rosa. Dom kanske hinner blomma för dom har två stänglar med knoppar på. Vi får se.

Så såg min dag ut i går med mitt trädgårdsarbete hemma så idag blir det inget mer plantera i rabatterna. Lite omplantering i växthuset blir det istället. Hoppas att ni kommer att ha en bra dag. Jag ska bara vara hemma och ta det lugnt och skönt.

Vilken tid

Publicerad den 27 juni 2023 av nettan

Efter en trevlig midsommar

Jag tycker att det alltid är likadant varje sommar. Det spelar ingen roll vilken tid man lägger ner. Man vill göra så mycket och man planerar en hel del. Sen kommer midsommar och då ska det också planeras. När väl midsommar är över så börjar sommaren. Eller rättare sagt sommarlov och avkoppling. Nu är midsommar över och nu kan man ta det lite lugnt.

Vilken tid det tar

Jag startade denna vecka efter midsommar med att börja rensa mitt bibliotek med kort jag tagit. Dom ligger i google foto och jag har nu gjort olika album så jag hittar lättare. Dessutom har det varit rätt kul att hitta en massa kort man glömt bort. Självklart blev det en hel del i papperskorgen också som man inte riktigt förstår varför man tagit. Eller vad dom föreställer. Så jag satt hela dagen och fixade till det och borde bli klar idag.

vilken tid

Ett litet axplock vad som hänt sedan sist. Den sista mässan på Kista handlade om ”made in asia” och var jättekul att avsluta med. Utställare och besökare var glada och nöjda och vi likaså.    vilken tid

Sen har vi haft en liten träff på FRAM bemannings nya kontor vid Odenplan där det bjöds på bubbel och skaldjur.  vilken tid

Den sista bilden är från midsommar med något jag testade efter att ha hittat på Facebook.

Nu kör vi sommar

Christer är iväg och jobbar och jobbar bara denna vecka innan han har semester. Sen blir det tre veckor med egentligen inte så mycket planerat. Det beror mest på att vi har haft en massa privata saker att ta hand om som gått lite upp och ner. Vi behöver nog lite avkoppling efter det. Vi har också saker som vi pratat att ta hand om här hemma så då kan vi försöka att se till att det blir av också. Dessutom har jag mitt växthus där det växer för fullt av både tomater, gurka, squash och lite annat smått och gått.

Nu när vissa privata saker är avklarade känns det mycket bättre. Jag tycker inte om att ha en massa skitsnack bakom min rygg och inte veta vad andra i närheten tycker. Nu har jag fått det bekräftat och det känns underbart. Nu ser jag bara framåt.

Nya sommarnaglar

Publicerad den 17 juni 2023 av nettan

Underbart väder

Några härliga sommardagar och jag har som vanligt kan man säga njutit av sol och bad i poolen. Vattnet har blivit uppvärmt av solen mycket snabbare i år än tidigare. Jag har också varit och fixat till mina naglar och fått nya sommarnaglar. Härligt med lite färg och lite rolig design av Nina som alltid hittar på nått kul.

sommarnaglar

Just nu sitter jag denna lördagsmorgon färdig för att åka till Kistamässan där den sista mässan är för i sommar. Jag har jobbat två dagar på lastgården när alla utställare kommit för att packa in allt dom ska ha i sina montrar. Denna mässa heter ”Made in Asia” och det är allt från mjukisdjur, tröjor, en massa och då menar jag en massa olika figurer av olika slag. Det kommer också att vara asiatisk mat av alla de slag så det kommer nog lukta väldigt gott nu i helgen. För min del kommer jag stå i garderoben, men det kommer nog vara ganska lugnt då det är fint väder och alla är lättklädda. Men det kommer att bli kul som vanligt. Är ni intresserade av detta så tycker jag ni ska ta er ett besök.

Lite färg och design på mina sommarnaglar

sommarnaglar

Vem tycker inte om färg? Jag tycker att det är kul och ser till att byta varje gång när jag är på salongen jag går på. Det kommer ut nya färger lite då och då. Dessutom så gör jag mina naglar hos en tjej som tycker det är kul att designa naglar. Hon brukar också titta på vad som läggs ut på sociala medier så då får hon gärna prova på mig. Lite streck och annat gör att naglarna blir lite mer ”roliga” istället för bara en färg. Visst har jag det också emellanåt, men ibland måste man piffa till dom lite.

  • Previous
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • …
  • 27
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema