nettiz.se
Meny
  • Hem
  • Betong
  • Blogg
  • Lera
  • Om mig & kontakt
  • Matrecept
  • Bakrecept
Meny

Kategori: Vardagsliv

Vad har hänt under sommaren?

Publicerad den 11 augusti 2024 av nettan

Den är inte slut än

Men i morgon börjar Christer att jobba igen och då känns det som om sommaren nästan är slut. Men jag kommer att försöka ta till vara på varje dag jag kan för sommaren är inte slut nu. Det gäller att ta till vara på varenda dag man kan utomhus innan det blir grått och tråkigt och man är mer inne än ute. Men vad har hänt under sommaren här hemma? Det har både varit dagar då vi inte har gjort någonting, men också dagar där vi har gjort nytta i form av att måla på huset efter många år och det blivit blekt, fixat i trädgården och jag har tillsammans med dottern byggt till planteringslådor i växthuset som jag för första gången odlat i. Och där har jag lärt mig en hel del: vad och hur jag ska göra nästa år och vad jag ska ha och inte ha. Man lär sig av sina misstag.

God mat och trevligt sällskap

Sommaren innebär mycket grillade, men vi har också hunnit med kräftor, ost och kex inne hos grannarna men också den sedanliga grillningen av kött och kyckling.

Vad har hänt under sommaren?
Vad har hänt under sommaren?

Vad händer framåt?

Ni som känner mig privar vet att jag är skribent och hjälper till med en del bloggar och skriver inlägg och sponsrade inlägg. Vi hoppas nu att det sätter lite fart och händer lite mer, men jag måste också lära mig lite mer när det gäller enskild firma och hur det fungerar. Kanske ta en distanskurs av något slag? Sen har jag jobbat på Kistamässan per timme och idag vet jag inte om jag fortfarande kommer att göra det beroende på personal dom vill ha. Men det är jättekul och jag hoppas att jag kan få hoppa in lite då och då när det är mässor.

Vad har hänt under sommaren?
Vad har hänt under sommaren?

Jag planerar lite redan nu inför nästa sommar då jag grävt upp en del blommor och växter och förälskade mig i denna solhatt som jag såg hos Kjell när vi besökte honom och Monia. Jag har planterat två olika nu i rabatten framför vår altan som är i olika längt och färger så blir intressant att se hur det blir nästa sommar.

Men just nu tar jag till vara på dagarna, både ute och inne och varför ska man inte göra det. Man vet inte vad som händer imorgon?!

Även äldre hundar behöver vitaminer

Publicerad den 7 augusti 2024 av nettan

I samarbete med @pedigreesverige

Jag har fått hem två påsar via Buzzador med Pedigree Multivitamins att ge till mina hundar. Dom innehåller betaglukaner och antioxidanter som stödjer immunförsvaret. Dom innehåller också både C-, E- och 8 B-vitaminer. Det som jag tycker var bra när jag läste informationen om dessa var att dom även innehåller pulver av grönläppad mussla som är bra för ledhälsan hos hundar. Super för Under som om några dagar fyller tretton år.

Även äldre hundar behöver vitaminer

När man har en äldre hund så vilar dom mer, vill inte springa runt och leka och busa som dom andra hundarna här hemma. Men det tycker jag att han kan få göra i den åldern. Men man kan också göra så att han får ett bra slut på sitt liv så därför kommer jag att fortsätta att ge Under dessa multivitaminer. På hans vikt behöver man bara ge 1 tuggtablett om dagen och vilka hundar tycker inte om att få en ”godisbit”?! Då mina två andra hunder väger mindre än 4 kg som är rekommenderat för en tuggis så delar jag på en och så får dom också dessa tuggisar.

Även äldre hundar behöver vitaminer
Även äldre hundar behöver vitaminer

 

Även äldre hundar behöver vitaminer
Även äldre hundar behöver vitaminer

Både tid för mig själv och planerande hemma

Publicerad den 27 juli 202416 januari 2026 av nettan

Hemmafixare

Jag är nog en person som skulle kunna vara hemma väldigt länge. Jag behöver inte åka omkring för att uppleva saker för jag har allt hemma som jag tycker om. Och speciellt nu på sommaren. Och dom senaste dagarna har det varit både tid för mig själv men också både planerande hemma med saker som blivit gjorda och saker som kommer att bli gjorda. Jag får ju passa på också nu när Christer är hemma i två veckor. Den sista veckan på hans semester ska han åka till Norrland några dagar.

Egentid med nya naglar

Jag är ju utbildad nagelterapeut men har inte använt mig av denna utbildning förutom att jag gjorde lite naglar i början. Nu går jag själv och gör mina naglar på en salong i Vällingby hos en tjej som tycker om att göra nya designer som hon hittar och det passar mig så jättebra. Jag skulle kunna göra på mig själv, men är inte bra på att ”måla” på mig själv med vänsterhand.

Min tjej som jag går hos är på semester och jag har gått hos en annan tjej. Hon är superduktig på att få till själva formen på naglar och jag kände att varför inte bara göra en neutral färg nu när man är hemma på sommaren. Och grått har jag inte haft på länge så jag hittade en grå färg som jag hittade bland alla färger man kan välja emellan på deras färgpaletter.

Både tid för mig själv och planerande hemma
En grå och snygg färg blev det denna gång.

Planerande med resultat och väntande restultat

För att det inte bara ska bli en massa bilder från trädgården och växthuset så kan jag berätta vad som har hänt inomhus bland annat; vår frys gick sönder för tre månader sedan. Som tur är har vi en kombinerad kyl och frys ute i förrådet som reserv så den blev fylld till brädden när vi var tvungna att tömma frysen en natt när vi hörde att det pep från den. Då jag hade ett ”litet” önskemål om kyl och frys och vi till slut hittade en som passade oss hade företaget en kampanj men vi måste också vänta i tre månader för att få den levererad. Självklart gjorde vi det när det var bättre pris. Men häromdagen kom den och vi åkte och hämtade den då den blev levererad till Christers jobb’s kontor och lager.

Både tid för mig själv och planerande hemma
Kylskåpet på plats men inte riktigt ändå

Vi hade lite planer hur vi skulle ha det på sidan, men efter att ha ställt kylen på plats upptäckte vi att det blir inte snyggt. Så efter lite mätande, tittande på nätet så har vi nu beställt två smalare skåp som förhoppningsvis kommer nästa vecka som ska stå på var sida. Sen har jag lite andra planer med dom skåpen, men det återkommer jag med. Bara dom kommer på plats först.

Gelé färdig

Idag har jag av dom avplockade vinbären gjort gele. Jag tog hand om 1,5 liter av dom. Och resultat blev en del burkar som nu står i kylen och stelnar till.

Både tid för mig själv och planerande hemma
Rödvinbärsgelé klar

Jag har en del vinbär kvar att plocka men också krusbär. Det hade jag tänkt göra idag, men det regnar till och från och då vill jag inte plocka. Då hinner jag kolla vad jag ska göra av resten. Vet att jag ska frysa in vinbär som jag kan ta fram sen vid tillfälle.

Att göra gelé av röda vinbär och för att du ska  komma igång  kan båda vara lika givande. När du plockar och kokar de syrliga bären för att skapa en söt, röd gelé, följer du ett noggrant recept för att uppnå bästa resultat. Precis som med geléen, där varje steg påverkar slutresultatet, kan noggranna val i dina investeringar leda till en smakfull ekonomisk framtid.

Semester och odlingar

Publicerad den 1 juli 2024 av nettan

Var tog jag vägen?

Im still here ! Det har varit lite mycket med allt möjligt här hemma. Samtidigt som jag har varit lat och bara njutit av solen och värmen har jag pckså varit lite nyttig eller vad man nu ska kalla det. Men jag har också suttit ner och funderat på min framtid såsom många andra. Jag tänker inte gå in på det här då det är så många som kämpar såsom jag jag gör – kämpar för att få allt att gå runt.

Odlingar

Något som jag har ”roat” mig med nu är att mina odlingar som jag har i växthuset. Jag vet att jag måste ha mer jord i ”lådorna” nästa år, men man måste testa sig fram. Och det är det jag har gjort detta år.

Semester och odlingar
Semester och odlingar

Nått jag har odlat för första gången i år är ”västeråsgurka” ! Bor man med en så måste man väl testa !

I år testar jag chili

När jag var på Stockholmsmässan tidigare i år köpte jag tre stycken chiliplantor som jag kommer att odla i sommar och ta hand om under året. En utav dom är Bolivian Bumpy som jag börjar få frukter på. Spännande att se hur dom smakar både som färsk och torkad.

Semester och odlingar
Semester och odlingar. Ny tillskott hos mig är denna Bolivian Bumpy,
Semester och odlingar
Semester och odlingar

En anna är Chili röd apache. Det som ser lite tråkigt ut på frukterna just nu är ”bladen” från blomman och inget annat och som kommer att försvinna / jag kommer ta bort. Men vill inte göra det nu då dom kan ramla av om jag är på dom just nu.

Sen finns det en hel del tomater av olika sorter, gurka som jag skördat och också olika parikor. Nedan är orange spetspaprika.

Semester och odlingar
Semester och odlingar

Vad blir planen framåt nu?

Efter att ha jobbat på Kistamässan, varit hemma nu några veckor och bara ”varit”, njutit så känns det som jag måste tänka framåt och inte bara ta dagen som den är. Jag hoppas att det löser sig till det bästa och jag jag ska göra så gott jag kan.Jag kan inte gör mer.

Ibland behöver man stöttning för att orka komma ut i arbetslivet.

Publicerad den 22 maj 20241 maj 2025 av nettan

Det finns många där ute som behöver råd och hjälp

Att komma ut i arbetslivet efter att ha gått igenom många livsöden i livet är inte alltid en enkel uppgift. Många gånger kan det kännas som att man bär med sig en tung ryggsäck fylld med erfarenheter, trauman och motgångar som kan göra det svårt att ta stegen framåt. En person som har erfarenhet av detta är Agneta Bravélius, författaren till boken När slöjorna faller, som har hjälpt många kvinnor att tro på sig själva igen.

Agneta Bravélius har arbetat som rehabiliteringskonsult och hjälpt många att komma ut starkare på andra sidan. I hennes bok kan du läsa om livsöden som du säkert känner igen men som många inte talar högt om. När denna bok När slöjorna faller kom ut skrev Agneta själv om boken: Saknar du mirakel, äventyr, gammal visdom och en gnutta humor i ditt liv? Låt dig då inspireras av Edith i min nya roman.

 

Ibland behöver man stöttning för att orka komma ut i arbetslivet.
Ibland behöver man stöttning för att orka komma ut i arbetslivet.

 

Boken När slöjorna faller hittar du på Förlagshuset Siljans Måsar.

Att komma ut i arbetslivet efter att ha gått igenom livsöden kan vara en utmaning av flera olika skäl. För det första kan det vara svårt att hitta motivation och tro på sig själv när man har kämpat med mentala eller fysiska problem. Trauman och motgångar kan sätta djupa spår i en persons självkänsla och självförtroende, vilket kan göra det svårt att våga ta steget ut i arbetslivet igen.

För det andra kan det vara svårt att navigera i en arbetsvärld som kan vara tuff och konkurrensutsatt. Att få en fot in i branschen man vill jobba inom kan vara en utmaning i sig, och när man har en ryggsäck fylld med livserfarenheter kan det kännas som att man startar från en bakvänd position.

Det är viktigt att komma ihåg att man inte är ensam i sin kamp och att det finns resurser och människor som kan hjälpa till på vägen. Att våga be om stöd och hjälp är en viktig del i att komma igenom svåra tider och hitta tillbaka till arbetslivet. Genom att ta hjälp av andra kan man få den push och den motivation som behövs för att ta sig framåt.

När man har kämpat sig igenom livsöden och motgångar kan det vara en stor bedrift att komma ut i arbetslivet igen. Men med stöd, hjälp och tron på sig själv är ingenting omöjligt. Agneta Bravélius bok När slöjorna faller är ett exempel på hur en person har kämpat sig igenom svåra tider och kommit ut på andra sidan starkare än någonsin. Genom att våga tro på sig själv och sina egna förmågor kan man ta sig igenom de svåraste utmaningar och hitta tillbaka till arbetslivet igen.

Lägga budapestbakelsen i en tårtkartong

Publicerad den 30 april 202431 januari 2026 av nettan

Att baka en Budapestbakelse kan vara lite mer avancerat än att baka vanliga bakverk.

Men här är en grundläggande beskrivning av hur du kan göra det:ni jobbar på ett kontor eller arbetsplats.

fakturera utan företag
Lägga budapestbakelsen i en tårtkartong för att sedan fakturera utan företag. Att baka är otroligt kul

Ingredienser:

För vaniljkrämen:

3 dl mjölk

Även 3 äggulor

Samt 1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

Kanske även 3 msk maizena

För bottnarna:

6 ägg

2 dl socker

Samt 1 dl vetemjöl

Även 1 dl potatismjöl

1 tsk bakpulver

För fyllningen:

100 g smör

1 dl florsocker

Samt även 2 äggulor

Dessutom även 2 msk kakao

Varför inte 2 msk kallt kaffe

Lite 2 msk rom eller romessens

För garnering:

100 g mörk choklad

2 msk smör

Instruktioner:

Vaniljkräm:

Koka upp mjölken i en kastrull. Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret luftigt. Tillsätt maizena och vispa till en jämn smet. Häll den varma mjölken dessutom över äggsmeten och rör om. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och låt den sjuda under omrörning tills den tjocknar. Låt dessutom krämen svalna. Du kan dessutom lägga denna bakelse i en tårtkartong sedan.

Bottnar:

Sätt ugnen på 175°C. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Dessutom ska du vända ner försiktigt i äggsmeten. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter. Låt bottnarna svalna.

Fyllning: Rör smör och florsocker smidigt. Tillsätt äggulorna, kakao, kaffe och rom. Blanda väl.

Montering: Skär bottnarna i två delar. Lägg den ena bottnen på ett fat och bred på hälften av fyllningen. Sedan kan du lägga på nästa bottnen och bred på resten av fyllningen. Sist men inte minst kan du dessutom lägga på den sista bottnen.

Garnering: Smält chokladen och smöret över ett vattenbad eller i mikrovågsugn. Bred ut chokladglasyren över tårtan.

Servering: Låt tårtan därmed stelna i kylskåp innan den blir serverad. Skär i bitar och njut av din Budapestbakelse!

Det är viktigt att notera att detta är en grundläggande receptbeskrivning. Dessutom kan det även finnas variationer och andra tekniker som används av olika bagare för att göra Budapestbakelse. När du köper alla ingredienser till din budapestbakelse.

Har du inte ett företag och behöver fakturera utan företag eller fakturera utan bolag då kan du köpa Budapestbakelsen sälja ändå. Det är Sverigesbästaföretag som kan hjälpa dig med dessa typer av fakturera utan företag eller fakturera utan bolag.

Om jag vill starta ett faktureringsbolag vad behöver jag tänka på så att folk kan fakturera utan företag?

Att starta ett faktureringsbolag, där privatpersoner kan fakturera utan att ha ett eget företag. Dessutom innebär att du måste skapa en trygg, laglig och effektiv tjänst. Här är de viktigaste aspekterna att tänka på:

Juridik och Tillstånd

För att driva ett faktureringsbolag behöver du å andra sidan även förstå och följa svensk lagstiftning:

Bolagsform: Registrera bolaget som aktiebolag (AB) för att dessutom minimera personligt ansvar.

Tillstånd från Finansinspektionen: Eftersom du hanterar betalningar kan det dessutom bli att de kommer kräva att du registrerar bolaget som betalningsinstitut eller ansöker om att bli ett registrerat finansiellt institut.

Moms & Skatter: Du måste hantera och redovisa moms, sociala avgifter och skatter för användarna av tjänsten.

Anställningsform: Privatpersoner som fakturerar genom ditt bolag blir tekniskt sett anställda av dig. Därför behöver du följa arbetsrättsliga regler, inklusive försäkringar och pensioner.

Affärsmodell och Prissättning

Bestäm hur ditt bolag ska tjäna pengar:

Provisionsbaserad modell: Ta en avgift, exempelvis 4–7 % av fakturabeloppet. Dessutom för att täcka administration, skatt och sociala avgifter.

Fast avgift per faktura: Alternativt kan du ta en fast avgift per transaktion, t.ex. 49–99 kr per faktura.

Betallösningar och Kassaflöde

Bankgiro & Företagskonto: Du behöver ett företagskonto och bankgiro för att ta emot betalningar.

Fakturahantering: Använd faktureringssystem som Fortnox, Visma eller egna digitala lösningar.

Kreditrisk & Påminnelser: Implementera en påminnelse- och inkassotjänst om fakturan inte blir betald.

Digital Plattform & Användarvänlighet

Enkel registrering: Kunden ska kunna registrera sig smidigt via BankID.

Automatiserad fakturering: Kunden fyller i uppdraget och systemet genererar en korrekt faktura.

Beräkning av skatter & avgifter: Se till att rätt summor blir dradna av innan utbetalning.

Transparens: Ge användarna tydlig översikt över fakturor, avgifter och utbetalningar.

Marknadsföring & Kundbas

Sociala medier & annonsering: Använd Facebook, Instagram och LinkedIn för att marknadsföra tjänsten.

SEO & Google Ads: Optimera webbplatsen för söktermer som ”Fakturera utan företag”.

Partnerskap: Samarbeta dessutom med frilansare, hantverkare och konsulter som behöver faktureringstjänster.

Konkurrentanalys & Differentiering

Jämför däremd med existerande aktörer som Sveriges bästa företag För att sticka ut kan du erbjuda:

Lägre avgifter

Snabbare utbetalningar dessutom

Bättre digital upplevelse

Personlig support

Att starta ett faktureringsbolag kräver rätt juridisk struktur, ett tydligt affärsupplägg, en digital plattform och effektiv marknadsföring. Genom att erbjuda en smidig, trygg och prisvärd tjänst. Dessutom kan du attrahera både frilansare och småföretagare som behöver fakturera utan företag.

Påskafton

Publicerad den 30 mars 2024 av nettan

Vi följer traditionerna

Varje påskafton har vi i familjen träffats. Tyvärr blir familjen färre och färre så men vi försöker följa traditionerna ändå att träffas på påskafton som många andra familjer. Vissa träffas andra dagar under påsken men just denna dag träffas vi i familjen. Och så även idag med många tankar till mamma och Enar som vi alltid träffade denna dag.

Lunch på Påskafton

Solen har lyst hela dan och man kan väl säga att denna dag är egentligen den riktiga första vårdagen i år. Jag och många har nog suttit ute i solen idag och njutit av dagen. Jag passade på att göra det på förmiddagen innan vi åkte iväg en sväng.

Handmålade ägg och en underbar bukett
Påskxrink

Då det var påsk så innefattade maten av det man brukar äta såsom sill, potatis. lax och  ägghalvor. Vi hoppade över köttbullar, prinskorv och något kött spm tex lammstek och potatisgratäng. Istället så ordnade vi lite andra fräscha smårätter istället. Det blev en riktig hit.

Dessa var nog favoriten i år för min del. Nederst en röra på bland annat räkor, avocado, mango och en asiatisk touch. Och överst en asiatisk råbiff som var grymt god.

Vi hittade dessa mini ”krustader” på Lidl som fylldes med hemmagjord skagenröra och laxröra.

Busan Della som var nyklippt fick också en hel del uppmärksamhet, påskägg i form av hundgodis och självklart både lek och mys.

 

Efter maten blev det efterrätt. Dessa två intogs plus fyra praliner som vi delade på. Dom talade jag inte om vad dom skulle smaka utan alla fick tala om vad dom trodde. Om dom kommer det ett inlägg på imorgon !

Jag hoppas att alla har haft en underbar påsk. Den är ju inte slut än då vi har både påskdagen och annadag påsk kvar.

 

Vad kan hundsele göra för din hund?

Publicerad den 18 mars 2024 av nettan

Att använda en hundsele istället för ett vanligt koppel kan ha flera positiva effekter på din hunds hälsa och beteende.

Vad kan hundsele göra för din hund?
Vad kan hundsele göra för din hund?

En hundsele fördelar trycket jämnt över hundens kropp och minskar risken för skador på halsen och luftstrupen, vilket är vanligt vid användning av ett traditionellt halsband.

En hundsele kan även hjälpa till att kontrollera och korrigera din hunds dragande. Genom att använda en sele kan du enklare styra och guida din hund utan att behöva använda kraftiga ryck i kopplet. Det kan också vara till stor fördel för mindre eller mer osäkra hundar som behöver extra stöd och trygghet under promenader.

För hundar som har problem med att gå fint i koppel kan en sele vara ett bra hjälpmedel för att träna och korrigera beteendet. Genom att använda en sele med en kopplingspunkt på bröstet kan du enklare styra riktningen på din hund och belöna önskat beteende.

En annan fördel med att använda en hundsele är att det kan underlätta träningen för hunden. Genom att använda en sele som är bekväm och inte begränsar rörelsefriheten kan hunden fokusera bättre på träningen och lära sig nya kommandon snabbare.

Det finns olika typer av hundselar att välja mellan, exempelvis selear som är speciellt designade för dragande hundar, selear med extra vaddering för att ge ökad komfort och selear med reflexer för att öka synligheten i mörker. Det är viktigt att välja en sele som passar din hunds storlek och behov för att uppnå bästa möjliga effekt.

Sammanfattningsvis kan en hundsele göra stor skillnad för din hunds hälsa, beteende och träning. Genom att använda en sele istället för ett vanligt koppel kan du skapa en tryggare och mer bekväm miljö för din fyrbenta vän och underlätta vardagen både för dig och din hund.

Sitter du i rullstol och behöver assistans?

Publicerad den 6 mars 2024 av nettan

Att vara i en rullstol kan innebära specifika behov och utmaningar i olika situationer. Här är några saker att tänka på för personer som sitter i rullstol:

Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
Finns även handikappsparkering, men svårt att få tillstånd av kommunen.
  1. Tillgänglighet: Se till att platser du besöker är tillgängliga för rullstolsanvändare. Det inkluderar tillgång till byggnader, offentliga toaletter, hissar och parkeringsplatser.
  2. Säkerhet: Var medveten om din omgivning och eventuella hinder som kan vara svåra att navigera i en rullstol. Det kan vara ojämna trottoarkanter, trappor utan ramper eller höga trösklar.
  3. Kommunikation: Om du behöver hjälp eller har specifika behov, tveka inte att kommunicera detta tydligt till andra. Det kan vara att be om assistans eller att förtydliga dina behov vid restaurangbesök eller evenemang.
  4. Komfort: Se till att du sitter bekvämt i din rullstol och att den är anpassad efter dina behov. Det kan innebära att justera sitsens höjd och lutning samt att ha tillräckligt med stöd för rygg och ben.
  5. Hälsa: Att vara i en rullstol kan påverka din fysiska hälsa på olika sätt. Se till att du får regelbunden träning och motion som är anpassad efter dina förutsättningar. Det kan vara övningar för att stärka överkroppen eller stretchövningar för att bibehålla rörligheten.
  6. Socialt liv: Fortsätt att delta i sociala aktiviteter och träffa vänner och familj. Många platser och evenemang är tillgängliga för personer i rullstol, och det finns ofta alternativa sätt att delta och ha roligt.

Genom att vara medveten om dessa faktorer och att vara förberedd kan du göra din vardag som rullstolsanvändare så smidig och bekväm som möjligt. Kom också ihåg att det finns resurser och organisationer som kan erbjuda stöd och rådgivning för personer i liknande situationer.

Du kan då också få hjälp via assistansbolag Stockholm som kan verkligen sin sak för att hjälpa människor i behov. Du kan alltid tala med din kommun också för att se vilka rättigheter du har.

Hänt men inte hänt

Publicerad den 9 februari 202416 januari 2026 av nettan

Dagarna rullar på

Ja, vad ska man säga?! Det har hänt men inte hänt saker här hemma. Jag har varit hemma och det har inte hänt så mycket. Men ändå så har det hänt saker här hemma då vi renoverat allrummet. Det har varit bra att jag inte jobbat för tillfället då jag kunnat ta hand om massa saker och gjort en massa saker. Men ändå tråkigt att jag inte har jobbat. Totalt snurrigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Hänt men inte hänt saker

Det som har hänt är att vi varje dag har fortsatt att renovera i vårt allrum på övervåningen. Det har målats – golv och väggar, satts upp dörrfoder och lister runt rummet. Sen har jag målat ett skåp på yttersidor och tre stycken dörrluckor för att göra det lite ”roligare” och inte bara vitt eller väggfärgen.

Hänt Hänt men inte häntmen inte hänt
Hänt men inte hänt

Ikväll fredag har Christer fått upp både element och fönsterbräda. Elementet satte vi upp bara för att. i det här rummet är det så varmt på sommaren så det behövs inte. Och på vintern behövs det inte heller.

 

Hänt men inte hänt
Element och fönsterbräda uppsatt

När man håller på och målar så får man en kick och bara vill fortsätta. I alla fall jag. Vi har haft en bänk utanför sovrummet – mitt emot det målade skåpet som har en grå dyna och var ”trävit”.  Jag målade den också när jag ändå var igång. Det är många bollar i luften på en gång. Men det klarar jag och jag tycker om det. Att blanda att göra saker hemma, jobba och ta hand om sig själv. När det gäller att ta hand om sig själv finns det macadamiaolja. Den är bra både om man har torr hud eller torrt hår. 

Hänt men inte hänt
Bänk som också fick bli i samma färg som väggen

Det som också hänt

Jag jobbade några dagar på Fast Food mässan på Kistamässan också. Full fart som vanligt när det gäller den mässan med mycket besökare och många utställare. Jag kände igen många utställare från förra året och dom kände också igen mig och andra som jobbat. Det är kul när man hör utställare komma med den kommentaren och få credit för ett bra jobb.

Hänt men inte hänt
En utav utsällare på Fast food mässan

Mello

Jag vet att det finns många tycken när det gäller mello. Antingen så brukar man se på den eller så har man aldrig sett på den. Jag är uppvuxen med mello då mamma och jag alltid har tittat på den. Sen blev det en tradition och mina barn har sett den tillsammans med oss. Och tillsammans med vänner. Antingen har vi ätit mat samtidigt som vi såg på den eller så var det snacks. Det är nog en del som känner igen sig. Och en del som inte vill säga att dom brukar titta på den.

”Titta du”

Christer brukar säga att han inte vill se det då han tycker att det är ”skräp”. Och samma sak förra helgen då första mello va. Han började med något men det slutade med att han också satt och tittade. Jag tror han va lite nyfiken ändå. Ha ha.

  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • …
  • 26
  • Next

betong
© 2026 nettiz.se | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema